Bøker til jul!

Skal du kjøpe bøker i julegave? Her er noen anbefalinger innen ulike sjangre til barn, ungdom og voksne.

Skrevet desember 12, 2023 i Boktips

BARN:

God jul, Lille Løk

Frida Nilsson
Illustrert av Maria Nilsson Thore
Oversatt av Nina Aspen
Aschehoug 2023

– Lille Løk har hverken sykkel eller pappa og synes det er litt flaut. Han ønsker seg derfor begge deler til jul. Men mamma har dårlig råd og ingen kontakt med faren. Lille Løk forstår derfor at han selv må bidra hvis han skal få det som han vil og ønskene sine oppfylt. Med God jul, Lille Løk har Frida Nilsson har skrevet nok en god og rørende høytlesingsbok med masser av stemning, troverdige karakterer og temaer som er fine å snakke om. Boka består av 25 korte kapitler og passer dermed spesielt godt som førjulsfortelling. Kjenner man et barn i alderen 5-8 år, er det bare å glede seg. (Troels, Foreningen !les)

Dronefangeren

Øyvind Torseter
Cappelen Damm 2023

– Hva gjør du når en spåkone på et sirkus forteller at byen du bor i vil bli invadert av menneskeetende rotter? Mulegutten får denne spådommen og blir anbefalt å flykte på lik linje med resten av befolkningen. Muleguttens strategi er derimot å barrikadere seg innendørs og vente til det går over. Etter en stund går han imidlertid lei og planlegger å flykte likevel. Torseter leker seg med litterære og kunstneriske forbilder. Boken er rett og slett stor kunst! (Vibeke, Foreningen !les)

Kalde klover

Ragnar Aalbu
Gyldendal 2023

– Det har blitt høst, og mange nordboere får nå kalde føtter og lengter mot varmere himmelstrøk. Det gjelder også det vesle reinsdyret i Kalde klover, som synes det er urettferdig at fuglene får dra til Syden mens han selv må stå igjen med snø til knærne. Heldigvis gir han seg ikke så lett, og heldigvis formår Ragnar Aalbu nok en gang å levere lun humor i en kald tid. (Troels, Foreningen !les)

Mieko danser
Mariko Miyata-Jancey
Illustrert av Skinkeape
Gyldendal 2023

– Hvorfor må jenter danse i trange drakter som gnager i rumpa? Mieko kan spinne mye fortere og hoppe høyere med kortklipt hår og behagelige danseklær. Men da danselæreren plasserer henne i guttegruppa, vokser det fram en tung klump i magen som er umulig å danse med. Har hun selv tatt feil når hun tror at hun er en jente? Mieko danser er en sprudlende og uttrykksfull bildebok om å elske å danse og bli trygg på seg selv. (Sigrun, Foreningen !les)

Ordenes hårreisende hemmeligheter

Ragnhild Holmås
Illustrert av Henriette T. Osnes
Aschehoug 2023

– Denne boka har undertittelen, absurde avsløringer fra språkets spinnville liv, og gir deg fakta om ordenes historie, betydning og hemmeligheter. Blanda med Holmås sine ord, finner vi lett kaotiske illustrasjoner av forfatteren av Une og skolestarten, Henriette T. Osnes. Ei bok som nok vil skape både latter og undring i høytlesingssituasjoner. (Ole, Foreningen !les)

Oskar og eg

Maria Parr
Illustrert av Åshild Irgens
Samlaget 2023

– Eg hiv meg på jubeldansen og hyllar denne. Som dei fleste andre, ser det ut til. Hjartevarme, rørande, søte, underfundige og nydelege skildringar av eit søskenpar sine opplevingar av eit heilt lite år saman. Oskar, som ikkje klarar å sitje stille. Ida, som er storesyster med stor S. Dei er bestevener, og varmen breier seg i brystet på annakvar side. Venskap, kvardag, samhald, familie, død, sakn, å vekse opp. Nye og gamle opplevingar. Når Oskar skal lære seg bokstavane, så gøymer han seg under bordet. Mamma teipar alle bokstavane under bordet, så Oskar kan liggje der og skyte dei. Pappa gjer alltid så godt han kan. Men det blir litt rotete uansett. Og så er det kanskje ikkje så kult å flytte på kvart sitt rom likevel? (Christian, Foreningen !les)

Heltefabrikken

Pia Sabel Gulling
Cappelen Damm 2023

– Etter at faren til Robin Rask dør i en brann, oppdager Robin at faren slett ikke var så normal som tidligere antatt. Han ledet en superhemmelig heltefabrikk, hvor folk i alle aldre trener for å bli helter som redder hundevalper i brennende hus, hjelper barn som har gått seg vill i skogen og forhindrer bilulykker. Robin blir en del av helteprogrammet og avdekker stadig flere hemmeligheter. For er heltefabrikken så god som den ser ut til? Og døde faren virkelig i brannen, eller ble han drept? (Marte, Foreningen !les)

