Skolebibliotekar: Stian Finstad Svehagen
Skolebibliotek er viktig for å utvikle engasjement for lesing og interesse for litteratur blant elever. I denne spalten vil vi fremover løfte frem dedikerte skolebibliotekarer rundt omkring i Norge.
Navn: Stian Finstad Svehagen
Skolebibliotekar på: Manglerud skole i Oslo
Fortell litt om skolebiblioteket ditt?
– Vi har et veldig fint og stort bibliotek her på Manglerud. Vi nyter godt av å ha overtatt lokalene til gamle Manglerud vgs. Biblioteket er sentralt i skolen og vi har åpent hver dag fram til 15.30. Vi er en 1. til 10. skole med alle fordeler og ulemper det fører med seg i tillegg til at vi har en IB-avdeling her. Til sammen er det rett i overkant av 1000 elever på hele skolen.
Hva skjer på skolebiblioteket ditt nå?
– Akkurat nå er jeg så heldig at jeg har en praktikant fra bibliotekstudiet på Oslo Met i en måneds tid, så nå jobber vi litt med forskjellige ideer om hvordan man best når ut med informasjonskompetanse og kildekritikk i biblioteket. Også er det heldigvis endelig fullt kjør uten koronarestriksjoner, og mye besøk av klasser og elever som seg hør og bør på et skolebibliotek.
Hva er den viktigste jobben du gjør som skolebibliotekar?
– Den aller viktigste jobben er jo å skape og spre leseglede blant elevene. En veldig givende og takknemlig jobb. Nesten like viktig er det å skape et lavterskeltilbud for elevene, at biblioteket er et trygt og godt sted de kan være for å slippe litt unna i en hektisk skolehverdag. Jeg håper og tror at jeg får til det og at de ser på meg som bibliotekar som en litt annen type voksenperson på skolen – en som ikke skal måle prestasjoner eller legge noe press på dem. Det er veldig viktig at skolene ser verdien av dette litt uavhengig av om elevene leser masse eller ei.
Hva er det elevene bruker skolebiblioteket til?
– Jeg tror at elevene ser på skolebiblioteket som et fantastisk sted å bare være. Kikke litt på bøker, slappe av. Mange er her på ettermiddagen for å gjøre lekser med vennene sine. Biblioteket brukes heldigvis mye til å låne bøker også, men det er en så naturlig ting i et bibliotek at jeg velger egentlig å fokusere like mye på at det er et sted der elevene liker å være. Et sted der skuldrene kan senkes.
Hvordan legger du til rette for formidling av litteratur?
– Jeg har alltid et par utstillinger i biblioteket, samtidig som jeg prøver å få til mer aktiv formidling når elevene kommer på biblioteket med klassen sin. Jeg prøver alltid å få tid til en liten samling på starten av klassebesøket der jeg presenterer noen bøker jeg tror de kan sette pris på. Andre ganger kan det være at klassene jobber med et spesifikt tema som jeg snakker om og finner passende bøker til.
Har du et artig prosjekt du vil dele?
– Jeg har et artig prosjekt på planleggingsstadiet sammen med en kollega som jobber på Nordberg skole. Vi har bare ikke fått satt det i gang på grunn av de siste par års utfordringer med korona osv. Tanken vår tar utgangspunkt i at Oslo er en delt by. Øst og vest. Det vi har tenkt er å få elever ved Nordberg (som jo er vest) til å anbefale bøker til elevene her på Manglerud (som er øst) og vice versa for å se om det er noe forskjell i hva de leser på forskjellige steder i byen. Jeg håper vi får testet det ut i løpet av neste skoleår hvert fall.
Hva er det beste med å jobbe som skolebibliotekar?
– Elevene. Fra de undrende store øynene til førsteklassingene, hvordan en tredjeklassing kan lyse opp om vi har nettopp DEN boka (det gjelder vel for så vidt alle fra 1. til 10. trinn om man treffer rett) til de gode samtalene med elevene i alle aldre.
Hva mener du er den største utfordringen for skolebibliotek i dag?
– At skoleledere, politikere og andre beslutningstagere ikke helt forstår hvor viktig skolebibliotek er. At et godt skolebibliotek er så mye mer enn et sted for utlån av bøker. Det er ikke sånn at alle vokser opp i hjem med en bokhylle lenger, det er vel heller unntaket. Skolebiblioteket bør også bli mer og mer sentralt i en skolehverdag med økt fokus på tverrfaglighet.
Har du tre boktips?
– Jeg prøver å lese så mye jeg kan og så variert jeg kan både for egen del og for å holde meg oppdatert på hva elevene leser. Jeg tror jeg velger meg to bøker som alle har blitt sittende igjen hos meg som store leseropplevelser og en som har vært veldig inspirerende som skolebibliotekar.
– Pedro Carmona-Alvarez sin «Og været skiftet og det ble sommer og så videre» leste jeg først forrige sommer og den traff meg skikkelig. En stor leseopplevelse. Veldig fin. Trist og poetisk. Som godt over middels musikkinteressert så er det ingen ulempe med masse musikkreferanser heller, hvert fall ikke når de sitter så godt som her.
– En annen stor leseopplevelse som virkelig fikk meg både opprørt, lei meg og sinna er Camara Lundestad Joof sitt bidrag til Samlagets «norsk røyndom»-serie, «Eg snakkar om det heile tida». Denne bør virkelig alle lese, uansett alder. Hverdagsrasisme er mye mer vanlig enn vi liker å innrømme, dessverre. Camara Lundestad Joof skriver på en så engasjerende måte at man ikke kan være uberørt etter å ha lest denne lille store boka her.
– Som skolebibliotekar har boka «Bibliotekarien som medpedagog. Eller varför sitter det ingen i lånedisken?» av Sofia Malmberg vært veldig inspirerende. Jeg fikk denne i hånda da jeg var i praksis på skolebibliotek da jeg var i utdanning og den forandra det synet jeg hadde på hva jeg trodde en skolebibliotekar var eller skulle være. Når det gjelder bibliotek og skolebibliotek må vi nok innrømme at svenskene ligger flere hestelengder foran oss.
Vil du bidra eller kjenner du noe som bør nevnes, send epost til les@foreningenles.no