Åpning av flere lesekiosker

Både Trondheim, Røros og Fredrikstad får de neste ukene sin første lesekiosk. Først ut er Trondheim fredag 12. juni. Deretter følger Fredrikstad torsdag 18. og Røros fredag 19. juni.

Skrevet juni 8, 2020 i Nyheter, Presse

Lesekiosk: Fredag 12. juni åpner den første lesekiosken i Trondheim.

Lesekiosk er et nasjonalt formidlingsprosjekt ledet av Foreningen !les i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB og lokale aktører. I prosjektet blir de gamle røde telefonkioskene omgjort til små bibliotek, hvor innbyggere kan gi en bok og ta en bok.

De kommende ukene blir lesekiosker åpnet på følgende steder:

Fredag 12. juni klokken 13.00 åpner Trondheims første lesekiosk. Under åpningen blir det opplesninger fra forfatterne Heidi-Anett Haugen og Marit Daaland Lesjø, og tale fra lesekioskens fadder, Norsk Forfattersentrum Midt-Norge. Lesekiosken i Trondheim finner du i Kirkegata 35 ved Thorneæsparken. En ytterligere lesekiosk vil også åpne i Trondheim, nærmere bestemt i Mellomveien 5 ved Lademoen park..

Se Facebook-event her

Torsdag 18. juni klokken 1200 får Fredrikstad sin første lesekiosk. Den er plassert ved en av Fredrikstad festning sine porter, Voldporten, i Voldgaten 98. Under åpningen blir det tale fra biblioteksjefen og høytlesing fra forfatter Monika Isakstuen. Og servert Mozell og Twist. Fadder for denne lesekiosken er Fredrikstad bibliotek.

Se Facebook-event her

Fredag 19. juni klokken 1200 åpner den første lesekiosken på Røros. Den er plassert på Malmplassen. Biblioteket på Røros er fadder for lesekiosken og vil stå for åpningen.