Bokslukerprisen 2024: Juryens begrunnelse

I dag kåret juryklasser på mellomtrinnet «Evighetsspillet» av Hanne Gjerde Buch, illustrert av Jenny Synnøve Naustan, til vinner av Bokslukerprisen 2024. Her er juryens begrunnelse.

Skrevet april 23, 2024 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Formidling, Presse

– Leseopplevinga var heilt fantastisk! Det sa blant anna juryen om vinnerboka, «Evighetsspillet». Foto: Naomi Westbye.

Boka er spennande allereie frå start.

Leseopplevinga var heilt fantastisk! Det er veldig fasinerande at forfattaren har laga ei bok som nesten heile klassa likte  supergodt!

Vi liker boka fordi det er en spennende bok som gjør at vi får lyst til å lese videre etter hvert kapittel. Den er full av gode beskrivelser. Det gjør det lett for oss å leve oss inn i historien. Vi liker veldig godt måten vi blir kjent med karakterene.

Mens vi leser blir vi så oppslukt i boka at den får frem flere følelser i oss, som glede, tristhet og spenning. Det er kun de beste bøkene som får frem slike følelser i oss.

Det er en original historie og forfatteren har god fantasi. Boka er veldig detaljert, utan at det blir kjedeleg.

Me har heile tida mange spørsmål som me gler oss til å få svar på. Me er litt usikker på kor realistisk det er, men likevel så fangar boka interessa vår og me gløymer litt at dette er fantasi.

Vi hadde lyst å lese den kvar skuletime. Vi fekk høg puls og blei letta når noko bra skjedde. Vi klarte å følgje hovudpersonen gjennom heile historia og  leve oss skikkeleg inn i boka.

Forfatteren av denne boken har en unik evne til å skrive historier som barn kan engasjere seg i og kjenne seg igjen i.

Boken tar for seg et viktig og sårbart tema. Barn i samme situasjon får vite at man ikke er alene. Andre som ikke har opplevd dette, kan få lese om hvordan det føles å miste noen.

Budskapet i boka er bra. Slutten er trist, men den var fin å lese!

Mot slutten har forfattaren gjort det ekstra spennande. Det blir litt nervepirrande, og det likar me.

Vi mener boken har veldig fine tegninger og masse farger som passer til teksten.

Vi var aldri i tvil om hvilken bok vi skulle plassere øverst. Boken fenger oss alle, fra forsiden og inn i teksten. Mange av oss har vel mange ganger ønsket å gjøre det som hovedpersonen i boken blir dratt inn i. En verden skapt av en kjent teknologi, en PC, blir plutselig en portal til en annen virkelighet.

Vi liker hvordan forfatteren bruker kjente ting fra gaming og spill, som for eksempel sopper og skyheiser fra SuperMario, og den typiske grafikken fra Minecraft.

Alle bør lese denne boka!

VINNEREN AV BOKSLUKERPRISEN 2024 ER EVIGHETSSPILLET!