Boktips: Foreningen !leser

Teikneseriegrøssar, gaming og historiske romanar er blant anbefalingane frå oss i Foreningen !les denne gongen.

Skrevet oktober 31, 2021 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

OLE ANBEFALAR:

Fantomrakettene
Tore Aurstad
Illustrert av Andreas Iversen
Gyldendal 2021

– Krigen er nettopp over. Anne og onkelen drar til et lite samfunn utenfor Oslo for å finne ut hvorfor noen folk blir dødssyke. Plutselig er de selv involvert i en kamp for å overleve. Fantomrakettene er en spennende tegneseriegrøsser for ungdom!

Outlaster
Nina Borge
Gyldendal 2021

– Det er for lite om gaming i norske ungdomsbøker. I Outlaster skriver Nina Borge klokt og spennende om temaet. Adrian sliter med angst etter at han så farfaren dø. Han sliter på skolen og blir fort ukonsentrert og usikker i større folkemengder. Men når han gamer med vennene sine finner han både mestringsfølelse og samhold. Snart er det turnering, men Adrian kan ikke skulke skolen mer hvis han vil delta. Finnes det en løsning?

HILDE ANBEFALAR:

Korsveien
Jonathan Franzen

Oversatt av Monica Carlsen
Cappelen Damm 2021

Kjære all verden, for en sentrifuge en blir sugd inn i når en bestemmer seg for å tilbringe tid med Jonathan Franzens dysfunksjonelle, frenetisk snakkesalige og hardt kriserammede familie. Med romanen Korsveien, den første i en bebudet trilogi, har USAs største samtidskronikør klart det igjen – med en historisk roman.

Rød selvbiografi – En versroman
Anne Carson

Gjendiktet av Tone Hødnebø
Kolon forlag 2021

Geryon er en ung gutt på 14 år som opplever seg selv som et vanskapt monster. Han bor med en kjærlig, men ikke helt tilstedeværende, mor, en fraværende far og en storebror som misbruker Geryon seksuelt fra han er et lite barn. Geryon begynner, før han kan skrive, på en selvbiografi, hvor han setter sammen collager av bilder han klipper ut og ting han finner. Da Geryon møter den karismatiske Herakles, og innleder et seksuelt forhold til ham, blir han brådypt forelsket. Det høres ut som en vanlig roman, men dette er samtidslitteratur som mangler sidestykke i litteraturhistorien. Boka er sprenglærd, dirrende varm, kjølig filosofisk, humoristisk, utforskende og utfordrende. Ikke minst er den svært vakker. Rød selvbiografi En versroman ble den kanadiske poeten Anne Carsons internasjonale gjennombrudd da den kom ut i 1998 og regnes som en moderne klassiker. Boka er fantastisk oversatt av poeten og oversetter Tone Hødnebø.

PETRA ANBEFALAR:

Jeg grunnla de forente stater
Hilde Susan Jægtnes
Tiden 2021

– Hilde Susan Jægtnes har skrevet en historisk roman om den amerikanske grunnlovsmannen Alexander Hamilton. Samtidig har hun skrevet fram det nettverket av hendelser og mennesker som rammet inn dette dramatiske livet. Romanen har et utall jeg-fortellere, og Jægtnes forteller like gjerne fra synsvinkelen til et tre eller ei geit, som fra perspektivet til en husslave eller en general. Jeg-et som tittelen refererer er dermed ikke bare Hamiltons jeg, men alle de ulike jeg-ene, og som fellesskap er det at de utgjør grunnlaget for det amerikanske systemet. På den måten blir de historiske hendelsene også en påminner for oss i nåtiden: demokratiet er avhengig av oss alle.

Gutteboka – din guide til puberteten
Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl
Illustrert av Magnhild Winsnes
Aschehoug 2021

– De to legene Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl følger opp suksessen Jenteboka med ei bok for guttene. De er likevel tydelige på at det fins flere kjønnskategorier enn disse to, og denne nyanseringen er symptomatisk for hele prosjektet. Det både Jenteboka og Gutteboka gjør på en eksemplarisk måte, er å roe ned den tenåringsangsten som preger de fleste i puberteten. Er jeg feil? Passer jeg inn? Hvorfor gjør kroppen min så mye rart? De to forfatterne trygger leserne på at det meste er normalt, og at det som er vanskelig, går over, uansett om det handler om kropp, følelser, tanker eller sosiale relasjoner. Illustrasjonene til Magnhild Winsnes understreker mangfoldet.

SIGRUN ANBEFALAR:

Kys mik
Mari Grydelad
Aschehoug 2021

– «KYS MIK» betyr «kyss meg» på runeskrift, og selv om hovedpersonen Sara ikke liker kyssing, er dette en bok om kjærlighet (og litt kyssing). Det er også en bok om å være mørkeredd, og om hvor fint og vanskelig vennskap kan være. For Sara og Jonatan er bestevenner og har kjent hverandre hele livet, men så begynner det en ny og spennende jente i klassen. Hvorfor blir Sara så varm inni seg når hun er sammen med henne? Kan de være bestevenner alle tre? Mari Grydeland skriver godt om følelser for ti-tolvåringer.

Bak den svarte porten
Anders Botne
Illustrert av Skinkeape (Marianne Gretteberg Engedal)
Gyldendal 2021

– Bildeboken Bak den svarte porten er både en spøkelsesfortelling og en fortelling om å få en venn. Det er Halloween, men Olivia kjenner seg ekstra ensom når hun ikke har noen å gå knask eller knep sammen med. Hun vil heller ikke være hjemme når hele klassen kommer på døra. Som mumie, innsurret i bandasje, vandrer hun alene ut i natta og ender opp ved porten til et forlatt hus. Der møter hun en blek og liten ballerinajente som blir med henne. Men hvorfor vil hun absolutt at Olivia skal følge henne hjem? Med mørke og uttrykksfulle illustrasjoner blir det uhyggelig, men noe hyggelig er ikke langt unna: Olivia er modigere enn hun selv tror.

JULIA ANBEFALAR:

Emily forever
Maria Navarro Skaranger
Oktober 2021

– Romanen er et velskrevet, nøkternt og brutalt hverdagslig, men merkelig vakkert utsnitt fra livet til en altfor altfor ung mor i Oslo. Når fortellingen starter er Emily 19 år og syv måneder på vei. Den småkriminelle barnefaren Pablo har trukket seg ut av livet hennes. Emily har flyttet hjemmefra og jobber på Kiwi, men nå flytter moren hjem til henne for hjelpe med det nye barnet. Det er egentlig mange som prøver å hjelpe henne, men hvordan kan man hjelpe en som Emily?

SJÅ FLEIRE BOKTIPS FRÅ FORENINGEN !LES HER