Boktips: Foreningen !leser

Dødsbud og dødsdom. Skjulte monstre i djupet. Krig og drama. Her er nye anbefalingar frå oss i Foreningen !les.

Skrevet mai 31, 2022 i Bibliotek, Boktips, Formidling, Nyheter

VIBEKE ANBEFALAR:

Begge dør til slutt
Adam Silvera
Oversatt av Line Almhjell
Fontini forlag 2022

– Mateo Torrez og Rufus Emeterio, på 17 og 18 år, får begge telefonen alle frykter. Klokken har bikket 24:00 og organisasjonen Dødsbudet har det travelt med å ringe alle som skal dø i løpet av dette døgnet. Mateo har fryktet denne samtalen hele livet, og har vært redd for å gå ut av leiligheten og leve. Rufus opplevde at foreldrene og søsteren fikk dødstelefonen for fire måneder siden, og satt selv i bilen som kjørte utfor veien og havnet i elva. Han endte opp hos en fosterfamilie med tre andre ungdommer, som ble hans beste venner, samt kjæreste inntil nylig. Når dødsbudet ringer har han akkurat utøvet vold, for første gang i livet, mot ekskjærestens nye flamme. Begge guttene laster ned og logger seg inn på appen “Sistevenn”, og etter først noen drøye forespørsler, finner de hverandre og deler resten av sine tilmålte timer sammen.

EIRA  ANBEFALAR:

Hvis dette var en film
Teuta Dibrani.
Gyldendal 2022

– I denne romanen, med den kule forsiden og kreative tittelen, møter vi den filminteresserte tenåringen, Arta. Sammen med venninnen, Elise, driver hun en populær insta-filmklubb. Det er første året på videregående, jentene har startet på hver sin linje og vennskapet deres blir satt på prøve. Samtidig oppstår det ulike utfordringer og problemer på hjemmebane. Av og til kan det være vanskelig å vite hvordan man skal støtte hverandre. Når er det innafor å fortelle at man også har det vondt? Kan man dele egne problemer og samtidig gi rom for den andres? Hvis dette var en film er debutromanen til Teuta Dibrani.

Blüchers hemmelighet
Alexander Løken
Cappelen Damm 2022

– Alexander Løken er tilbake med ny grøsserroman for ungdom. Denne gangen er vi, som tittelen røper, i Drøbaksundet, der den tyske krysseren Blücher sank under invasjonen av Norge i 1940. Kit er på hyttetur med familien sin, og det viser seg snart at den ubehagelige følelsen hun ofte har når hun befinner seg der, denne gangen blir legemliggjort i form av flokker av angripende krabber og råtnende spøkelser i soldatuniform. Det er noe, eller noen på bunnen av sundet som prøver å dra henne ned i dypet. Denne måtte jeg lese i dagslys! Tilby boka som sommerlektyre til tenåringen på hytta ved sjøen i sommer 😉

OLE ANBEFALAR:

Havgapet og Frostrøyk. Krypto 3 og 4
Hans Jørgen Sandnes
Gyldendal 2021

– I Sandnes sine bøker i Krypto-serien møter vi Ophelia og naboen Bernard. Begge deler en interesse for ulike vesener som befinner seg i dypet. I Havgapet må duoen ut på en farlig ferd for å redde monstre når en mystisk kvinneskikkelse stjeler noe viktig fra Ophelia. I Frostrøyk prøver hun og Bernard å finne ut hva den hemmelige organisasjonen Krypto skjuler, og bestemmer seg for å utforske øya de oppholder seg på. Dette er en spennende illustrert serie for barn som egner seg både for høytlesing og lesing på egenhånd.

Dei dødsdømde

Aina Basso
Illustrert av Kristian Krohg-Sørensen
Samlaget 2022

– Aina Basso er tilbake med ny sakprosabok som vil engasjere unge lesarar. Dei dødsdømde har undertittelen Dødsstraffa i Noreg og historia om nokre av dei som mista livet. Her får vi blant anna høyre om ei kvinne blei brend i år 1301, fordi ho påstod ho var prinsesse, og om ein tenåring som på 1600-talet blei halshoggen for å ha fått barn med søstra si. Samtidig får vi historia til enkelta av skarprettarane, dei som hadde rolla med å ta livet av dei som av ulike grunnar var dømd til døden. Boka dannar og eit godt grunnlag for å snakke om kvifor dødsstraff framleis finst.

SIGRUN  ANBEFALAR:

Vi er ulver
Katrina Nannestad
Oversatt av Mona Berge
Harper Collins Nordic (Spetakkel AS) 2022

– Hva ville du gjort hvis du var tolv år og mistet familien din på flukt? I Vi er ulver er året 1944 og vi befinner oss i Øst-Preussen sammen med de tre barna Liesl, Otto og Mia, som er på flukt fra den russiske hæren og som har kommet bort fra familien. Mia er bare to år, og storesøskene må kjempe for å holde henne i livet. Samtidig slår sannheter om det Tyskland som de kjenner sprekker. Boken følger den ytre desperasjonen og den indre fantasien – for å overleve finner de tilflukt i leken og fantasien.

Sjå fleire boktips frå Foreningen !les her