Boktips: Her er julegavene!

Hvilke bøker skal du kjøpe i julegave? Vi har samlet noen anbefalinger av bøker som vi har lest gjennom 2021.

Skrevet desember 7, 2021 i Bibliotek/lærer, Boktips, Nyheter

OLE ANBEFALER:

Katten og kråka
Arild Torvund Olsen
Teikna av Trine Lise Normann
Skissemanus av Are Edvardsen
Überpress 2021

– Ein trollmann og folket er veg tilbake til borga dei flykta frå etter eit vulkanutbrot. Men er den gamle heimen eigentleg heilt trygg etter å ha stått tom i lang tid? Kråka får oppgåva med å dra i forvegen for å sjekke forholda. Der oppdagar ho at noko stort og farleg har flytta inn. Sidan trollmannen ikkje skjønar åtvaringane dei kjem med, må katten og kråka sjølv ta ansvar for å redde menneska, og det blir inga enkel utfordring. Teikneserien Katten og kråka er ein spennande og humoristisk teikneserie for 8 –12-åringar.

Vente på vind
Oskar Kroon
Omsett av Runa Kvalsund
Samlaget 2021

– Det er sommarferie, og Venge har reist til øya der morfaren bur. Foreldra hennar har gått frå kvarandre, så det skal bli godt å tenkje på noko anna på ei stund. På øya lærer ho å køyre båt og blir ven med Rut, men ein dag Venge og morfaren skal ta båten til fastlandet, byggjer det opp til uvêr. Dette er ei fin bok om å vekse opp og bokstaveleg talt stå i stormen.

PETRA ANBEFALER:

Hvordan tenke langsiktig – i en kortsiktig verden
Roman Krznaric
Oversatt Rune R. Moen
Res Publica 2021

Hvordan tenke langsiktig gir håpet i gave til de av oss som ser med bekymring på hvordan politikere og andre ledere saboterer nye klimaforhandlinger, hvordan store teknologiselskaper får herje fritt, og hvordan forskjellene mellom fattig og rik stadig øker. Filosof Roman Krznaric beskriver vår samtids kurs mot sivilisasjonens sammenbrudd, men viser samtidig leseren hvordan initiativer innen politikk, økonomi og kultur peker ut en annen vei. Selv om mennesket av natur er kortsiktig, har vi også potensiale for å planlegge og ta hensyn til framtiden – generasjoner fram i tid.

Fæle typer – Diktatorer og tyranner
Jan Chr. Næss
Illustrert av Geir Moen
Gyldendal 2021

– Jan Chr. Næss åpner Fæle typer med å fortelle om hvordan de store guttene mobbet ham og kompisene hans da han gikk på barneskolen. Mobbehistorien gir en god inngang til oppslag på oppslag med diktatorer og tyranner, fra antikken til Gaddafi. Hva gjør at mobbere får makt og posisjoner, og hva har disse fæle typene brukt handlingsrommet sitt til? Næss og illustratør Geir Moen viser at også tyranner kommer i mange ulike former og fasonger, og at ikke alle først og fremst er onde. En bok som gir overraskende tanker og samtaler.

HILDE ANBEFALER:

Årstidsvartetten. Høst, Vinter, Vår, Sommer
Ali Smith
Oversatt av Merete Alfsen
Forlaget Oktober 2018-21

– Er det mulig å skrive godt om det som skjer oss akkurat nå? Skotske Ali Smith er en av våre få forfatter som bare blir bedre av å kna sammen det stoffet som omgir oss akkurat nå. Med fantasi, kløkt, lekenhet og et særdeles åpent og nysgjerrig blikk diskuterer og analyserer Smith vår samtids store utfordringer som polarisering, klimatrussel, emigrasjon, rasisme, avhengigheten til smarttelefonene og epidemi i et post-brexit-rammet Storbritannia. Med sin sprudlende, skakke, kloke, dypt politiske og humanistiske litteratur har Smith lenge blitt sett på som en forfatter som er på et helt eget litterært nivå i Storbritannia. Men med årstidskvartetten Høst (2018), Vinter (2019), Vår (2020) – som hun nå kroner med romanen Sommer (2021), overgår hun faktisk seg selv.

