Boktips: Foreningen !leser

Leseåret 2022 startar blant anna med spenning, fantasy og realisme. Her er nye anbefalingar frå oss i Foreningen !les.

Skrevet januar 14, 2022 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

PETRA ANBEFALAR:

Top girl
Bertine Zetlitz
Illustrert av Fam Irvoll

Aschehoug 2020

– Top girl av Bertine Zetlitz starter med et fall. Ellinor faller fra toppen av cheerleadingspyramiden og skader beinet sitt. Resten av boka handler om hvordan hun skal klare å reise seg igjen. Faktisk og metaforisk. For det er ikke bare dette fysiske fallet fra toppen Ellinor er utsatt for, viser det seg. De sosiale og psykologiske problemene den unge hovedpersonen skal takle, både hjemme og på skolen, står i kø. Zetlitz, godt hjulpet av illustratør Fam Irvoll, har skrevet en lettlest og troverdig fortelling om generasjon prestasjon.

Like fint å jobbe som å danse
Hilde Hagerup
Aschehoug 2021

– I 1988 publiserte Klaus Hagerup biografi om sin mor Inger Hagerup. Mer en tretti år etter kommer Hilde Hagerups biografi om faren. Begge bøker er sorgarbeid og et forsøk på å forstå de skjulte sidene ved en person forfatteren sto nær. Hilde Hagerup går lenger i å fantasere fram faren sin. Hun fører samtaler med ham, hun forestiller seg hva han kunne ha sagt, hvordan omgivelser kunne sett ut. Vi blir kanskje ikke klokere på personen Klaus Hagerup, men Like fint å jobbe som å danse gir et sterkt bilde av relasjonen mellom far og datter.

OLE ANBEFALAR:

Alexander er forelska i Live
Atle Hansen
Samlaget 2021

– Jonas likar Alexander, men Alexander likar Live, Jonas si bestevenninne. Kan det gå bra? Atle Hansen si siste ungdomsbok handlar om å godta følelsane ein har og om å vere seg sjølv. Ei nedpå og fin bok!

Jegeren
Tor Arve Røssland
Mangschou 2021

– Spenningsmester Tor Arve Røssland er ute med ny ungdomsbok. Erik må oppsøke sitt tidligere nynazistiske miljø i håp om å berge bestekompisen, Thomas. Hvor mye er han villig til å ofre, og når er det på tide å trekke seg unna før det går for langt? Her er det spenning fra start til mål.

VIBEKE ANBEFALAR:

Bjørnegap
Liz Hyder
Oversett av Merete Alfsen
Vigmostad & Bjørke 2021

– Dette er en bok det kan være vanskelig å komme inn i, men hvis man ikke gir opp får man en helt utrolig leseopplevelse. Grunnen til at det oppleves vanskelig å lese er rett og slett at boken er fortalt av et barn som aldri har gått på skole og lært å lese og skrive. Ander vokser opp dypt nede i kullgruvene for å hjelpe familien med å skaffe penger. Tilværelsen styres av Sjefen, som krever at alle kvoter fylles, og Skapærn, guden gruvearbeiderne tilber på den ukentlige Skaperdagen. I den ukentlige bønnen sies det at tilværelsen i kullgruvene er en straff for forfedrenes synder, men at en dag skal Skaperen gi et tegn som skal frigi arbeiderne. Ander bor og arbeider sammen med arbeidslaget sitt, og en dag kommer det en ny gutt, Devlin, som erstatning for en som har gått bort. Han bringer med seg kritiske spørsmål om hvorfor ting er som de er. Slikt blir det trøbbel av. Men, det trengs bare en for å skape revolusjon.

Som man reder ligger man – ni infame fortellinger
Margaret Atwood
Oversatt av Inger Gjelsvik
Aschehoug 2021

– I ni svært gode fortellinger blir mennesker avslørt i all sin groteske dårskap. Fortellingene omhandler eldre mennesker og historiene virker tilsynelatende realistiske, samtidig som det utroligste kan skje. Man blir som leser svært fascinert av karakterene man møter. Historiene er underholdende og til tross for dystre temaer som død og drap, svik og maktovergrep, er de også humoristiske. De er skrevet i en lett tone, men hele tiden ligger ubehaget og lurer. Et eksempel er tittelhistorien. En kvinne som har drept fire ektemenn, ser en mulighet for å hevne seg på den første mannen som gjorde henne urett, når de tilfeldigvis befinner seg på samme pensjonistcruise i Arktis. Herlig brutal og underholdende!

SIGRUN ANBEFALAR:

Mormor til salgs
Rebecca Wexelsen
Illustrert av Ella Okstad
Ena 2021

– Hvorfor kan man ikke få velge hva slags mormor man skal få? Dette spørsmålet er utgangspunkt for bildeboka Mormor til salgs, hvor vi møter Nelly og den strenge mormoren hennes. I denne fortellingen baker ikke mormoren boller med glasur. Hun lager heller stinkbillestuing og sneglepudding. Mormor er ikke spesielt glad i barn, konkluderer Nelly, og finner ut at hun vil selge henne. Det blir både morsomt og litt spennende. For er det noen som vil ha en skikkelig rar mormor? At illustrasjonene glimtvis viser oss en annen side av Nellys mormor og som femåringen min selv kunne oppdage, er et grep som fungerer godt. Anbefales til neste høytlesingsstund.

SJÅ FLEIRE BOKTIPS FRÅ FORENINGEN !LES HER