Når ungdom bestemmer selv

Hva skjer når vi ber ungdom vurdere litteratur?

Skrevet desember 3, 2013 i Meninger Legg inn kommentar

Spør man på den rette måten får man elever som diskuterer litteratur og litterære virkemidler, og som trekker fram helt andre bøker enn det vi som voksne formidlere hadde forventet.

Foreningen !les har spurt ungdom i en årrekke, og svarene vi får er så gode at vi i år har latt ungdommen avgjøre hvilke bøker som skal være med i tXt-aksjonen, Norges eldste og største leselystaksjon. Over 120 000 ungdomsskoleelever har i år fått utdelt antologien Smak med utdrag fra 14 nye ungdomsbøker innen ulike sjangre.

Ett av målene med tXt-aksjonen er å skape nye lesere. At ungdom som tror at litteratur ikke er noe for dem skal oppdage litteratur på sine egne premisser. At litteratur kanskje var noe annet enn de trodde. Alle skal ikke like alle tekstene, men alle bør finne noe de liker. Aller helst så godt at de ender opp på biblioteket for å låne boka etter å ha blitt fristet av smakebiten. I tXt er det litteraturen som skal gjøre jobben; det er den som skal skape engasjement og gi lyst til videre lesing. Nettopp derfor er det avgjørende at ungdommens smak er representert og kommer til syne, og at vi presenterer litteratur som målgruppen anerkjenner som relevant for dem.

Når vi i Foreningen !les stiller dem det tilsynelatende enkle spørsmålet om hvorfor de liker eller, vel så ofte, ikke liker boka de akkurat har lest, ser vi at ungdommene ofte opplever å være utenfor komfortsonen sin, og at de er lite trent i det. Samtidig ser vi at mange får en ny opplevelse av den konkrete boka det er snakk om, men også bøker og litteratur generelt i prosessen med å komme fram til en begrunnelse. Gjennom arbeidet med å sette ord på leseopplevelsen utvikler de et metaspråk rundt litteratur og fiksjon som gir dem viktig nøkler i den videre lesingen.

Et av stedene vi henter innspill til hvilke bøker som burde være med i tXt-aksjonen, er anmelderbasen som ligger på www.foreningenles.no/uprisen. Her har ungdom anmeldt årets bøker. Flere klasser har fått jobbe tett med en litteraturkritiker for å få hjelp og innspill til hvordan skrive en god anmeldelse. Andre har fått oppfølging av den lokale bibliotekaren. Noen har bare hatt en engasjert lærer. Felles for dem alle er at de beste anmeldelsene har kommet fra klasser der det har vært jobbet aktivt med metaspråk for litteraturen: Hva er det som gjør boka god? Ikke objektivt sett, men i elevens øyne.

Anmelderbasen er en glimrende mulighet for lærere til å motivere elever til å være med å påvirke nominerte til Uprisen og hvilke utdrag som skal vurderes til tXt i 2014.

wanda
Av Wanda Voldner
Foreningen !les
wanda@foreningenles.no
www.foreningenles.no.

NB! Denne kommentaren stod på trykk i Norsklæraren NR. 4 2013