Boktips frå Foreningen !les

Her er eit utval anbefalingar frå oss i Foreningen !les.

Skrevet september 6, 2022 i Boktips, Formidling, Nyheter

CHRISTIAN ANBEFALAR:

Mamma
Bjørn Ingvaldsen
Gyldendal 2022

– I Mamma er hovedpersonen Ollie. Ollie bor i fosterhjem, hos «mor» og «far», sammen med sine fostersøsken. Alle har en ulik, og smått dramatisk historie, men her er de trygge. Ollie elsker motorcross, er populær på skolen, men har en mamma. En mamma som har vært i fengsel. Boken er varm og imøtekommende, og tar for seg temaer som savn, vennskap og usikker barndom. Den er lettlest og har et direkte språk. Ingvaldsen skriver om vanskelige ting på en enkel måte, og komplekse følelser blir skildret i et barnevennlig lys. Boken er perfekt for barn og unge i bokslukeralder (9-13).

Utfor – En roman fra 1960 – tallet
Espen Haavardsholm
Oktober 2022

– I Utfor møter vi Nils. En ung mann, i konfirmasjonsalder, i 1960-tallets Oslo. Han og hans bestevenn Zakk forsøker å finne ut av livets mange utfordringer. Der de er. Boken tar for seg universelle temaer som identitet, kjærlighet, tilhørighet og livsvalg. Men også spesifikke elementer av Oslo og 60-tallet ligger til grunn for en lesers oppfatning av de to unge herrene. De strever med skillelinjene mellom det etablerte Høyrepolitiske miljøet på Handelsgym, og det progressive, poetiske og til tider radikale Sosgym. På Sosgym/i inngangen på Saga Kino finner også Nils kjærligheten. Tror han. Men er et blikk og et øyeblikks gnist, kjærlighet? Vet hun hva han føler. Nils tror det. Men han har ikke moped. Det er også en utfordring. Boken er spekket med virkelighetsnære referanser til en tid ikke så altfor langt unna vår egen tid. Den vandrer oss gjennom Oslo, Amerika, Norge og et økende politisk spenn mellom øst og vest. Den kalde krigen er iskald. Og midt i ligger Norge. Og Oslo. Og Nils. Jeg liker den veldig godt. Liker du Lars Saabye Christensens Beatles eller Hakuri Murakamis Norwegian Wood er denne kanskje noe for deg?

OLE ANBEFALAR:

Audiens. Halve kongeriket 4
Randi Fuglehaug og Anne Gunn Halvorsen
Aschehoug 2022

Audiens er bok 4 i serien Halve kongeriket. Kronprins Kalle arrangerer tur med gjengen til Lofoten for å overtale Ingrid om å bli med tilbake til hovedstaden. Hun har bosatt seg i nord med surferen Falk. Samtidig har Kalle en plan om å vinne Lena tilbake i løpet av oppholdet. Det skal imidlertid vise seg å bli utfordrende for kronprinsen å få sine planer gjennomført.

Sommer med Jo
Kristine Rui Slettebakken

Gyldendal 2021

– Det er sommer og Frida er med vennen sin, Jo, på hyttetur. De skal bade, spise is og leve livet! Men en kveld overhører Frida noe hun ikke kan fortelle Jo. Hva skal hun gjøre? Holde det for seg selv eller forstyrre den gode stemninga? «Sommer med Jo» er en fin, morsom og sår fortelling om vennskap, sommerferie og en hemmelighet. Fantastisk språk som flyter godt og har mange fiffige vendinger. Perfekt for mellomtrinnet.

EIRA ANBEFALAR:

Eg blir her
Ann Helen Kolås Ingebrigtsen
Samlaget 2022

– Eg blir her er ein ungdomsroman om å finne ut korleis det faktisk kjennest å vere forelska, om å stole på si eiga magekjensle og om å akseptere at ein har ein far som er litt utanom det vanlege. Boka er og ei lita hyllest til Vestlandet, til bygda, til det litle øysamfunnet, til ferja og til dei som vel å bli. I denne boka møtar vi ungdom som ikkje nødvendigvis synest det er så innmari keisamt på landet, og ikkje på død og liv må inn til storbyen. Og det er ikkje berre i dette Eg blir her skil seg frå mange andre ungdomsromanar – boka skildrar og det å vekse opp utan ei mamma og med ein alkoholisert far på ein litt annan måte enn den forteljinga vi er vande med. Det er absolutt ikkje lett for Oda å ha ein far som blir sett på som ein bygdeoriginal og nærast er ein turistattraksjon i seg sjølv, men denne alkoholiserte pappaen er varm og roleg og viser mykje kjærleik for dottera si. Eg blir her er ein nydeleg ungdomsroman, og kan anbefalast for ungdomsskulealder. Fin for å bli eksponert for nynorsk og for å få eit innblikk i ungdomslivet utanfor byane og tettstadene.

Berre hopp!
Åshild Moldskred
Samlaget 2021

– Etter ein krangel med bestevenninna blir Ingeborg kasta inn i eit tilvære av einsemd og uvisse. I tillegg til å skilje seg ut fordi ho høyrer dårleg, er ho no og venelaus. Ho er engsteleg og redd for kva dei andre elevane i klassa, særleg jentene, kviskar om ho. Men så bestemmer Ingeborg seg for at ho ikkje gidd å vere pysete lenger, no skal ho bli tøff, så tøff at ertinga og mobbinga berre skal prelle av. For å hjelpe ho gir storebroren hennar ei utfordring om å gjere fire ting ho aldri har tort før. Ingeborg går i gang, men korleis veit ein at ein har blitt tøffare? Berre hopp! er ei fin bok om å våge å gå utanfor komfortsona, om å vere seg sjølv og ha trua på seg sjølv. Boka kan anbefalast som eit godt utgangspunkt for å prate om mobbing med dei eldste barna på mellomtrinnet, og er derfor ei av tre bøker i det nye pilotprosjektet vårt Bokprat.

SIGRUN  ANBEFALAR:

Kråka og den elleville piratsommeren
Kråka og den utrolige haiketuren
Frida Nilsson
Illustrert av Alexander Jansson.
Oversatt av Nina Aspen
Aschehoug 2022

– Ebbas bestevenn er en snakkende kråke med stor personlighet. I begge bøkene har de to vennene sommerferie, og med stor eventyrlyst haiker og sykler de ut i verden på egenhånd. I Kråka og den utrolige haiketuren skal de oppfylle Kråkas drøm om å finne tilbake til sine biologiske foreldre ved norskegrensen. I Kråka og den elleville piratsommeren er Kråka tilbake fra Norge og vil på sykkelferie til Åland for å fange pirater. Leter du etter gode høytlesingsbøker, kan Nilssons absurde og eventyrlige fortellinger anbefales.

Sjå fleire boktips frå Foreningen !les her