Bøker om psykisk helse 2023

Den 10. oktober er Verdensdagen for psykisk helse. I den anledning har vi samla et utvalg av boktips som på ulike måter omhandler temaet.

Skrevet oktober 10, 2023 i Bibliotek/lærer, Boktips

Her er bøker som omhandler psykisk helse og som kan formidles til ulike målgrupper:

Morten Langeland
Flamme forlag 2023

– Noen ganger tar lange skildringer lang tid å komme inn i, og lang tid å bli ferdige med. Men ikke her, i “protagonisten” Alex sin kamp mot alkoholavhengighet, mot arbeidet, mot nære relasjoner og byens fremmedgjøring. Han reddes kanskje av skating, uten å skate selv. Så kanskje er det egentlig skaterne, menneskene, han reddes av. Janno og Sigrun lærer ham noe nytt, om hvordan bruke byen på en annen måte. Byen er for øvrig Oslo og beskrives på en unik og ekstremt vakker måte av Langeland. Språket er lekent og usensurert. Jeg brukte faktisk lang tid på å lese den ferdig. Men det var med vilje. (Foreningen !les)

Fra drømmehuset

Carmen Maria Machado
Oversatt av Bente Klinge
Solum Bokvennen 2021

– I tjueårene møter Carmen Maria Machado en kvinne hun blir hodestups forelsket i. De blir kjærester og flytter sammen. Først er det intenst og vidunderlig, men sakte, men sikkert utvikler forholdet seg til et mareritt med psykisk vold og trusler. I memoaren Fra drømmehuset tar Machado det store skrittet og beskriver et av de store tabuene innenfor skeiv identitet; at vold faktisk foregår i lesbiske forhold. Resultatet er en svært nyskapende og tankevekkende memoar av en av USAs mest interessante forfattere akkurat nå. (Foreningen !les)

Å sette sammen bitene

Martin Eia-Revheim
Cappelen Damm 2023

– Dette er til tider svært sterk og grusom bok å lese, men du verden så viktig! Ingen vil klare å lese denne boken uten å bli sterkt berørt av historien til Eia-Revheim. Selv om man hører om ondskap og grusomme historier hver dag i nyhetsbildet, så oppleves det ekstra sterkt i bokform. Man sitter og lurer på hvordan det er mulig å bli så ondskapsfull mot sin egen familie, men like mye på hvordan det er mulig å leve og få til så mye med livet sitt etter en slik traumatisk barndom. Dette er en viktig bok som er utrolig godt skrevet som som setter spor hos leseren. (Foreningen !les)

Begge dør til slutt

Adam Silvera
Oversatt av Line Almhjell
Fontini 2022

– Mateo Torrez og Rufus Emeterio, på 17 og 18 år, får begge telefonen alle frykter. Klokken har bikket 24:00 og organisasjonen Dødsbudet har det travelt med å ringe alle som skal dø i løpet av dette døgnet. Mateo har fryktet denne samtalen hele livet, og har vært redd for å gå ut av leiligheten og leve. Rufus opplevde at foreldrene og søsteren fikk dødstelefonen for fire måneder siden, og satt selv i bilen som kjørte utfor veien og havnet i elva. Han endte opp hos en fosterfamilie med tre andre ungdommer, som ble hans beste venner, samt kjæreste inntil nylig. Når dødsbudet ringer har han akkurat utøvet vold, for første gang i livet, mot ekskjærestens nye flamme. Begge guttene laster ned og logger seg inn på appen “Sistevenn”, og etter først noen drøye forespørsler, finner de hverandre og deler resten av sine tilmålte timer sammen. (Foreningen !les)

Høgspenning livsfare
Helene Guåker
Samlaget 2020

– Lea bur på hybel og går på vidaregåande skule. Heime slit faren med garden, medan mora er sjuk og berre ligg i senga. Sannheita kan ho ikkje fortelje på skulen, så ho diktar opp Vilde for å kunne vere tøff og smart. Ei tragisk hending gjer at ho må stole på at Lea kan vere seg sjølv, og at det er godt nok. Ei bok som verkeleg gjer inntrykk, og som bør finne vegen til mange unge lesarar. (Foreningen !les)

