Boktips: Foreningen !leser april 2023

Nye boktips fra Foreningen !les. Her er et utvalg av bøker vi har lest i april 2023.

Skrevet mai 2, 2023 i Bibliotek/lærer, Boktips, Nyheter

CHRISTIAN ANBEFALER:

Morten Langeland
Flamme forlag 2023

– Noen ganger tar lange skildringer lang tid å komme inn i, og lang tid å bli ferdige med. Men ikke her, i “protagonisten” Alex sin kamp mot alkoholavhengighet, mot arbeidet, mot nære relasjoner og byens fremmedgjøring. Han reddes kanskje av skating, uten å skate selv. Så kanskje er det egentlig skaterne, menneskene, han reddes av. Janno og Sigrun lærer ham noe nytt, om hvordan bruke byen på en annen måte. Byen er for øvrig Oslo og beskrives på en unik og ekstremt vakker måte av Langeland. Språket er lekent og usensurert. Jeg brukte faktisk lang tid på å lese den ferdig. Men det var med vilje.

Sabotør – Tungtvannsaksjonen
John S. Jamtli
Strand forlag 2023

– En utmerket, og herlig illustrert versjon av motstandsbevegelsens sabotasjeaksjon mot nazistenes utvinning av tungtvann på Vemork i 1942. Dette regnes som et av de absolutt viktigste oppdragene i Norge under 2. verdenskrig og dramatikken fanges strålende gjennom hele boken. Vanskelig å legge fra seg. Så det gjorde jeg ikke før side 126.

SIRI ANBEFALER:

Maren Uthaug
Omsett av Ingvild Holvik
Samlaget 2023

– Maren Uthaug har skrive ein utopi eller dystopi, alt etter som korleis ein ser det. Ein til tider heilt ekstrem, morosam og intens sanseleg satire, er det i alle fall, så det er berre å hive seg på og bli med inn i framtida. Ei ny tid der kvinnene har all makt, etter hundrevis av år kor mannfolka har råda med krig, vald og rasering av jordkloda som resultat. Menn har bevist gong på gong at dei er livsfarlege og ustabile testosteron­bomber, og er no trygt plassert som avlshannar på eigne sentre. Vi blir kjende med fire kvinner, som alle reflekterer over ulike sider av dette nye samfunnet, på godt og vondt. Historiane blir knyte saman når det viser seg at eit lite guteborn kan vere på rømmen.

EIRA ANBEFALER:

De uverdige
Roy Jacobsen
Cappelen Damm 2022

– Hva med menneskene som verken var kollaboratører eller gjorde noen nevneverdig, heltemodig motstand mot nazistene under 2. verdenskrig? Antageligvis var Norge mellom 1940-1945 fullt av folk som kun forsøkte å leve livene sine best mulig under en utfordrende periode. På denne tiden var det dessuten mange som allerede før 9. april 1940 levde under vanskelige og marginale kår. I De uverdige møter vi noen unge mennesker som lever i et tøft miljø preget av fattigdom på Oslos østkant. For å overleve stjeler de, svindler, begår omfattende innbrudd, forfalsker dokumenter og utnytter alle som er naive nok til å stole på dem, nazister som motstandsfolk. Fortellingen mangler på en måte de heftige spenningstoppene og er nesten mer hverdagslig i hendelsesforløpet enn vi vanligvis finner i historiske romaner om 2. verdenskrig, men allikevel, og nesten merkelig nok, er boka utrolig spennende.

SIGRUN ANBEFALER:

Er det sant at
Kari Stai
Samlaget 2023

Rakel elskar å teikne i alle moglege fargar og gledar seg til teiknetimen på skulen. Men når vikaren forteljer at dei skal lage farsdagskort, blir det vondt og vanskeleg. Kva er det eigentleg med faren til Rakel? I denne bildeboka har Kari Stai teikna alle dei glade fargane i regnbogen, men også regn og mørke skyar som fint uttrykkar korleis Rakel har det inni seg. Ei fin forteljing om vennskap og utanforskap, og gode og vanskelege følelsar i tekst og illustrasjonar.

Hele verden skal elske oss
Maria Børja
Cappelen Damm 2023

Fin novellesamling om å kjenne på både tiltrekning og ubehag i ulike former for relasjoner, både til søsken og i kjærlighetsforhold, men også i mer flyktige relasjoner. Som i novellen Slumrerne, der hovedpersonen jobber som en slags «søvnkonsulent» som hjelper søvnløse mennesker med å sovne. En nysgjerrighet overfor andre møter følelser av ubehag når hun kommer så tett på de fremmede. Hvor lenge kan man våke over andre før man selv går i oppløsning?

VIBEKE ANBEFALER:

Kråkenes kunst. Six of Crows bok 1

Leigh Bardugo
Oversatt av Hilde Stubhaug

Gyldendal 2022

– Kan en gjeng med unge utskudd og kriminelle klare det ingen andre klarer? Å redde et gissel fra en ugjennomtrengelig festning. Dette er et deilig fantasyunivers som tar litt tid å sette seg inn i, men som man ønsker å forbli i. Vi møter en brokete gjeng som ledes av en hensynsløs, men et strategisk geni.

OLE ANBEFALER:

Gangster

Jan Tore Noreng
Gyldendal 2023

Gangster er tredje bok i Jan Tore Norengs Gutta-serie. Dette er korte og spennende bøker som tross Gutta-labelen kan leses av alle ungdommer. I Gangster møter vi Sander som har droppa ut av skolen og selger dop for Onkel Bob. En dag blir han tatt av politiet og for å unngå straff, blir han bedt om å lokke bakmennene i en felle. Det går ikke helt etter planen.

Langt hjemmefra
Max Estes
Vigmostad og Bjørke 2023

– En nydelig bok – helt uten ord. Gjennom Estes sine illustrasjoner følger vi hovedpersonen, en ung mann, i en by som har mista glansen fordi menneskene er mer opptatt av å stirre på mobiltelefonen enn omgivelsene rundt seg. Hovedpersonen vender ryggen til byen og flytter nærmere naturen i håp om et bedre liv. Langt hjemmefra er en bok til ettertanke.

Se flere boktips fra Foreningen !les her