Une og skolestarten
som ikke går helt etter planen grunnet store doser uhell, alvorlige sykkelproblemer og et enormt dyr som egentlig ikke hører til på land.
Henriette T. Osnes, Aschehoug 2022.
I august passer det godt å lese og leke boka Une og skolestarten.
Boka handler om at Une skal starte på skolen, men den handler like mye om å krasje på sykkel og om å kunne si unnskyld.
Dette er en fantasifull bok hvor mye rart skjer, for eksempel møter vi en snakkende mus og en hjelpsom blåhval.
Hvis det er flere som gruer seg til å starte på skolen, kan dere bruke denne boka til å ufarliggjøre skolestarten.
Une og skolestarten inspirerer til både bevegelse, tegne- og maleaktiviteter. Under finner du mange fine aktiviteter barna kan gjøre både før og etter dere leser boken.
Under «inspirasjon» finner dere også en egen spilleliste til boka som dere kan bruke i aktivitetene eller bare lytte til.
Bla i boka:
Heng opp plakater:
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Lesestund med "Une og skolestarten"
Fortell om din egen skolestart. Les sammen med barna, se på bildene og snakk om det som skjer!
Her er opplegg til lesestund med Une og skolestarten.
Opplegget er laget av Toril Hægeland.
Une på sykkeltur: hinderløype til musikk (SE VIDEO)
Det er første skoledag, og Une sykler til skolen. Bruk musikk og lag en hinderløype!
Til denne leken trenger du litt plass, enten inne eller ute. Lag en hinderløype med en benk, noen stoler, eller det du har tilgjengelig i rommet.
Bruk musikk, for eksempel musikken som er brukt i filmen over. Når du setter på musikken, skal elevene bevege seg gjennom hinderløypa. Når du stopper musikken, gir du barna noen utfordringer.
Eksempler på utfordringer til barna:
- Une sykler til skolen, men må skynde seg for å rekke frem til første skoledag. Barna må sykle superfort gjennom hinderløypa!
- Une kommer til en bratt oppoverbakke. La barna late som om de må sykle opp den bratte bakken – det er veldig tungt!
- Nå skal Une sykle ned den siste nedoverbakken til skolen, men hun klarer ikke å stoppe sykkelen og kræsjer i rektor! Barna må late som de sykler fort nedover gjennom hinderløypa. Når musikken stopper, kan barna late som de kræsjer i rektor.
«Å, neeeeei! Une har krasjet i selveste rektor! Og se på rektor: hun har fått sykkelspor i ansiktet! Nei og nei!» (se oppslag 7 i Une og skolestarten).
TIPS:
- Les eller fortell fra de ti første sidene i boken sammen med barna før dere leker hinderløypen (fram til der Une kommer frem til skolen).
- Hvordan går det med rektoren og Une? Snakk sammen med barna om hva de tror.
- Lag unnskyld-kort (se egen aktivitet). Se også leken «Levere Unnskyld-kort til rektor»
- Se forslag til spilleliste under «inspirasjon» nederst på siden.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
Kræsj-sisten til musikk
Sett på musikk og lek kræsj-sisten!
Denne leken er en versjon av «har’n». Siden dere trenger litt plass, kan dere gjerne leke utendørs eller i et større rom, for eksempel en gymsal.
FØR DERE LEKER:
Merk av et område i enden eller i et hjørne av rommet. Dette skal være et «sykehus».
Finn fram til passende musikk som du kan sette på når leken er i gang. Se gjerne forslag til spilleliste under «inspirasjon».
LEK:
En av barna later som hen er Une som «sykler» rundt, gjerne uforsiktig, og er den personen som «har’n».
Hvis man blir tatt av Une, må man legge seg ned og late som om man er påkjørt. Men man kan bli fri igjen! Da må to til fire barn samarbeide om å bære deg til sykehuset samtidig som de sier «bæ-bu-bæ-bu» på veien dit.
Når man står ved en person som er «påkjørt» og som skal fraktes til sykehuset, kan man ikke bli tatt.
For Une er det er om å gjøre å kjøre på flest mulig, før den voksne skrur av musikken. Når musikken stopper, er det et nytt barn som leker at hen er Une og har “har`n”.
TIPS:
Leken kan bli litt kaotisk og bråkete. Bruk derfor gjerne musikk til leken, det kan ofte virke samlende. Se forslag til spilleliste under «inspirasjon».
