Bli med på Stjerneboka – et leseprosjekt for 3. og 4. trinn!

Stjerneboka er et nytt høytlesningsprosjekt for elever i 3. og 4. klasse.

Skrevet juni 5, 2024 i Barneskole

Skoleåret 2024/25 inviterer vi deg som lærer eller skolebibliotekar til å lese fire gode høytlesingsbøker sammen med elevene i løpet av skoleåret. Her kan barna fordype seg i lengre tekster!

De fire bøkene er nyere romaner eller sakprosa skrevet for barn. Til hver bok tilbyr vi opplegg til hvordan dere kan samtale med barna om det dere leser, og leker og aktiviteter som kan gjennomføres før eller etter en lesestund. Barna vil få mulighet til å mene noe om bøkene og gi stjerner, slik at dere kan kåre klassens stjernebok!

Skolene som deltar på vil motta én bokpakke med de fire bøkene i prosjektet per skole.
Hvis det er flere klasser fra samme skole som melder seg på, deler klassene på de samme fire bøkene. Vi oppfordrer samtidig til bruk av det lokale biblioteket.

Bokpakken er gratis, og det er gratis å delta på prosjektet.
Boktitlene lanseres i løpet av kort tid.

Prosjektet har plass til 500 deltakende skoler etter førstemann til mølla-prinsippet.

PROSJEKTET ER NÅ FULLBOOKET.

Klassene som deltar, får:

• Et opplegg for gode leseopplevelser og økt leselyst!
  • Mulighet til å stemme på klassens stjernebok.
  • Forslag til leker og aktiviteter til de fire bøkene.
  • Lærerveiledning med praksisnær og relevant inspirasjon til læreren

Til gjengjeld forventer vi:

• At det settes av god tid til lesing i klasserommet.
  • Høytlesing sammen med elevene av de fire bøkene i løpet av skoleåret.
  • Samtaler i klasserommet om bøkene dere leser, og avstemning på hvilken som er klassens stjernebok.
  • Sluttevaluering av prosjektet (utfylling av enkelt evalueringsskjema).

Personvernerklæring fra Foreningen !les her

Stjerneboka tid for høytlesing er et nytt leseprosjekt for barn på 3. og 4. trinn i regi av Foreningen !les. Prosjektet er en forlengelse av Les og lek – et leseprosjekt for barn på skolefritidsordningen, 1.-4. klasse, hvor ti utvalgte bildebøker er utgangspunkt for leker og aktiviteter til bruk sammen med barna. Lenke til Les og lek finner du her.

Stjerneboka og Les og lek er støttet av Utdanningsdirektoratet.