Åpning av Lesekiosk i Drammen

Mandag 16. august åpnet lesekiosken i Drammen som er plassert like ved Austad gård. Selv om værgudene ikke var på arrangørenes side, ble det både opplesing og musikalske innslag.

Skrevet august 17, 2021 i Lesekiosk, Nyheter, Presse

Bibliobandet – fra venstre- Åsa Ringborg, Rannveig Nymoen, Lene Myrvold Velle og Jon Wold. Foto Vibeke Røgler, Foreningen !les

Bibliobandet, som består av fire kollegaer ved kulturseksjonen i Øvre Eiker kommune, ble akkurat ferdige med generalprøven før slusene åpnet seg over Drammen i går. Redningen ble å flytte arrangementet under taket til blomsterbutikken på andre siden av gata.

Fadder Marie Alming holder paraply for fadder fra Drammensbiblioteket Kjetil Hafslien Flage som leser høyt fra «Månehund & fatter’n» av Fredrik Høyer. Foto Vibeke Røgler, Foreningen !les.

Fadderne for Lesekiosken, Kjetil Haflisen Flage fra Drammensbiblioteket og Marie Alming, var ansvarlige for det flotte arrangementet. Alming holdt tale og sto for den offisielle åpningen, mens Flage leste høyt fra boken «Månehund & fatter’n» av Fredrik Høyer, der de plukket ut sitatet som står på skiltet i lesekiosken.

– Et viktig poeng med Lesekioskene er å knytte de opp til en lokal fadder. Noen som kan skape et lokalt eierskap og engasjement. Uten denne lokale forankringen ville vi ikke klart å gjennomføre dette nasjonale tiltaket, sier prosjektleder for Lesekiosk i Foreningen !les, Vibeke Røgler.

Åpningen ble flyttet til andre siden av gata for Lesekiosken, der det var tak og stå under. Foto Vibeke Røgler, Foreningen !les

Det er snart to år siden Sparebankstiftelsen DNB fikk skrevet en avtale med Telenor om å overta ansvaret for de 100 vernede telefonkioskene i Norge for en ti-årsperiode. Lesekiosken i Drammen var den 84. kiosken til å åpne så langt.

– Tanken med Lesekioskene er å gjøre litteratur lett tilgjengelig for alle i det offentlige rom. Det er en måte å synliggjøre litteraturen og vise at boken finnes rundt oss, selv om vi lever i en digital tid. Lesekioskene er en måte å dele gode leseopplevelser med andre på. Er man ferdig med en bok kan man oppsøke en kiosk og sette den fra seg, slik at andre kan få glede av den, og samtidig ta med seg en ny bok hjem, sier Røgler.

Lesekiosken i Drammen er en av til sammen 13 bokbyttekiosker i Viken. Fylkesbiblioteket har laget en egen podkast-serie, «Bok i boks», med gjester som har tilknytning til stedet der lesekioskene står. Gjesten i Drammen er forfatter Ayse Koca og episoden ble lansert samtidig med åpningen.

– Bok i boks gir deg personlige lesetips og interessante samtaler om bøker. I hver episode møter du programleder Hilde Østby og en spennende gjest som forteller om en bok de anbefaler, sitt forhold til lesing og nærmiljøet der lesekiosken står, sier Silje Stener, prosjektleder for Bok i boks, Viken fylkesbibliotek.

Podkastene kan lyttes til her.