Leseskogen: Ny leseaksjon for 1. og 2. klasse
Foreningen !les inviterer alle 1. og 2. klasselærere til å melde seg på et nytt prosjekt kalt Leseskogen. Les mer om prosjektet her og meld dere på innen 15. juni.
Hei alle 1. og 2. klasselærere
Velkommen til Leseskogen!
Vi vil invitere landets 1. og 2. klassinger til leseskogen.no. I Leseskogen får barna møte et univers der skogens dyr både leser og anbefaler bøker. Målet er at barna skal ha positive og hyggelige leseopplevelser de første skoleårene.
De første 1000 klassene som melder seg på Leseskogen får være med på et forsøksprosjekt der klassene skal anbefale fem bøker til neste års 1. og 2. klasse, og er også med å påvirker hvilke bøker Foreningen !les vil anbefale til neste år. Lærere som er med på prøveprosjektet registrerer seg og får tilgang til klassens side. Her kan de laste opp bilder fra klassen og legge inn klassens anbefalinger på bøker dere har lest høyt i klasserommet.
På leseskogen.no får du som lærer mange tips til nyere bøker og klassikere som egner seg for høytlesning i 1. og 2. klasserommet. Du vil også finne tips til hvordan arbeide med litteratur i klasserommet og undervisningsopplegg knyttet til flere av bøkene som anbefales. Vi er hele tiden på utkikk etter gode høytlesingsbøker, og tar gjerne imot tips på epost les@foreningenles.no.
På nettsiden blir det en nedlastbar brosjyre som kan skrives ut og gis til foreldrene. Her får foreldrene enkelt formulert informasjon om hvordan de kan gjennomføre høytlesning med barna hjemme, og om viktigheten av å lese høyt for barna også etter at de har lært å lese selv.
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997. Vi jobber for å fremme lesing i alle samfunnslag, og er Norges fremste formidler av barne- og ungdomslitteratur. Vi har lang erfaring i å organisere leseaksjoner både i den videregående skolen, ungdomsskolen og på mellomtrinnet.
Ved skolestart 2015 lanserer vi for første gang Leseskogen for 1. og 2. klasse. Skal man utvikle et positivt forhold til litteratur er det viktig å starte tidlig. All forskning tyder på at barn som blir lest høyt for i tidlig skolealder har mye større sjanse for selv å bli lystlesere enn barn som ikke blir lest for. Mange starter på skolen uten å ha opplevd gleden ved å lese en bok. Som lærer på småskoletrinnet har du en unik mulighet til å gi elevene dine positive leseopplevelser gjennom høytlesning. På leseskogen.no vil du finne boktips og metoder for å jobbe med litteratur i klasserommet på en morsom og engasjerende måte. Høytlesing skal være gøy både for barn og voksne!