Hvordan er det å være voksen?
Anna Fiske, Cappelen Damm 2021
I starten av livet er du en baby. Så vokser du og blir til et barn, så ungdom, så voksen. Voksne er voksne i mange år. Men hvordan er det egentlig å være voksen?
Bla i boka:
Plakater du kan henge opp:
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Lesestund med "Hvordan er det å være voksen?"
Les og snakk med barna om store og små spørsmål om voksenlivet.
Her er opplegg til lesestund med Hvordan er det å være voksen?
Opplegget er laget av Toril Hægeland, OsloMet.
Tegn deg selv som voksen
Se på oppslag 2 i Hvordan er det å være voksen?. Her er det tegninger av voksne som husker på hvordan det var å være barn, og tegninger av barn som lurer på hvordan et er å være voksen. Hvordan tror du at du ser ut når du blir voksen?
Tegn deg selv sånn som du ser ut i dag, og hvordan du tror du ser ut om 30 år.
SLIK GJØR DU:
- Skriv ut malen: Tegn deg selv!
- I den ene boksen på arket kan du tegne deg selv slik du er i dag.
- I den andre boksen kan du tegne hvordan du tror du ser ut om 30 år.
DU TRENGER:
- Papir og malen «Tegn deg selv!»
- Blyanter
- Fargeblyanter
- Viskelær
TIPS:
- Print ut plakaten: Tegn deg selv. Sett plakaten på bordet og lag en krok der barna kan skrive brev eller tegne fritt uten voksenstyring.
- Heng tegningene opp på veggen og lag et galleri på samme måte som Anna Fiskes illustrasjoner.
Dette trenger du.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Lag en maske!
Tegn deg selv som voksen og lag en maske.
SLIK GJØR DU:
- Tegn på papir, eller skriv ut malen: Lag en maske.
- Lim papiret på tykt papir eller papp.
- Klipp ut og lim på en pinne.
Nå kan du leke at du er voksen!
DU TRENGER:
- Papir og utskriftsmal
- Blyanter
- Fargeblyanter
- Viskelær
- Lim
- Saks
- Pinner
TIPS:
- Se gjerne på ansiktene på oppslag 2 i Hvordan er det å være voksen? sammen med barna.
- Print ut plakaten: Tegn deg selv. Legg plakaten på bordet sammen med tegnesaker, og lag en krok der barna kan skrive brev eller tegne fritt uten voksenstyring.
- Med maskene kan dere leke og dramatisere at dere er voksenutgaver av dere selv!
Dette trenger du.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Menneske-memory (se video)
Lek og spill memory – ikke med kort, men ved å bruke oss selv!
Se hvordan i filmen under.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk. Film/foto: Brillefilm.
Lag og spill memospill
Bla i Hvordan er det å være voksen? og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene. Det kan for eksempel være: ulike ansikter, gjerne tegnet som både barn og voksen (se for eksempel oppslag 2), penger, klesplagg, mat osv.
Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «herme» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside.
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside.
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
– To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
– Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort, og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
SPILLEREGLER:
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Mimelek med yrker: Her kommer vi!
«Det finnes mange forskjellige yrker for voksne å velge på. Hvilke jobber kan man velge mellom?»
Se på oppslag 9 i Hvordan er det å være voksen?. Her er det bilder av mange yrker man kan jobbe som når man blir voksen (og noen ting man ikke kan velge å jobbe som). La barna velge seg yrker og mime for hverandre! Bruk gjerne yrkene det er bilde av i boka.
HVOR:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, på et grupperom eller ute.
SLIK GJØR DU:
Del barna i to grupper. De to gruppene skal stå i hver sin ende av rommet.
- Den ene gruppen velger seg et yrke de skal være. Deretter går de mot den andre gruppen og sier følgende regle: «Her kommer vi, her kommer vi, her kommer, her kommer, her kommer vi»
- Den andre gruppen svarer: «Stopp – ikke et skritt nærmere før dere har vist oss hva dere er!»
- Den første gruppen mimer yrket, og den andre gruppen skal gjette hva slags yrke de er. Barna rekker opp hånden hvis de tror de har gjettet riktig. La gjerne barna peke på bildene i boka!
