Boktips: Foreningen !leser

Her er eit utval anbefalingar av bøker vi har lese i februar 2022.

Skrevet mars 2, 2022 i Bibliotek/lærer, Boktips, Nyheter

OLE ANBEFALAR:

Overleve 1. Vulkanen vaknar
Tor Arve Røssland
Samlaget 2022

– Havet stig og om kort tid vil verda vere totalt annleis. Flyktningstraumen vil auke, folk vil svelte i hel og krig vil bryte ut. I denne uvisse framtida finn vi Jamal og Eira. Dei er begge tenåringar som er med på forskingsskipet Bluenose saman med fedrane sine. Plutseleg er dei fanga i ein krigssone og det heile blir eit spørsmål om å overleve ei verd der menneska er utryddingstrua. Dette er første bok i serien Overleve.

Hjertestopper volum 1. Gutt møter gutt
Alice Oseman
Oversatt av Gunnhild Magnussen
Gyldendal 2022

– I denne nydelige tegneserien møter vi Charlie og Nick. De havner i samme gruppe på skola og utvikler et nært vennskap. Men vennskapet blir komplisert når Charlie blir forelska i sin nye kamerat. Eller har Nick også følelser for Charlie? Oseman er en dyktig forfatter og illustratør som tar opp viktige temaer. Jeg gleder meg til å følge denne serien videre. Passer utmerket for ungdomsskolen og videregående skole.

SIGRUN ANBEFALAR:

Familien Brattbakk
Julia Kahrs
Gyldendal 2022

– Familien Brattbakk er en underlig og spennende fortelling om utenforskap og utenomjordiske krefter. Boken handler om Sam og hennes rare familie, som flytter til det spesielle stedet Gørja. Hver gang stedet herjes av vinterstormer blir et barn borte. Da en av klassevennene til Sam forsvinner, begynner en bekymring å vokse hos henne: Kan Sams egen mor (for øvrig en fantastisk karakter) ha noe med forsvinningene å gjøre?

PETRA ANBEFALAR:

Protosjel
Maria Dorothea Schrattenholz
Oktober 2021

– I 2021 kom det ut mange diktsamlinger om sorg og død. Protosjel er en av dem, men den skiller seg fra de andre ved en tydeligere filosofisk og metalitterær tilnærming til tapserfaringen. Diktsamlingen er delt i tre deler som skiller seg fra hverandre formmessig og innholdsmessig, men som helhet sirkler utgivelsen rundt forandring, tid og persepsjon. Det kan også se ut som diktene forteller en fortelling om hvordan kunsten kan forsøke å holde et kjært menneske i live, men at poeten innser og viser oss hvordan et slikt prosjekt bare delvis kan lykkes.

Fumbler
Nina Borge
Gyldendal 2022

Nina Borge har virkelig funnet formen når hun skriver om tenåringer og gamekultur. I fjorårets Outlaster møtte vi Adrian og CS:GO-laget hans. En av lagkameratene, Emil, er hovedpersonen i årets bok Fumbler, og også denne boka gir oss autentiske tenåringsproblemer. Emils hovedutfordring er at han holder hemmelig hvor dårlig råd han har. Kompisen Sondre maser om at han skal kjøpe seg Xbox så de kan spille Fifa med de kule guttene, og venninnen Rikke kan ikke forstå hvorfor Emil har sluttet på fotballen. På toppen av det hele kommer et trekantdrama…

HILDE ANBEFALAR:

Det brenner
Megha Majumdar
Oversatt av Hilde Lyng
Solum Bokvennen 2022

– Vi har sett det før. Et twitterinnlegg skrevet litt vel rett fra levra eller med en sleivete ironi har flere enn én gang ødelagt et menneskes liv. Megha Majumdars debutroman om klasseskiller, politisk ekstremisme og enkeltmenneskets drømmer i samtidens korrupte India er overraskende underholdende med sin fjærlette humoristiske form.

En liten detalj
Adania Shibli
Oversatt av Oda Myran Winsnes
Cappelen Damm 2022

– Året er 1949 og en gruppe israelske soldater er utstasjonert i Negev-ørkenen mot grensen til Egypt for å passe på at ingen infiltratører tar seg inn i det helt ferske landet Israel og å «renske ut de araberne som måtte være igjen». 50 år senere reiser en ung palestinsk kvinne på en farefull road-trip for å prøve å finne ut mer om massevoldtekten og drapet som troppen gjennomførte på en ung palestinsk kvinne. Adania Shibli har skrevet en uhyre stramt komponert roman som gir et sterkt innblikk i Midtøsten-konfliktens grufulle gjentagelser.

Sjå fleire boktips frå Foreningen !les her