Nominert til ALMA-prisen 2025

Nominasjonene til ALMA-prisen 2025 har blitt offentliggjort, og Leser søker bok og Uprisen er blant de nominerte fra Norge.

Skrevet oktober 17, 2024 i Nyheter, Presse

Daglig leder Leser Søker Bok, Monica Helvig. Foto: Elisabeth Wathne.
Daglig leder Foreningen !les, Vibeke Røgler. Foto: Naomi Shadow Westbye.

Pressemelding fra Leser søker bok/Foreningen! les 17. oktober 2024

Nominert til ALMA-prisen 2025

Astrid Lindgren Memorial Award, ALMA-prisen, er verdens største pris for barne- og ungdomslitteratur, og deles ut til personer eller organisasjoner som bidrar til litteraturens betydning for barn og unge. Leser søker bok er nominert for sjette år på rad og Foreningen !les sitt prosjekt Uprisen – årets ungdomsbok er nominert for tredje gang, etter at foreningen selv var nominert årlig siden 2016.

– Vi er svært stolte av at juryen anerkjenner det viktige arbeidet Leser søker bok gjør for å demokratisere litteraturen og gjøre gode bøker tilgjengelig for alle, sier daglig leder i Leser søker Bok, Monica Helvig. –  Tilgang på god litteratur og litteraturopplevelser for alle er essensielt i et kulturelt demokrati. For alle, uansett leseferdighet, har rett til gleden over å lese en god bok. – Det er en stor ære å bli nominert til den gjeve ALMA-prisen for sjette året på rad!

– Uprisen er en unik og viktig pris, både for unge lesere og norsk ungdomslitteratur. Vi er utrolig stolte over at Uprisen for tredje gang er nominert til ALMA, sier daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler. – Uprisen er en nasjonal litteraturpris og inkluderer unge lesere i hele landet. Den gjennomføres i samarbeid med Foreningen !les, Norsk Litteraturfestival og Den kulturelle skolesekken. Prisen tilrettelegger og synliggjør unges meninger, så i stor grad tilhører denne nominasjonen også våre samarbeidspartnere og de unge leserne selv.

Da statsbudsjettet ble lagt frem ble det også kjent at noe av økningen på 8,3 mill. kr til litteratursatsing i DKS skal brukes til en styrking av Uprisen.

–  Det er svært gledelig og inspirerende at denne viktige litteraturprisen blir verdsatt både nasjonalt og internasjonalt, sier Røgler.

–  Vi ser frem til å samle kreftene i en ny nasjonal leseorganisasjon og slike nominasjoner gir motivasjon for å fortsette med det viktige arbeidet som gjøres, sier de to daglige lederne.

ALMA-prisen

ALMA-Prisen har blitt delt ut hvert år siden 2003. I 2024 vant The Indigenous Literacy Foundation (ILF). ALMA-prisen har aldri blitt vunnet av noen fra Norge.

Prisen er 5 millioner svenske kroner.
ALMA-prisen offentliggjøres 1. april 2025.

ALMA-prisen ble opprettet etter forfatterens død i 2002 av den svenske stat, og administreres av kulturrådet i Sverige. Målsettingen er å styrke og øke interessen for den gode barne- og ungdomslitteraturen fra hele verden. Prisen deles ut til en eller flere forfattere, illustratører, fortellere eller lesefremmende organisasjoner som holder høyt kunstnerisk nivå, og virker i Astrid Lindgrens ånd.

Norsk barnebokinstitutt, IBBY Norge (International Board of Books for Young People), Norske barne- og ungdomsbokforfattere (NBU), Norsk bibliotekforening, Norsk Litteraturfestival Pegasus og Sámi Girječálliid Searvi (SGS) /Samisk forfatterforening har nominasjonsrett til ALMA-prisen.

Leser søker bok og Foreningen !les gratulerer de andre nominerte fra Norge:

Ánte Mihkkal Gaup
Bjørn F. Rørvik
Bjørn Ingvardsen
Gro Dahle
Kristin Roskifte
Mari Kanstad Johnsen
Marry Ailoneida Sombán Mari
Svein Nyhus
Øyvind Torseter

________________________

Kontakt:

Monica Helvig, daglig leder i Leser søker bok
Epost: mh@lesersokerbok.no
Tlf.: 906 21 960

Vibeke Røgler, daglig leder i Foreningen !les
Epost: vibeke@foreningenles.no
Tlf.:  977 31 830

Om Leser søker bok

Leser søker bok (LSB) har siden oppstarten i 2003 jobbet for at det skal finnes bøker for alle lesere, og at bøkene skal formidles bredt. Hvert år støtter LSB mellom 12 og 15 bøker som er tilpasset  ulike målgrupper. Foreningen samarbeider med forfattere, tegneserieskapere, illustratører og forlag, og har støtteordninger for dem som ønsker å lage og gi ut bøker tilpasset mennesker med ulik leseevne.  LSB samarbeider med folke- og fengselsbibliotek over hele landet som inngår i et nettverk av Bok til alle-bibliotek. Bibliotekene koordinerer også lesevenner – frivillige som leser høyt for mennesker som av ulike årsaker ikke kan lese selv. LSB jobber bredt med formidling og lesetiltak, og har utviklet flere leselystiltak for skoler og bibliotek.  LSB driver også den eneste søketjenesten for bøker som er litt enklere å lese – boksøk.no. Målet til Leser søker bok er et reelt, kulturelt demokrati. Alle uansett leseferdighet, skal få tilgang på gode leseopplevelser.

Leser søker bok har vært nominert til ALMA-prisen hvert år siden 2020.

Les mer Leser søker bok her

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon somskaper lesere og bygger lesekultur. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 500 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Samles og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, Lesekiosk, Bokstart, Stjerneboka og Les og lek. I 2013 fikk Foreningen !les NBU-prisen og 2017 bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen !les ble tildelt LNU-prisen for 2021. I 2021 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for sjette gang. I tillegg er Foreningen !les sitt prosjekt Uprisen – årets ungdomsbok nominert til ALMA 2023, ALMA 2024 og ALMA 2025.

Les mer om Foreningen !les her