Fra drømmehuset

Carmen Maria Machado
Oversatt av Bente Klinge
Solum Bokvennen 2021

– I tjueårene møter Carmen Maria Machado en kvinne hun blir hodestups forelsket i. De blir kjærester og flytter sammen. Først er det intenst og vidunderlig, men sakte, men sikkert utvikler forholdet seg til et mareritt med psykisk vold og trusler. I memoaren Fra drømmehuset tar Machado det store skrittet og beskriver et av de store tabuene innenfor skeiv identitet; at vold faktisk foregår i lesbiske forhold. Resultatet er en svært nyskapende og tankevekkende memoar av en av USAs mest interessante forfattere akkurat nå.

SIGRUN ANBEFALER:

Polititjuven

Marianne Gretteberg Engedal
Illustrert av Marianne Gretteberg Engedal
Samlaget 2021

– Marianne Gretteberg Engedal har kome med ein oppfølgjar til Pølsetjuven og historia om Kjell som er fødd tjuv, men som ikkje vil vere det. I same humoristiske stil, og med finurlege og innhaldsrike teikningar, handlar også Polititjuven om å motbevise fordommar. På skuletur blir Kjell av den nye jenta i klassa, politijenta Perit, skulda for å vere tjuv då ho oppdagar at pålegget i matpakka manglar. Samstundes utspeler det seg eit sjalusidrama mellom Kjell og Perit når begge helst vil vere på gruppe med Pølse-Per. Kven er tjuv og kven er ven? Her er det overraskande vendingar i både tekst og illustrasjonar.

Ikke lov å le
Kine Jeanette Solberg
Aschehoug 2021

– Sist jeg traff niesen min på åtte år, satt hun og leste i Ikke lov å le. Stadig hadde hun et morsomt sitat fra boka hun måtte dele med meg. Og Ikke lov å le er virkelig full av morsomme sitater som treffer både en åtteårig og en voksen leser. Boka handler om Kaja som akkurat har flyttet fra byen til en liten bygd, og som prøver å finne ut av hvordan hun skal få seg en venn. Det er Kajas refleksjoner og merkelige tankeunivers som driver handlingen i boka fremover. Ikke lov å le er en fin, sår og morsom bok som jeg unner mange å lese.

VIBEKE ANBEFALER:

Tordenskyen. Sankingens tid 2
Neal Shusterman
Oversatt av Morten Hansen
Vigmostad & Bjørke 2021

– I den perfekte fremtiden er det Tordenskyen som er systemet og oppreddholderen av verden. Alle sykdommer, og dertil naturlige dødsfall, er utryddet, og menneskeheten kan til synelatende leve evig. Tordenskyen har derfor opprettet Ljåer, hvis funksjon er å ta livet av en kvote med mennesker hvert år. Citra og Rowan var begge lærlinger hos den samme Ljåen, men deres veier har tatt svært forskjellige retninger. Citra er blitt Ljå Anastasia og våger åpent å jobbe mot den gamle ordenen. Rowan har forsvunnet og jobber i det skjulte med å høste korrupte ljå. Ingen av delene blir tatt godt imot, og Citra blir truet på livet. Tordenskyen må være en nøytral observatør, men klarer den det?

Jobb
Anders N. Kvammen
No Comprendo Press 2020

– Vi møter Aksel fra tegneserien Ungdomsskolen videre i tenårene og inn i tjueårene. Aksel er fjorten år og faren mener det er på tide at han får seg en deltidsjobb. Hans debut på arbeidsmarkedet blir som dårlig betalt reklamebud. Vi følger Aksel gjennom ulike arbeidsforhold, stort sett som midlertidig ansatt og med svake rettigheter. Etter å ha flyttet hjemmefra blir tilværelsen en evig kamp om å klare å betale husleie, og å komme seg gjennom hverdagens rutiner og monotoni. Tiden går uten at Aksel klarer å finne ut av hva han vil bli, og jo eldre han blir gjennom historien jo mer begynner det å haste. Aksel er god til å tegne og ønsker å skape tegneserier. Historien avsluttes med at Aksel har fått gitt ut sin første tegneserie Ungdomsskolen, og skal signere den for en kunde i bokhandelen han da jobber i.

Se flere boktips fra Foreningen !les her

Vi ønsker alle en god jul og et godt nyttår!