I denne leken øver barna på samarbeid, grovmotorikk og fiksjon.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
Mal din fantasivenn
Mal din egen fantasivenn. Blir det et menneske eller et dyr, eller noe annet?
Bruk fargene som dere finner i boka: lys og mørk blå, grønn, rød, rosa og gul. Bland gjerne fargene selv. La barna tegne med blyant først, før de maler.
Tegningene i boka er fargesterke, litt uvørne i streken og har mye energi. Figurene er tegnet med sorte omriss. Bruk gjerne sort penn/sort maling for å lage omriss. Slik vil tegningene få et uttrykk som ligner illustrasjonene i boka.
La malingen tørke før dere lager strekene til omriss.
DU TRENGER:
- Blyant
- Maling, vannfarger eller akrylmaling
- Sort tusjpenn, fettstift eller sort maling til omriss
- Papir (gjerne malepapir eller kartong)
TIPS:
Et alternativ til å kjøpe maling er å lage en egen, miljøvennlig klumpemaling. Se enkel oppskrift her.
Heng opp alle fantasivennene dere lager etter hverandre på veggen.
Dette trenger du.
Bruk fargene i boka.
Tegn først med blyant.
Fargelegg med maling.
Tegn omriss når malingen har tørket.
Lag en utstilling!
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Min skolestart. Tegn din egen tegneserie
Lag tegneserier med noen ruter på ark, for eksempel tre ruter eller last ned og skriv ut tegneseriemal (PDF).
Barna kan tegne en historie om Une eller sin egen skolestart.
I tegneseriemalen er det to sider:
Side 1: Hva skjer når Une faktisk kommer seg på skolen? Går det bra eller skjer det flere rare ting?
Side 2: Tegn din egen skolestart, sånn den var eller sånn den kunne ha vært.
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Papir
TIPS:
Heng tegningene opp på veggen og lag en utstilling
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Tegn din maskot
Har du også en liten følgesvenn, en maskot eller et kjæledyr? Eller kanskje en favoritt kosebamse?
Une har musen som sin følgesvenn – tegn din eller finn på en!
Bruk gjerne malen som du kan laste ned og skrive ut.
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Papir
TIPS:
Skriv ut malen: «Tegn din maskot» (PDF). Legg den frem på et bord sammen med tegnesaker og papir. Da kan barna tegne selv når de har lyst!
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Skriv unnskyld-kort
Har du noen du vil si unnskyld til? Lag et fargerikt kort sånn som Une og hvalen!
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Papir i farger
- Saks
TIPS:
Last ned og skriv ut plakat (PDF) og sett den frem sammen med boka. På oppslag 20 i boka, finner dere Unes unnskyld-kort.
Brett papir som kort og sett frem farger, så kan barna lage kort selv når de har lyst.
Dette trenger du.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Une og brevet til rektor. Rødt og grønt lys (SE VIDEO)
Det kan være vanskelig å si unnskyld – i hvert fall ansikt til ansikt.
I boken om Une og skolestarten, får Une ideen om at hun kan si unnskyld ved å levere et unnskyld-kort til rektor på sykehuset. Men hun må gjøre det før rektor våkner!
Denne leken er en variant av rødt lys-leken.
Det er samtidig en rolle-lek der barna leker at de er Une og blåhvalen. Den voksne spiller rollen som rektor som ligger på sykehuset.
Mens rektor ligger og sover i sykesengen, skal barna liste seg frem for å levere unnskyld-kortet, uten at rektor våkner/oppdager dem.
HVOR:
Leken kan gjennomføres i et større rom: en gymsal som i filmen, på et grupperom eller ute.
DERE TRENGER:
- Et ark eller «unnskyld-kort» per barnegruppe som barna bærer sammen til «rektor».
- En benk eller liknende som kan være sykehussengen der «rektor» kan ligge.
SLIK GJØR DERE:
- Alle barna stiller opp i den ene enden av rommet.
Personen som spiller rektor legger seg på en benk i motsatt ende av rommet og er «rødt lys». Rektor sover, men halvvåkner med jevne mellomrom og setter seg da opp i sengen. - Når den som leder leken sier «gå!», lister barna seg mot sykesengen og «rektor». Når rektor setter seg opp i sengen og halvvåkner eller mumler i søvne, skal alle barna stå helt stille. Når rektor igjen legger seg og sovner på nytt, kan barna liste seg videre.
- Hvis rektor ser at barna går eller rører på seg, må de gå tilbake til start.
