Boktips: Foreningen !leser

Her er eit utval av bøker vi har lese i april 2022.

Skrevet mai 3, 2022 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

EIRA ANBEFALAR:

Sting
Therese Garshol Syversen
Samlaget 2022

– Hvordan lever man videre etter å ha vært eneste overlevende etter en familietragedie? Hvordan kan man holde ut det som ikke er til å holde ut? Faren til Emma skyter både henne og moren hennes før han tar sitt eget liv. Emma overlever. I boka følger vi henne den første tiden etter hendelsen. Uten å helt vite alle detaljene, vet vi fra starten av hva som skjedde med Emma. Dette gir fortellingen et litt ubehagelig og mørkt preg. Samtidig er det lite vold i boka, det er ikke nødvendigvis her hovedfokuset ligger. I større grad handler Sting om å bearbeide traume og om hvor avgjørende det er å ha gode medmennesker rundt seg. Boka inneholder mange gode beskrivelser og virker svært troverdig. Sting er debutromanen til Therese Garshol Syversen.

Jente (17) ikke savnet
Camilla Sandmo
Vigmostad & Bjørke 2021

– For tretten år siden forsvant Kristiane sporløst, og ingen meldte henne savnet. Niesen hennes, Beatrice, vil finne ut hva som egentlig skjedde. I denne boka følger vi Kristiane fra åtte uker før hun forsvinner. Parallelt får vi innblikk i Beatrices søken etter sannheten, der hun graver i fortiden og tar kontakt med lærere og venner av Kristiane. Underveis i fortellinga blir vi usikre på hva som egentlig er sannheten. En spennende og uforutsigbar roman. Boka er nominert til Uprisen!

OLE ANBEFALAR:

Johnny 777 Mission 4: Bergen
Bjørn Sortland
Illustrert av Ketil Selnes
Vigmostad og Bjørke 2021

– Dette er bok fire i serien om den hemmelige agenten Jon, eller Johnny 777 som han også kalles. Sammen med Ninja-Prinsessa løser den unge agenten livsfarlige oppdrag verden over. Nå er duoen på en øy utenfor Bergen og må gå undercover på en Halloweenfest der barn forsvinner. Kan Johnny 777 og Ninja-Prinsessa oppklare de mystiske omstendighetene som utspiller seg på festen? Sortland og Selnes sine bøker om Johnny 777 har humor og spenning fra start til mål.

Betongrose
Angie Thomas
Oversatt av Vibeke Saugestad
Gyldendal 2022

– Vi er tilbake i Garden Heights 17 år før handlinga i «The Hate U Give». Maverick Carter dealer for King Lords, men blir nødt til å ta et valg når han får vite at han har en sønn. Thomas fortsetter gjennom sine ungdomsbøker å skildre gjengmiljø, fattigdom og identitet på en interessant og spennende måte.

HILDE ANBEFALAR:

Zulejkha åpner øynene
Guzel Jakhina
Oversatt av Marit Bjerkeng
Cappelen Damm 2022

– En av årets store leseropplevelser er hyperaktuell og en skikkelig lesefest. Spedbygde, fattige og utslitte Zulejkha er gift med en mann som driver henne som en slave, og har en døv og blind svigermor som uten nåde har forutsett at hun kommer til å miste fire døtre i barsel. Livet er mer enn hardt da sovjetmakta inntar gårdsplassen for å inndra eiendommen og deportere den lille tartar-familien til Sibir. Foran øynene på Zulejkha blir mannen drept og svigermoren forlatt skrikende på trammen. Zulejkha åpner øynene er en reise i Russlands horrible historie og en fortelling med en særdeles seig heltinne.

Fremmede jeg kjenner
Claudia Durastanti
Oversatt av John Grande
Gyldendal 2022

– Hele sitt liv har Claudia Durastanti kjent seg som en fremmed i verden. Hun vokser opp med to døve foreldre som nekter å bruke tegnspråk. Foreldrenes turbulente forhold og en fattig oppvekst preget av en omflakkende tilværelse mellom Brooklyn og en liten landsby i Sør-Italia preger Claudia Durastanti på så mange måter. I Fremmede jeg kjenner skriver Durastanti frem et sårt, fandenivoldsk og humoristisk portrett av en familie helt uten grenser. Resultatet er en særegen og grensesprengende roman/memoar som utforsker språk, kommunikasjon, utenforskap og hukommelse.

SIGRUN ANBEFALAR:

Tankespinneren
Vibeke Koehler
Cappelen Damm 2021

Tankespinneren er en spennende fantasybok skrevet for lesere på mellomtrinnet. Da foreldrene til Anna må ut på et hemmelig jobboppdrag, blir hun etterlatt hos mormoren og morfaren sin. Her finner hun fort ut at også besteforeldrene bærer på store hemmeligheter. Mormor skaper magi med strikketøy og veving, og hun er leder for et hemmelig forbund som sørger for at jorden og alt som lever der har det bra. Etter hvert skjønner Anna at også hun, ved bokstavelig talt å trekke i tråder, kan bidra til å gjøre verden til et bedre sted.

Pirater fra hele verden
Steffen R.M. Sørum
Illustrert av Andreas Iversen
Cappelen Damm 2022

– Leseløven Pirater fra hele verden er en bok for alle barn som er fascinert av sjørøvere, og som er sultne på mer enn bare eventyr. Med passe mengde fakta og morsomme tegninger, får vi i korte kapitler høre hva en pirat egentlig er, om sjørøvernes gullalder, og blir kjent med de mest kjente historiske skikkelsene. Et godt eksempel på at faktakunnskap for barn ikke trenger å pakkes inn i rammefortellinger, men kan være spennende nok i seg selv.

Sjå fleire boktips frå Foreningen !les her