Forbudte bøker-uka 2024.

7.–13. oktober setter vi fokus på ytringsfrihet og retten til å lese det vi vil

Skrevet oktober 9, 2024 i Nyheter

Forbudte bøker-uka markeres hvert år i flere land for å sette søkelys på sensur og ytringsfrihet, og for å feire friheten til å lese det en vil. Banned Books Week har blitt arrangert i USA siden 1982, og ble startet som en reaksjon på de økende utfordringene rundt sensur av bøker. I dag er dette en stor internasjonal koalisjon av ytringsfrihetsorganisasjoner, bibliotek, forlag og bokhandlere, som jobber med å skape oppmerksomhet rundt og spre kunnskap om forbudt litteratur. Her i Norge er det flere som har markert uka på forskjellig vis tidligere, og nå har Universitetsbiblioteket i Oslo tatt initiativ til en felles, landsomfattende feiring av uka i 2024, med støtte fra UiO:Demokrati.

Forsøk på sensur og fjerning av bøker har funnet sted overalt i verden og til alle tider. Styresmakter, interessegrupper og religiøse, kulturelle og sosiale bevegelser har sensurert, bannlyst eller forsøkt å fjerne enkeltbøker og boksamlinger fra offentligheten. Økonomiske hensyn kan også føre til sensur og begrense folks tilgang til litteratur.

Årlig dokumenterer PEN International arrestasjoner, forfølgelse av og drap på forfattere over hele verden. De mest åpenbare formene for sensur finner sted i autoritære samfunn og områder med krig og konflikt, men tilsynelatende velmente former for sensur i demokratiske samfunn kan også bane vei for mer autoritære former, der ideer og formuleringer som oppfattes som støtende, etter hvert blir forbudt eller straffbare.

Ytringsfriheten er stadig under press, og litteratur forbys og undertrykkes også i dag, selv i demokratiske samfunn. I USA ble 4240 forskjellige boktitler forsøkt fjernet fra offentlige bibliotek i 2023 ifølge American Library Association, en markant økning fra årene før. Nærmere halvparten av bøkene som ble forsøkt fjernet, representerer stemmene og tematikken til LHBT+ og minoritetsforfattere. Ungarn har siden 2021 hatt en lov som forbyr salg av bøker som omhandler LHBT+-tematikk, med mindre de forsegles i plast før de settes på hyllene. I Storbritannia har mer enn en tredjedel av bibliotekarene opplevd å få krav om å fjerne bøker fra samlingene, fortrinnsvis bøker som omhandler imperiet, etniske relasjoner eller LHBT+-tematikk.
Kilde: https://www.ub.uio.no/bruk/forbudte-boker/

Vi i Foreningen !les jobber hele tiden med å formidle et bredt og mangfoldig spekter av litteratur til alle, både i Bokslukerantologien, tXt-antologien for ungdomstrinnet og i Samles-antologien for VGS. Vi etterstreber bred litteraturformidling i alle våre prosjekter, samt et ønske om elevanmeldelser, engasjerte unge lesere i åpne rom for litterære meninger og samtaler i klasserommet.

Ressurser fra Universitetsbiblioteket:

Skjønnlitteratur

Faglitteratur

Andre ressurser

Årets Forbudte bøker-uke finner sted 7.–13. oktober 2024 i Norge og Sverige.