Leken kan avsluttes når barna klarer å komme frem til rektor med unnskyld-kortet, uten å bli sett eller at rektor våkner. Kortet kan for eksempel legges på magen til rektor. Deretter lister barna seg tilbake til start.
TIPS:
– Barna kan nærme seg rektor i gruppe som beskrevet over – eller de kan gå individuelt. Da kan de ha med seg hvert sitt kort eller ark. Hvis barna har laget unnskyld-kort i forkant, kan de bruke disse kortene.
– En elev kan spille rollen som rektor.
– Barna kan også liste seg, eller gå baklengs tilbake til start etter å ha levert unnskyldningen. De kan også gå på alle fire eller åle seg tilbake – i et forsøk på å unngå å bli sett av rektor.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk.
Form egne figurer
Lag egne figurer av Une, hvalen og musen. Se på tegningene i boka og prøv å etterligne figurene både i form og farger.
Dere kan også lage en skulptur, for eksempel et menneske og en hval med inspirasjon fra kunstneren Niki de Saint Phalle. Se «Kunst å bli inspirert av» under «Inspirasjon».
DU TRENGER:
- En deig – for eksempel: leire/lekedeig/plastelina/trolldeig.
- Maling eller konditorfarge.
TIPS:
Lag en egen lekedeig. Dere kan farge deigen med konditorfarge i fargene som er brukt i boka. Lekeleiren kan brukes flere ganger, på samme måte som plastelina, og holder flere uker hvis den oppbevares i plast.
Lek med figurene, og lag historier om dem. Kanskje noen av barna har lyst til å lage animasjonsfilmer?
Dette trenger du.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Unes kommandolek
Her kan barna bevege seg! Dette er også en enkel rollelek.
Leken kan gjøres både før, under og etter at man har lest boken. De første gangene dere leker, kan en voksen lede leken ved å gi barna ulike oppgaver underveis.
HVOR:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, på et grupperom eller ute.
SLIK GJØR DU:
- Be elevene om å spre seg utover gulvet. Gi beskjed om at barna skal gå rundt i rommet, men uten å komme nær hverandre eller snakke sammen. Hver gang du klapper i hendene, vil barna få en ny «oppgave».
- Klapp i hendene, og rop stopp. Rop ut den første kommandoen, for eksempel «blåhval» eller «rektor» (se beskrivelser under). La barna prøve å være i rolle en liten stund.
- La barna på nytt få bevege seg rundt i rommet før du klapper i hendene og roper «stopp». Gi dem en ny oppgave.
- Øvelsen kan bygges ut med flere oppgaver eller kommandoer. Det er fint om de ulike oppgavene varierer mellom oppgaver som barna må løse alene, og oppgaver de må løse sammen med andre.
- Dere kan variere om barna skal være stille og «stå i frys», eller om de skal lage en bevegelse med lyd.
FORSLAG TIL OPPGAVER:
Blåhval – alle i rommet lager en kjempestor klump og lager hval-lyder
Une – 1 og 1 sykler lykkelig rundt og nynner på en sang.
Rektor – 1 og 1 slenger seg ned på bakken og later som om de er overkjørt. Læreren går rundt og spør “Hvor er du skada?”, elevene må da improvisere et svar.
Unnskyld – elevene går sammen 2 og 2. På impuls/improvisert skal den ene være lei seg og den andre finne på en oppdiktet grunn til å si unnskyld.
TIPS:
Se video av hvordan du kan gjennomføre en kommandolek her:
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk. Video: Brillefilm
Lag og spill memospill
Bla i Une og skolestarten og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene. Det kan for eksempel være: en sykkel, en mus, en hval, en skole, et unnskyld-kort osv.
Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «herme» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside (PDF).
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside (PDF).
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
– To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
– Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort, og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
SPILLEREGLER:
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Dette trenger du.
Tegn to like kort. Klipp ut.
Lim mønsterarket på en kartong eller tykt papir. Klipp ut kortene.
Lim til slutt tegningen på baksiden.
Nå kan dere spille!
LAG SPILLESKE AV BOKS ELLER TIDSSKRIFTSAMLER:
Memospillet kan for eksempel få plass i bokhyllen sammen med bøkene.
Dette trenger du.
Lim arket på boksen.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Vannlek
Er det tørr asfalt ute, er det supert med en ute-sprute-male-vannlek!
