Påmelding til Faktafyk 2021

Et nytt nummer av sakprosamagasinet Faktafyk for ungdomsskolen er snart klart. Er ikke din skole påmeldt? Da har du fortsatt sjansen.

Skrevet desember 14, 2020 i Bibliotek/lærer, Nyheter

Siden 2012 har Foreningen !les utgitt sakprosamagasinet Faktafyk. Magasinet er gratis og henvender seg til elever i ungdomsskolen. Målet er å gjøre unge lesere nysgjerrige på sakprosa, rekruttere nye lesere til sakprosasjangeren og å vise mangfoldet og kvaliteten i sjangeren.

Et nytt nummer av Faktafyk blir sendt til påmeldte ungdomsskoler i januar 2021. Den nye utgaven av Faktafyk inneholder blant annet:

• en lengre artikkel om 22. juli der to elever i videregående skole møter AUF-leder og Utøya-overlevende Astrid Hoem.
  • en lengre artikkel om unge aktivister. Møt aktivistene Penelope Lea, Ziad Ahmed og Amika George.
  • en artikkel om fotballstadionets betydning.
  • en artikkel om Linn Therese Helgesen som er første 15-åring som har gått alle fjelltopper over 2000 meter i Norge.
  • Intervju med bandet From Scratch.
  • en artikkel om Sebastian Hestø som mistet skolelysten og ikke fullførte videregående. Praktisk undervisning ga ham fornyet tro på seg selv.
  • bokutdrag fra ulike sakprosatitler.

PÅMELDINGSSKJEMA HER

Finn skolen i nedtrekkslista og fyll inn detaljer. Merk at 1 klassesett inneholder 30 eksemplarer av Faktafyk. Tilhører du bibliotek, krysser du av for bibliotek og fyller inn detalljer.

Ta kontakt på les@foreningenles.no dersom du har spørsmål eller lurer på om din skole er påmeldt.

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997, og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i Bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningen !les sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi og Bokstart. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.