Full bajas

Ingunn Thon
Illustrert av Maja Kjellstad Aanonsen
Samlaget 2023

– Orion er ein perfekt gut. Han er flinkast i alt, kan alt, gjer alt rett, spis ikkje sukker eller køyrer sparkesykkel. Han er vand til å få ros for alt han gjer. Han skal dessutan spele ein perfekt og viktig konsert på fløyta si. Men han har ingen vener. Den nye læraren let seg  ikkje imponere like mykje, og fortel Orion at han skal freiste å vere litt mindre perfekt. Det taklar han ikkje, og alt går i spinn. Fullstendig bajas! Ei hysterisk morosam forteljing om å prøve å senke skuldrane litt. (Christian, Foreningen !les)

Draug
Christoffer Lamøy
Gyldendal 2023

– Det blir uhyggelig og skummelt når Adam, moren og lillesøsteren, Mia, reiser til morens familie uti havgapet. Bestemoren er dement og snakker konstant om de døde, og Adam kjenner en voksende uro. Når han oppdager at Mia leker med en fantasivenn, blir det virkelig alvor. Hva er det som skjer? Er det noe i det bestemoren sier? Og hvem er denne mystiske gutten som alltid dukker opp, men like fort forsvinner igjen? Draug er en foruroligende bok som garantert vil få nakkehårene til å reise seg. (Ole, Foreningen !les)

UNGDOM:

Da vi var yngre
Oliver Lovrenski
Aschehoug 2023

– Oliver Lovrenskis roman om en guttegjeng, som går fra gutter til menn i Oslos bakgater, er fæl, rørende og morsom på samme tid. Med et talenært og lekent språk forteller han om opp- og nedturer, mens gutta navigerer seg gjennom vanskelige foreldre, barnevernet, dop og kjærlighet. En bok som vil få deg til å le på en side, og grine på den neste. Stor litteratur, rett og slett. Jeg anbefaler alle som allerede har lest til å høre forfatteren lese fra boka selv. Det er poesi. (Marte, Foreningen !les)

Kvil i fred
Petter F. Strassegger
Samlaget 2023

– I Strasseggers andre bok for ungdom, møter vi Per og bestekompisen, Oskar. Dei to gutane er utafor på skulen, stel øl på butikken kvar fredag og testar ut både rus og bilkøyring samstundes. Heime hos Per ligg faren på sofaen og drikk heile dagen. Fråveret til mor hans heng taust og tungt i veggane. Heldigvis finst det også trygge vaksne… Strassegger er utdanna psykolog, og har dessutan eigne erfaringar som liknar på dei han skriv om. Denne nærleiken til stoffet skin igjennom og styrker truverdet og drivet i forteljinga. Kvil i fred har få pustepauser og fleire overraskingar til lesaren. (Petra, Foreningen !les)

Blodmåne

Tor Arve Røssland
Vigmostad og Bjørke 2023

– Grøsserkongen Tor Arve Røssland gjør det igjen! Nok en gang klarer han å få det til å gå kaldt nedover ryggen på deg som leser. I Blodmåne reiser tre venner på det de tror er et fancy høyfjellshotell. Det er kaldt og snør tett, og allerede første natta sniker følelsen av at noe er fullstendig galt seg inn. Vil de tre vennene i det hele tatt overleve helgen? (Ole, Foreningen !les)

Du veit ingenting

Sigrid Agnethe Hansen
Samlaget 2023

– Korleis er det å vekse opp med ei veslesøster som krev så mykje av tida og kreftene til foreldra, at du opplever at det ikkje er noko igjen til deg? Korleis er det å ha eit søsken som du elskar høgare enn noko anna, samstundes som du inst inne skulle ønskje ho var annleis? Tina rivst mellom sinne, skuldfølelse og kjærleik for søstera si. Ho føle seg annleis sjølv og funderer på sin eigen identitet. I den andre boka til Sigrid Agnethe Hansen blir vi kjend med den nye bestevenninna til Anna, hovedkarakteren frå den første boka, Ser du dette? Du veit ingenting er ein fin forteljing om identitet, vennskap og søskenkjærleik. (Eira, Foreningen !les)

