Boktips fra Foreningen !les

Treng du boktips til barna i sommar? Her er nokre anbefalingar.

Skrevet juni 29, 2022 i Bibliotek/lærer, Boktips, Nyheter

EIRA ANBEFALAR:

Splintra
Hilde Myklebust
Samlaget 2022

– Splintra er ei fin og sår forteljing om å forlate reiret og ta dei første stega ut i verda. Om å kjenne på dei store, gode følelsane, samstundes som ein ber på usikkerheit og sorg. Den gode venegjengen til Mia blir splitta når dei skal begynne på ulike vidaregående skular. Mia flyttar på hybel med ei veninne og elskar å vere sjølvstendig og elev på musikklinja. Det er spennande og noko ho har drøymt om sidan ho var lita. Men ho lengtar og tilbake til tryggleiken heime, og til Are, kompisen som blei igjen. I løpet av sommaren før vidaregåande starta, kom Mia og Are nærare kvarandre, men ho er usikker på kva ho føler no. Når Are blir alvorleg sjuk, blir Mias følelsar endå meir splitta. Har ho lov til å ha det morosamt når Are har det vondt? Dette er ei fin bok å lese i sommar både for ungdom og vaksne. Språket er ikkje for avansert, og det er luft i teksten, noko som gjer han lett å lese.

The Last Bear
Hannah Gold
Illustrert av Levi Pinfold
Harper Collins 2021

– Kan man bli venn med et av verdens største rovdyr? Når faren til April, 11 år, får jobben som klimaforsker på Bjørnøya, tar han henne med seg. De skal bo der i et halvt år, og vil være de eneste menneskene på øya. Til tross for at øya fikk navnet sitt på grunn av dem, har jakt og klimaendringer gjort at det egentlig ikke finnes noen isbjørner igjen der. Men en lys kveld ser allikevel April en av disse fantastiske skapningene. Men den er tynn, sliten og skadet og trenger hjelp. Sammen kaster de seg ut på en reise, som skal bli større enn dem selv. Jeg anbefaler denne boka til norske 10-13 åringer, litt avhengig av engelskferdigheter. I bunn er den realistisk, med mye riktig fakta om arktiske strøk og klimautfordringene som særlig treffer økosystemet i disse sårbare områdene. Boka har et tydelig budskap her. Samtidig har boka en god dose fantasi, som utgjør hovedplottet og som gjør fortellingen både fascinerende og spennende. Det er en semi-tykk bok, men skriftstørrelsen er stor, og det er mange nydelige illustrasjoner. Boka har høstet svært god kritikk og vunnet flere barnebokpriser i Storbritannia. Den er super for å øve eller holde engelsken ved like i sommer. I tillegg har forfatteren laget en 20 minutter lang video, der hun snakker om hvordan hun skapte fortellingen og om research-arbeidet. Hun gir også en spennende skriveøvelse til slutt.

SIGRUN ANBEFALAR:

Foxi. Sledehunden ingen ville ha
Line Nagell Ylvisåker
Samlaget 2022

– Ei fin sakprosabok om ei lang reise, tøffe prøvelsar og eit stort venskap med ein firbeint. For dette er historia om den spede polarhunden Foxi som ingen har tru på, men som overraskar alle med å bli ein sledehund i verdsklasse. Ho vaks opp i ein hundegard på Svalbard, men sidan ho slit med å få i seg nok mat, forstår eigaren, Tommy, at Foxi ikkje eignar seg som sledehund. Då Tommy vil følgje draumen om å reise til Alaska for å delta på det lengste hundesledeløpet verda, blir Foxi likevel med på flyttelasset. Rett før løpet skal starte, blir fleire av hundane til Tommy sjuke, og han må ta ein stor sjanse. Han må stole på at Foxi kan leie hundespannet heilt fram til mål. Det skal vise seg å vere ein god idé!

En venn for lite
Linde Hagerup
Illustrert av Jens A. Larsen Aas
Cappelen Damm 2021

– Linde Hagerup skrev godt i En bror for mye om hvordan det er å bli storesøster. I En venn for lite møter vi igjen Sara og familien hennes, og her handler det også om at Saras liv er i endring. Pappaen til Sara har fått en ny og spennende jobb og hele familien må flytte til Bergen. Men Sara føler at dette vil ødelegge livet hennes slik hun kjenner det, og derfor gjør hun alt for at foreldrene skal endre flytteplanene. Samtidig vil ikke bestevenninnen Helene snakke med henne uten at hun skjønner hva som er i veien. En fin fortelling om vennskap, familieopprør og om å holde sammen.

OLE ANBEFALAR:

Kjendiscrush. Kjendiskjæreste 1
Kirsti Kristoffersen
Cappelen Damm 2022

– Karoline er med bestemora si på campingferie. Det høres jo ganske dølt ut. Men så får hun øye på den kjekke gutten i nabovogna, Mathias, og sommeren blir noen helt annet enn hun så for seg. Dette er den ultimate boka for sommeren, en skikkelig feelgood-bok med masse følelser, drama og forelskelse. Kjendiscrush er en ny serie av Kirsti Kristoffersen og oppfølgeren er allerede ute, så ikke nøl med å starte lesinga.

De afghanske sønnene
Elin Persson
Oversatt av Ingrid Mefald Hafredal
Gyldendal 2022

– Mitt andre tips har mer alvor i seg. I De afghanske sønnene møter vi Rebecka. Hun har nylig startet å jobbe på en asylinstitusjon for enslige mindreårige flyktninger. Her får hun ansvaret for tre gutter fra Afghanistan. Hun prøver å ikke involvere seg for mye i livene til de unge guttene, men det viser seg å være vanskelig å holde seg nøytral. Dette er en veldig interessant bok som gir et viktig innblikk på innsiden av en asylinstitusjon og menneskene som jobber og bor der. Passer veldig godt for ungdom.

VIBEKE ANBEFALAR:

O bli hos meg
Lene Ask
No Comprendo Press 2021

– Lene Ask har gjennom tekst og illustrasjoner belyst en del av norsk historie ikke mange kjenner til. Tusenvis av norske barn av misjonærforeldre har blitt flyttet rundt i verden, bodd adskilt fra foreldrene og hatt en svært tøff oppvekst. Misjonsbarnas historier er til tider hjerteskjærende, og stemmer ikke overens med misjonens tilsynelatende solskinnshistorier. Dette er tegneseriejournalistikk, der intervjuer og illustrasjoner forteller en viktig del av Norges historie. Boken ble nylig tildelt prisen Årets tegneserie i regi av Grafill, Tegnerforbundet, Tronsmo bokhandel og Serieteket.

Sjå fleire boktips frå Foreningen !les her