Bokstart: Les sammen!

I samarbeid med Deichman bibliotek i Oslo har vi samlet en rekke tips til bøker som passer for barn under fem år. Dette er en del av pilotprosjektet til Bokstart i hovedstaden.

Skrevet september 14, 2021 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

Høytlesing: Å lese sammen med barna kan gi mange fine øyeblikk. Her har vi samlet et utvalg boktips. Foto: Eivor Eriksen.

Med prosjektet Bokstart samarbeider Foreningen !les med bibliotek og helsestasjoner om å dele ut gratis bøker til småbarnsfamilier og spre leseglede til de minste barna. I Oslo har vi sammen med Deichman etablert et pilotprosjekt med gratis småbarnsbok via helsestasjoner og bildebok for toåringer på biblioteket. Boka som deles ut på biblioteket er Æsj! sier Nora av Irene Marienborg.

Trenger du tips til bøker å lese sammen med barna? Her er et utvalg:

Boktips 0-2 år:

Babysang. Rim, regler og sanger for de minste
Illustrasjoner av Li Xin
Cappelen Damm 2020

Syng for barnet ditt! Her finner du flere kjente rim, regler og sanger som du kan synge og fortelle i løpet av dagen: ved bleieskift, på trilletur, i sandkassa eller på sengekanten.

Mopp og Mikko
Kari Stai
Samlaget

Mopp og Mikko er to morosame figurar som elskar mat, dyr, ting og køyretøy. Når dei er på dyrejakt, fyller dei traktoren med søte, gule og stripete dyr. Finst det også lange dyr? Bøkene om Mopp og Mikko inviterer dei minste til å vere med og leite.

Vesle vil også bake
Nora Dåsnes og Hannah Mileman
Aschehoug 2021

Vesle vil være med og bake, men får beskjed av Store om å ikke røre deigen, for den skal hvile. Vesle synes det er vanskelig å vente på en hvilende deig – hvor lang tid skal det egentlig ta? Han klatrer forsiktig opp til bakebollen for å ta en titt, Vesle klarer nemlig å gjøre mange ting helt selv. På biblioteket kan du låne flere bøker i serien om Vesle.

Banke på
Anna-Clara Tidholm
Oversatt av Marianne Koch Knudsen
Gyldendal 1992

Bli med på besøk i det vesle røde huset. Her kan barnet ditt banke på boksidene – på den blå, røde, grønne og gule døren. Bak hver dør åpner det seg en liten fortelling. En klassiker som er oversatt til flere språk.

Boktips to–tre år:

Rot og Bjørne
Hege Østmo-Sæter Olsnes
Aschehoug

Når Rot og Bjørne skal plukke bær vil de gjøre det på litt forskjellig vis: Bjørne vil plukke, men Rot vil spise. Og når Rot og Bjørne skal leke gjemsel vil Bjørne telle langt, mens Rot vil bli funnet fort! Bøkene om Rot og Bjørne handler om to som elsker å leke sammen, selv om de ofte er uenige.

Tut og Kjør
Ingebjørg Faugstad Mæland
Gyldendal

I faktahylla på biblioteket finner du disse enkle bøkene om gravemaskin, ambulanse, traktor og buss. Kjøretøy er et spennende tema for små lesere, og her finner dere korte historier satt inn i en hverdagslig sammenheng. Litt dramatikk med blålys og sirener, men det går bra til slutt!

Storemonster og Veslemonster

Kalle Güettler, Áslaug Jónsdóttir og Rakel Helmsdal
Illustrert av Áslaug Jónsdóttir
Omsett av Tove Bakke
Skald forlag

Bøkene om Storemonster og Veslemonster handlar om å klare å vere modigare enn ein trur ein er, om å ha eit godt eller dårleg sjølvbilete, om å få lov til å vere med og bestemme, om å krangle – og bli vener igjen. Her er det mange situasjonar å kjenne seg igjen i, og mykje å snakke om!

Kom og lek!

Hervé Tullet
Oversatt av Yvonne R. Breen
Mangschou 2017

Det er fint å sitte tett sammen og lese og leke denne magiske boka. Følg den glade, gule prikken med fingeren din, og se alt som skjer med den. Den gule prikken vil leke og kjøre karusell, men plutselig kommer den inn i en mørk hule. Det er litt skummelt, og vi må hviske!

Boktips fire–fem år:

Alle
har en bakside
Anna Fiske
Cappelen Damm 2019

Dette er ikke en bok om rumper, men en bok om hele kroppen! Hva er bra for kroppen? Hva skjer hvis du ikke vasker deg? Hvordan føler du deg når du er syk? Her er det morsomme tegninger å kikke på, og mye å snakke om. Boka viser et mangfold av mennesker og har et tydelig fokus på at kropper er forskjellige – og at det er helt greit. Les hele boka, eller litt her og der!

Dinosaurgjengen

Lars Mæhle
Illustrert av Lars Rudebjer
Kagge forlag

Rasmus Rex og Trym Troodon er to sprell levende dinosaurer som bor på hver sin side av den skumle Sumpskogen. Sammen med de andre dinosaurene havner de stadig i litt skumle situasjoner, men heldigvis går det alltid bra til slutt. Bøkene om Dinosaurgjengen er lekne, fargerike og morsomme.

Midt på treet

Jill Moursund
Ena 2021

Murfy er en forsiktig og snusfornuftig skogmus som får livet snudd på hodet når et bråkete ekorn flytter inn i treet han bor i. Ekornet vil danse og synge, hoppe og sprette, forandre og forkludre. Hva skal Murfy gjøre nå? Boka tar oss gjennom den lille musas redsel, handlingslammelse, fortvilelse og sinne, samtidig som musikken fra naboen fyller den lille musekroppen og får dansefoten til å rykke. Tør Murfy å bli med på fest?

Bøkene er anbefalt av Anne Thoresen, barnebibliotekar ved Deichman Lambertseter, og Sigrun Feiring, prosjektleder i Foreningen !les.

Last ned hefte med flere boktips her

Se også egne temalister med boktips på deichman.no: 0-2 år, 2-4 år, 4-6 år.

Les mer om Bokstart her