- Hvis den voksne sier JA!, kan de løpe og prøve å fange de andre over på sitt lag.
TIPS:
Se video av hvordan du kan gjennomføre en mimelek her:
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
Bevegelseslek: Speil-heks
I Hvordan er det å være voksen er det bilde av mange ulike mennesker. Alle menneskene er forskjellige, men samtidig er vi veldig like! Hva mener vi med det? Hva tror barna?
I denne leken skal vi speile hverandre. Speiling handler om å prøve å være lik den andre.
Har dere lekt stiv heks før? Denne leken er nesten som stiv heks, men for å befri noen så må man speile den andre – altså gjøre en bevegelse helt likt.
HVOR:
I et rom med litt plass som en gymsal, et grupperom eller ute.
SLIK GJØR DU:
- Et barn «har den», og skal fryse de andre barna ved å ta på de og si «speil heks».
- Hvis et barn blir tatt, må hen gjøre en bevegelse.
- Barna som ikke er blitt tatt, kan befri de andre ved å gjøre den samme bevegelsen helt likt! Barna som holder på å befri noen kan selv ikke bli tatt.
TIPS:
Når barna mestrer reglene i leken, er det fint å sette på musikk. Det kan være enklere å finne på bevegelser til musikk! Se tips til musikk under «inspirasjon».
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk. Illustrasjon av en heks er hentet fra oppslag 9 i Hvordan er det å være voksen? av Anna Fiske.
Kommandolek til "Hvordan er det å være voksen?"
Her kan barna bevege seg! Dette er også en enkel rollelek.
Leken kan gjøres både før, under og etter at man har lest boken. De første gangene dere leker, kan en voksen lede leken ved å gi barna ulike oppgaver underveis.
HVOR:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, på et grupperom eller ute.
SLIK GJØR DU:
- Be elevene om å spre seg utover gulvet. Gi beskjed om at barna skal gå rundt i rommet, men uten å komme nær hverandre eller snakke sammen. Hver gang du klapper i hendene, vil barna få en ny «oppgave».
- Klapp i hendene, og rop stopp. Rop ut den første kommandoen, for eksempel «horn» eller «sint» (se beskrivelser under). La barna prøve å være i rolle en liten stund.
- La barna på nytt få bevege seg rundt i rommet før du klapper i hendene og roper «stopp». Gi dem en ny oppgave.
- Øvelsen kan bygges ut med flere oppgaver eller kommandoer. Det er fint om de ulike oppgavene varierer mellom oppgaver som barna må løse alene, og oppgaver de må løse sammen med andre.
- Dere kan variere om barna skal være stille og «stå i frys», eller om de skal lage en bevegelse med lyd.
FORSLAG TIL OPPGAVER:
- Sint: Lag en statue av statuen «sinnataggen»
- Livet: Gå fire og fire barn sammen og still dere opp i rekkefølge. En må være baby, en ungdom, en voksen og en gammel.
- Lyst hår: Alle som har lyst hår må gå sammen.
- Brune øyne: Alle som har brune øyne må gå sammen.
- Bursdagsmåned: Alle som har bursdag i samme måned må gå sammen (da må de bruke litt tid på å finne det ut).
TIPS:
Se video av hvordan du kan gjennomføre en kommandolek her:
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk. Film: Brillefilm.
Brev til voksen-meg
Skriv et brev til deg selv som voksen!
Har du noen tips til deg selv som voksen? Hva bør du ikke glemme som du synes er viktig nå? Har du tips til å være en god forelder eller god venn som voksen?
Gjem brevet på et lurt sted. Da kan du åpne det om 30 år – når du er blitt voksen.
SLIK GJØR DU:
Skriv fritt på et ark, eller skriv ut og bruk malen: Brev til meg selv. Åpnes om 30 år!
DU TRENGER:
- Malen «Brev til meg selv»
- Ark
- Blyanter
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Lag voksen-brettspill
Inspirert av boka, kan barna samarbeide om å lage et voksen-spill!
For eksempel kan dere finne fram et stigespill og bruke dette som inspirasjon.