Litt redd bare

Alexander Kielland Krag
Vinner av Uprisen 2022

Litt redd bare er Alexander Kielland Krags andre roman og handler om 17 år gamle Cornelius. Han går på videregående, fester med venner og spiller fotball. Plutselig opplever han at livet og alt som før var lett nå farges av noe veldig vanskelig – han er redd. Hvorfor er det så vanskelig å si noe til vennene om hva som stormer på innsiden? Hvordan snakker man egentlig om sånt man aldri har snakket om før? Romanen er en nær og sterk fortelling om å oppleve angst, frykten for å miste den man var, og hvor vanskelig det kan være å prate om det som er viktig. (Foreningen !les)

Ikke vær redd
Anne Gunn Halvorsen
Kagge 2021

– Frykt, stress, uro og bekymring. Det er neppe bare unge mennesker som kjenner på slike følelser. Men kanskje virker de sterkere i ung alder? I denne boka har Anne Gunn Halvorsen snakka med unge i hele Norge om hva de er redde for. En fin bok med interessante betraktninger vi alle kan lære av. (Foreningen !les)

Outlaster

Nina Borge
Gyldendal 2021

– Det er for lite om gaming i norske ungdomsbøker. I Outlaster skriver Nina Borge klokt og spennende om temaet. Adrian sliter med angst etter at han så farfaren dø. Han sliter på skolen og blir fort ukonsentrert og usikker i større folkemengder. Men når han gamer med vennene sine finner han både mestringsfølelse og samhold. Snart er det turnering, men Adrian kan ikke skulke skolen mer hvis han vil delta. Finnes det en løsning? (Foreningen !les)

Tarjei, 13 år

Anja Dahle Øverbye
Samlaget 2023

– Foreldra til Tarjei skal skiljast. Mamma har fått seg ny kjæraste, men Tarjei saknar pappa. Han er i ei brytningstid, i ferd med å bli ungdom, men ingen ser ut til å forstå han. Velkjend strek frå Øverbye, og ei fin bok som kan opne opp for gode samtalar. (Foreningen !les)

Oppskrift mot ånder som knuser ting

Tyra Teodora Tronstad
Aschehoug 2022

– Hver gang Henry glemmer seg bort og sier navnet til sin døde mor, kommer en fryktelig vind som ødelegger ting rundt ham. Løsningen er å aldri snakke om henne, aldri si hennes navn, aldri mimre om fortiden. Pappa blir trist, og ulykker skjer når man glemmer seg bort, så slik kan man jo ikke ha det. Hvorfor er mamma en knuseånd og finnes det en oppskrift som kan hjelpe? (Foreningen !les)

Hva skjedde egentlig med deg?

Jenny Jordahl
Illustrert av Jenny Jordahl
Cappelen Damm 2020

Elise fra Åsen skole har lest et utdrag fra boka i prosjektet Bokslukerprisen. Hun skriver: «Jeg likte dette utdraget veldig godt. Det gjorde litt vondt å lese for å være helt ærlig. At faren bryr seg mer om vekten til Janne enn at hun blir mobbet av to gutter er helt forferdelig. En ting jeg likte veldig godt med teksten er illustrasjonene. Fordi dette utdraget hadde ikke mye tekst, men det sa fortsatt så mye, spesielt med illustrasjonene. Når Janna sitter på badet og gråter over hendelsen ser man en stor skygge bak henne, et stort mørkt og svart monster bak henne. Denne skyggen tror jeg representerer Jannes indre tanker og hvordan følelser gror over tid. (…) Hva skjedde egentlig med deg? kan vise hvordan de IKKE skal oppføre seg, men jenter på alderen til Janne trenger denne boken mer. Fordi kroppspress blir bare verre og verre over tid, kroppspress og spiseforstyrrelser er et alvorlig problem for mange unge og bøker som disse gjør et forsøk på å vise at man er fin som man er.»

Vi er løver!

Jens Mattsson. Illustrert av Jenny Lucander
Oversatt av Jan Chr. Næss
Gyldendal 2021