Åpning av Lesekiosk på Kampen

Fredag 25. september 2020 klokken 1030–1100 inviterer vi til offisiell åpning av Lesekiosk på Kampen i Oslo. Oppmøtested er ved telefonkiosken i Skedsmogata 20/Normannsgata. Varaordfører Kamzy Gunaratnam (Ap) holder tale.

Skrevet september 21, 2020 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse

Lesekiosk er et nasjonalt litteraturformidlingsprosjekt i regi av Foreningen !les støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Prosjektet består i å fylle 100 vernede telefonkiosker med bøker for å gjøre litteratur og gode leseopplevelser lett tilgjengelig for det norske folk. Sparebankstiftelsen DNB har inngått en avtale med Telenor om å få benytte disse 100 ikoniske, vernede telefonkioskene de neste ti årene. Foreningen !les fyller lesekioskene med bøker og oppfordrer til at folk kan «gi en bok – ta en bok».

Lesekiosken på Kampen skiller seg noe ut fra de øvrige lesekioskene som er åpnet til nå.

– Vi har fått tillatelse av Egner-familien til å bruke en illustrasjon av Mikkel Rev fra «Dyrene i Hakkebakkeskogen» av Torbjørn Egner som dekorasjon. I tillegg har selveste Morten Skogmus et sitat på et informasjonsskilt inne i lesekiosken: «For det er mye vi små kan som de store ikke kan.» Sitatet hjalp Egner-familien til med å velge ut, forteller prosjektansvarlig for Lesekiosk i Foreningen !les, Vibeke Røgler.

Fredag 25. september klokken 10:30 er det offisiell åpning av lesekiosken på Kampen i Oslo. Varaordfører Kamzy Gunaratnam (Ap) står for åpningen og klasse 1A ved Kampen skole vil være til stede. Dyreparken i Kristiansand har sponset arrangementet med revehaler og reveører til elevene.

Program for åpningen:
10:30 Velkommen ved Silje Tretvoll, daglig leder i Foreningen !les
10:33 Tale ved administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB, André Støylen
10:37 Kulturelt innslag ved Marit Synnøve Berg / Klatremus
10:45 Tale ved varaordfører Kamzy Gunaratnam (Ap)
10:54 Offisiell snorklipping ved varaordføreren. To elever holder hver sin ende av båndet.
10:57 Avslutning ved Vibeke Røgler, prosjektleder for Lesekiosk, Foreningen !les
11:00 Arrangementet er ferdig

Kontakt:
Vibeke Røgler
Prosjektansvarlig for Lesekiosk i Foreningen !les
Epost: vibeke@foreningenles.no
Tlf.: 977 31 830

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997, og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i Bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Formålet er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi og Bokstart. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer om Foreningen !les her

Om Sparebankstiftelsen DNB
Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftelse med et todelt formål: Å ivareta sparebanktradisjonen med å gi bidrag til allmenn nytte, og å være langsiktig eier i DNB. Stiftelsen eier 8 prosent i DNB, og utbyttet fra disse aksjene finansierer stiftelsens samfunnsnyttige innsats.

Sparebankstiftelsen DNB er den største av Norges 33 sparebankstiftelser, og har som sitt geografiske kjerneområde fylkene Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold, Telemark og Oppland, samt kommunen Ringsaker i Hedmark. Støtte til lokale prosjekter gis innenfor dette området.

Videre gir stiftelsen støtte til nasjonale tiltak, bidrar med kunst til norske museer, og med strykeinstrumenter til ledende norske musikere. Stiftelsen driver også kulturhuset Sentralen i gamle Christiania Sparebank i Øvre Slottsgate 3. Sparebankstiftelsen DNB opprettet i 2016 Amediastiftelsen, som eier mediekonsernet Amedia.

Sparebankstiftelsen DNB ble opprettet av Gjensidige NOR Sparebank i 2002, og har siden starten tildelt 5 milliarder kroner til allmennyttige formål.

«Vi utløser gode krefter» er Sparebankstiftelsen DNBs visjon. Stiftelsen ønsker å bidra til et samfunn med aktive og ansvarsbevisste mennesker, og støtter særlig prosjekter som skaper engasjement, deltakelse og tilhørighet for barn og unge.

Les mer om Sparebankstiftelsen DNB her