DU TRENGER:
- Vann og bøtte
- Malerpensler
- Spruteflasker
- noe som lager spor (hjul, føtter, hender)
TIPS:
Tegn med spor ute! Finn frem sykler, sparkesykler, baller eller annet dere har som kan lage spor med vann på tørr asfalt. Obs! Ikke kjør over rektor 🙂
Bruk malepensler som holder godt på vann og er litt store.
Dette trenger du.
Mal med pensel på tørr asfalt!
Du kan male stort …
… og fort! Så ikke bildet forsvinner.
Med spruteflaske eller vannslange kan man lage enda større tegninger. Kanskje en hel hval?
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Dansestopp
Lek dansestopp til «Aquarium» av Camille Saint-Saëns (fra «Dyrenes karneval») er fin å leke dansestopp til.
La barna danse havdyrene som nevnes i boka: hval, makrell, krill og krabbe. Barna kan også velge å være andre havdyr.
SLIK GJØR DU:
- Barna danser mens musikken spiller.
- Når musikken stopper, må barna stanse og stå i frys.
TIPS:
Se spilleliste til Une og skolestarten under inspirasjon.
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Spilleliste
Her er forslag til sanger, musikk, regler eller dikt som passer til Une og skolestarten.
Refreng til Første dag i første klasse:
Første dag i første klasse.
Det er vi som står her nå.
Vi skal lære oss en masse.
Vi sier klar og ferdig gå.
Her er lenke til sangen Første dag i første klasse, av Hogne Moe.
Tekst til Alfabetsangen (ABC, så lett som bare det)
A B C så lett som bare D E F,
G og H og I og J og K,
L M N og O og P og så en liten Q, mø!
R S T og U,
V og W,
X Y Z så lett,
og til slutt hva kommer så:
Æ Ø Å.
Musikk som finnes på strømmetjensten Spotify:
- Sykkelvise, Freddy Kristoffersen og Asa Wentzel (brukes i sykkellek)
- Gammel sykkel, Tre små kinesere
- Sykkeltur, Olsenbanden jr
- Unnskyld er det vanskeligste ordet å si, Bare Egil og Aslag:
- Unnskyld, Aino Åsland
- Hval lyder, https://open.spotify.com/track/7hY4I1AJB3qjChEfeeZsbM?si=4a47f6a98cfe4428
Musikk som finnes i appen Trall:
- Prende la vela (Trall)
- Ha ha (Trall)
- Camille Saint-Saëns: Dyrenes karneval: Akvarium
Kunst å bli inspirert av
Kunstner: Niki de Saint Phalle, skulptur
Niki de Saint Phalle (1930-2002) var en kunstner som lagde store og fargerike skulpturer.
Hun bodde i Frankrike og USA. Da hun levde, var det ikke mange kvinner som lagde så store skulpturer. Niki ble kjent for fontener og store skulpturer av kvinner, insekter og dyr.
Skulpturene hennes har mange, klare og sterke farger. Hun brukte ulike materialer som sten, glass og fliser i kunsten sin, og som hun ofte brukte i mosaikk.
Hun reiste rundt i verden og samlet materialer til skulpturene sine, og i dag kan du se skulpturene hennes på flere museer, i parker og byer verden over. I Norge kan du se en av fuglene hennes i Ekebergparken i Oslo.
Bilde 1: Nana on a Dolphin, Niki de Saint Phalle, 1998. National Museum of Women in the Arts, Washington, USA. Foto: Carol M. Highsmith
Bilde 2: Fontain de de Château-Chinon, Frankrike, fontene av Niki de Saint-Phalle og Jean Tinguely, 1988. Foto: Franzrycou, CC BY-SA 4.0
Se film der du ser skulpturene i bevegelse her.
Bilde 3: Niki de Saint Phalle: L´ouiseau Amoureux Fontaine, 1993. Utstilt på Accademia di architettura – Università della Svizzera italiana, i Italia. Skulpuren kan også ses i Ekebergparken i Oslo. Foto: Evergreen68, CC BY-SA 3.0
Hvordan lese og leke?
Hvordan kan dere bruke Les og lek sammen med barna på SFO?
Om forfatteren og illustratør
Henriette T. Osnes
Henriette Tomter Osnes (f. 1990) er illustratør og grafisk designer, og jobber også som veggmaler. Hun er også utdannet barnehagelærer.
Une og skolestarten er hennes første utgivelse for barn. Hun har også illustrert en bok om ordene vi bruker: Ordenes hårreisende hemmeligheter skrevet av Ragnhild Holmås (Aschehoug 2023).
Foto: Julie Pike