Tegn og lag brikker av ulike ting voksne må gjøre, for eksempel å kjøpe mat eller å betale regninger, eller ting de voksne kan gi seg selv i premie: å spise godteri når de selv vil eller å legge seg sent om kvelden.
La barna gjerne lage reglene selv og prøve det ut sammen.
SLIK GJØR DU:
- Tegn ruter på et tykt papir.
- Bruk farget papir som dere limer i rutene, eller fargelegg rutene for å lage mønstre.
- Brikkene kan barna lage av plastelina, leire eller trolldeig. Lag dem gjerne som små figurer som enten forestiller dem selv eller andre barn.
- Lag og bli enige om reglene for spillet.
- Spill og prøv ut!
DU TRENGER:
- Papp eller tykt papir
- Farget papir
- Saks
- Farger
- Plastelina eller annet formingsmateriale
- Terninger
Dette trenger du.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Kunst å bli inspirert av
Kunstverk: Søppelmannen (Mannen som aldri kastet noe) av Ilya Kabakov
Anna Fiske har laget en bok som heter Museum. Her kan man se og lese om kunst som finnes på Nasjonalmuseet. I ett av rommene på museet er det fullt med rare ting som kan se ut som søppel. Det er et kunstverk som heter Søppelmannen (Mannen som aldri kastet noe).
En gang levde det en mann som bestemte seg for å aldri kaste noe. Det inspirerte kunstneren Ilya Kabakov til å lage et kunstverk av alle tingene han samlet på: et tyggegummipapir, en liten plastbit, en smule og mange andre ting. Men ser man nærmere etter, har noen ordnet tingene, «festet dem til ark eller lagt dem i skuffer som forteller hvor de er funnet», som det står i Anna Fiske sin bok (oppslag 32 i Museum).
Rommet kan du se på Nasjonalmuseet i Oslo. Se bilder av kunsten i samlingen til Nasjonalmuseet her.
OM KUNSTNEREN:
Ilya Kabakov (1933-2018) var en russisk-født konseptkunstner som bodde og arbeidet i USA store deler av livet. Med kunstverket Søppelmannen (Mannen som aldri kastet noe), som han laget i årene 1988-95, ønsket han å utforske alt vi samler på av ting, og hvordan vi forholder oss til dem. Ting kan hjelpe oss til å huske ting! Noen ting gir gode minner, hjelper oss til å huske på ting som har skjedd eller mennesker vi har kjent. Saker og ting kan også fortelle oss noe om hvem vi er, eller vil være. Og kanskje noe om hvordan vi bruker og kaster ting i samfunnet vårt.
Museum av Anna Fiske, Cappelen Damm 2022.
Spilleliste
Dikt
«Mauren» av Inger Hagerup
Liten?
Jeg?
Langtifra.
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt
på langs og på tvers
fra øverst til nederst.
Er du større enn deg selv kanskje?
Spilleliste
- Folk er rare av Maj Britt Andersen, 2015.
- Når jeg blir voksen fra Frost, 2019.
- Når jeg blir stor fra musikalen Matilda på norsk, 2022.Helt meg selv av Nesodden Teaterfabrikk, 2017.
- Føler du deg blå? av Nesodden Teaterfabrikk, 2022.
- Mark i rompa av Nesodden Teaterfabrikk, 2020.
Sang i appen Trall:
- Eg e liten, eg, Berit Opheim og Jo Asgeir Lie.
Illustrasjonen er hentet fra Hvordan er det å være voksen?, oppslag 35 av Anna Fiske.
Hvordan lese og leke?
Vil du ha tips til hvordan dere kan bruke Les og lek sammen med barna på SFO?
Om forfatteren og illustratør
Anna Fiske
Anna Fiske (f. 1964 i Sverige) er illustratør og forfatter. Hun har laget nærmere 70 bøker og tegneserier! I tillegg har hun illustrert bøker for andre forfattere.
Andre bøker i Hvordan-serien er Hvordan lager man en baby? (2019), Hvordan begynner man på skolen? (2020) og Hvordan snakker man om døden? (2023).
Foto: Lina Hindrum.