Bokslukerprisen: Averøy bibliotek og leseklasse med boktips!

Averøy bibliotek og leseklassen fra Kårvag barneskole har produsert boktipsfilmer av aktuelle bøker til antologien i Bokslukerprisen for neste skoleår.

Skrevet mars 6, 2023 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter

Averøy bibliotek har mottatt midler fra Nasjonalbiblioteket til å engasjere barn og unge til å lage litterært innhold på bibliotekets YouTube-kanal. Forrige uke møtte Merete Bratsberg Aae, biblioteksjef på Averøy bibliotek, de unge leserne på 6. trinn ved Kårvåg barneskole. Trinnet er med som leseklasse for Bokslukerprisen 2023-24, og samarbeidet med biblioteket har resultert i en rekke filmer med boktips av flere av bøkene som er til vurdering for høstens bokslukerantologi.

– Jeg møtte en utrolig energisk og dyktig gjeng med elever, forteller Aae og legger til:

– Prosjektet er en del av en satsing vi nå har gående med å fylle YouTube-kanalen vår med litteraturinnhold fra barn og ungdom i kommunen. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket, sier hun.

Prosjektansvarlig for Bokslukerprisen i Foreningen !les, Christian Goveia Jacobsen, er imponert over den kreativiteten og det engasjementet som Kårvåg og de andre leseklassene viser.

– Litteraturen inspirerer på mange måter rundt omkring i landet. Ikke bare leser barna, men de utvikler også mange kreative aktiviteter med utgangspunkt i bøkene. De gjør litteraturen relevant og skaper sosiale fellesskap. Det er veldig interessant å se det fantastiske arbeidet som gjøres av leseklassene, sier han og understreker:

– Samarbeidet mellom Averøy bibliotek og Kårvåg barneskole er et spennende formidlingstiltak og viser hvor viktig et velfungerende nærbibliotek er for alle.

Sjekk ut YouTube-kanalen til Averøy bibliotek her

Sjekk ut spillelisten fra Bokslukerprisen 23-24 her

Hele listen med bøker til vurdering for høstens bokslukerantologi finner du her