Hoffnarren. Halve kongeriket 7

Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug
Aschehoug 2023

– Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug har slett ikke skrevet en typisk julebok, men den kan anbefales som julelektyre uansett. Den sjuende boka i serien Halve kongeriket starter rett før advent og tar oss fram til nyttårsaften. Det er Arnie, den kongelige vennegjengens selverklærte klovn og partyløve, som er hovedpersonen, og kanskje nettopp derfor har boka blitt den mørkeste i serien så langt. Situasjonen til Arnie er langt fra bare selvskapt, men han roter det også til for seg selv, og vi rekker å frykte for livet hans flere ganger, før prinsesse Margrethe rir inn og redder ham, slik han har reddet henne tidligere. (Petra, Foreningen !les)

Stjerner i mørket

Victoria Jamieson og Omar Mohamed
Oversatt av Therese G. Eide
Strand forlag 2023

– Hvordan er det å være barn i en flyktningeleir? Jamieson har gjennom tegneserieformatet fortalt historien til Omar Mohamed og lillebroren, Hassan. Omar var bare fire år da han og broren måtte flykte fra krigen i Somalia. Faren ble drept og moren forsvant. Historien er fortalt med et barns og senere ungdoms perspektiv om en oppvekst i en enorm flyktningeleir i Kenya. (Vibeke, Foreningen !les)

VOKSNE:

Diskomus på venteværelset
Kamilla Danielsen
Tiden forlag 2023

– Hvis du ikke vet hva diskomus er, ja, da må du lese denne boka! Men aller mest fordi da blir du kjent med Eivor. Hun er midt i tredveårene, singel og venninnen har døpt leiligheten hennes for venteværelset. Noe du har mens du venter på at livet skal begynne. Plutselig er det ikke Eivor og bestevenninnen, Ulla, mot verden lenger ute på byen. Ulla fant seg en bestevenn som er gutt og nå har «alle» etablert seg med partner, eller mann og barn og flyttet til Røa. Eivor prøver å komme seg over et forhold som tok slutt, bli voksen, ta seg sammen, gå på jobb, teste ut artige sjekkereplikker på Tinder, møte den rette og bli som de andre. Hun er ikke så god på å være alene, men lengter etter å finne den rette og forakter de som tilsynelatende lever det perfekte og betydningsfulle voksenlivet. Kamilla Danielsen skriver godt, friskt, morsomt og sårt. Denne boka klarte jeg ikke å legge fra meg. (Siri, Foreningen !les)

Fjellene synger
Nguyễn Phan Quế Mai
Oversatt av Lene Stokseth
Mangschou 2023

– Å begynne å lese Fjellene synger var som å få en knyttneve i magen. Med pågående krig i Ukraina og den massive bombingen av Gaza, ble det utrolig sterkt å lese om en bestemor som drar med seg barnebarnet på desperat jakt etter et ledig bomberom under amerikansk bombing av Hanoi i 1972.  Dette er historien til fire generasjoners kamp for å overleve. Først gjennom den store hungersnøden, så jordreformen og til sist Vietnamkrigen. For ikke å snakke om etterdønningene etter krigen, og splittingen av landet. Dette er en fortelling som gir innblikk i Vietnams turbulente historie og innsikt om et folk i et lukket land. (Vibeke, Foreningen !les)

Fjellet, geværet, vannet
Lars Ramslie
Forlaget Oktober 2023

En far tar med seg sin ni år gamle sønn på fjelltur rundt småbruket han selv er vokst opp. Men dette blir ikke en vanlig søndagstur. Utstyrt med hvert sitt gevær, men nesten uten proviant, må gutten klare timevis med vandring i de lange, bratte skråningene. Vil han overleve samværet med en far som vi forstår som svært ustabil? Teksten oppleves nær, og som leser kjenner man på at hva som helst kan skje oppe på fjellet. Fortalt gjennom den voksne sønnens blikk, og glimtvise minner fra oppveksten, blir denne boken et sterkt portrett av en far og forholdet mellom far og sønn. (Sigrun, Foreningen !les)

Maskiner som tenker

Inga Strümke
Kagge 2023

– Inga Strümke er en utrolig engasjert og kunnskapsrik formidler. Hun evner å skape underholdning av matematiske formler og fysikk, akkurat det vi trenger når vi skal forstå noe så teknisk komplisert som KI. Maskiner som tenker, med undertittelen Algoritmenes hemmeligheter og veien til kunstig intelligens, gjør deg ikke til programmerer eller maskinlæringseksepert, men den setter deg i stand til å diskutere saksfeltet, og ikke minst reflektere rundt konsekvensene av KI på en mer kompetent måte. Med denne boka under juletreet vil samtalene i romjula garantert bli interessante. (Petra, Foreningen !les)

Vi ønsker alle en riktig god jul og et godt nytt år!

God lesing!

Foreningen !les