Uppsa
Hilde Hodnefjeld, Gyldendal 2021
Pappa er fornøyd når han kan reparere ting, men han blir sint når det skjer uhell. Og det gjør det ofte når ulykkesfuglen Uppsa er i nærheten. Spørsmålet er om man kan lære å bli venn med en ulykkesfugl?
Bla i boka:
Heng opp plakater med bilder fra boka:
Se leker og aktiviteter til Uppsa under
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Lesestund med "Uppsa"
Les sammen med barna, se på bildene og snakk om det som skjer!
Her er opplegg til lesestund med Uppsa.
Opplegg: Toril Hægeland. Foto: Foreningen !les.
Kommandolek til "Uppsa"
Her kan barna bevege seg! Dette er også en enkel rollelek.
Leken kan gjøres både før, under og etter at man har lest boken. De første gangene dere leker, kan en voksen lede leken ved å gi barna ulike oppgaver underveis.
HVOR:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, på et grupperom eller ute.
SLIK GJØR DU:
- Be elevene om å spre seg utover gulvet. Gi beskjed om at barna skal gå rundt i rommet, men uten å komme nær hverandre eller snakke sammen. Hver gang du klapper i hendene, vil barna få en ny «oppgave».
- Klapp i hendene, og rop stopp. Rop ut den første kommandoen, for eksempel «horn» eller «sirkus» (se beskrivelser under). La de prøve å være «i rolle» en liten stund.
- La barna på nytt få bevege seg rundt i rommet før du klapper i hendene og roper «stopp». Gi barna en ny oppgave.
Øvelsen kan bygges ut med flere oppgaver eller kommandoer. Det er fint om de ulike oppgavene varierer mellom oppgaver som barna må løse alene, og oppgaver de må løse sammen med andre.
Dere kan variere om barna skal være stille og «stå i frys», eller om de skal lage en bevegelse med lyd.
FORSLAG TIL OPPGAVER:
Uppsa: Alle må lage en fugl med hendene (ved å legge de i kors og fly med de i lufta) og løpe rundt i rommet. Se på fuglen din hele tiden – da blir den levende.
Kræsj: Alle må legge seg ned på bakken i en rar posisjon som om de har kræsjet. Læreren kan gå rundt og spørre “hva skjedde”, da må elevene finne på en historie om hvordan de kræsjet. Dette kalles improvisasjon.
Kjeft: To og to sammen. En kjefter og én tar imot (pass på å bytte neste gang)
Pass deg for spikeren! Alle må gå rundt i rommet som om det er spikre over alt og ingen må tråkke på de. Hvordan går man da?
Båten: Alle må sette seg sammen i en klump og late som om de ror en stor båt, sammen. Alle må ro samtidig.
TIPS: Se video av en kommandolek ved å gå til boken To små riddere (se under aktiviteter).
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk.
Uppsa-splashe-maling
Hva har du i kjøleskapet du kan male og søle med?
Eksperiment med kaffe, salt, sitron og grønnsaksafter.
Tre varianter:
a) Mal en kaffefugl!
Med kaffe rett og slett, og litt grovt salt drysset på.
b) Au!
Teip et utropsord med maskeringsteip på papir. Tegn/mal/søle/splashe med kald kaffe eller
fargesterke safter. La det tørke før du tar av teipen.
c) Gulv-splashing inne/ute.
Lag et stort maleri à la Jackson Pollock (se ‘Kunst å bli inspirert av’).
Bruk tegnepapir eller kraftpapir på rull og lag et stort lerret som legges ut på gulvet. Bruk pensler og spruteflasker til å fordele malingen med.
Utemaling i fint vær!
DU TRENGER:
Vann
Pensler, gjerne litt store
Spruteflasker, for eksempel en tom oppvaskmiddelflaske
Tegnepapir eller akvarellpapir
Maskeringsteip
Pulverkaffe
Grovt salt
Saft fra diverse fargesterke matvarer
Sitron
Natron/bakepulver
Maleklær og forklær
TIPS:
Ting fra kjøleskapet og kjøkkenet som kan brukes er for eksempel:
Rødkål, blåbær, spinat, rødbetsaft, gurkemeie, bakepulver/natron (natron funker best!), sitron/eddik,
kaffe og salt.
Bruk litt vann sammen med rødkål og miks i en blender eller med en stavmikser. La saften ”sette seg
litt”, sil av og dere kan begynne å male!
Blåbær og spinat kan gjerne brukes fra frossen pose, da trenger dere ikke blande i vann. Gurkemeie kan blandes i litt varmt vann.
Eksperimenter med sitronsaft og natron/bakepulver til å få frem ulike fargenyanser av rødkålen.
HVA SKJER?
Rødkål inneholder et fargestoff som heter antocyanin. Det skifter farge ved ulik pH. Det blir rosa i
sure omgivelser, og grønt eller blått i basiske. I nøytrale væsker er det lilla.
Spinat gir fine gul- og grønnfarger og blåbær lager ulike nyanser fra lilla og blå til nesten grønn.
Rødbet gir sterke rosa farger og gurkemeie lager en skarp flott gulfarge.
Heng opp kaffemaleriene og uppsa-ordene etter hverandre på veggen. Det blir en flott utstillingsvegg!
Dette trenger du.
Teip kan brukes til å maskere ut hvite områder.
Eksperimenter med sitronsaft og natron/bakepulver for å få frem ulike fargenyanser av rødkålen. Hva skjer?
Kaffe kan brukes omtrent som akvarellmaling. Bland sterk pulverkaffe og mal på tykt papir eller akvarellpapir. Bruk ca. 6 spiseskjeer kaffe til 1 dl varmt vann.
Salt gir en fin effekt ved at det trekker til seg fuktighet.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Lek: Handy-man (se video)
Pappa er fornøyd når han kan reparere ting – han liker å være en handy-man.
I denne mimeleken skal vi være “handy-men” og på tur så skal vi bygge noe og vise hva det er.
Tips: Det kan iblant være litt vanskelig å mime, men et godt tips kan være å virkelig SE for deg hva det er du bygger. Bruk forestillingsevne og fantasi – da er det også lettere for andre å se det.
SE FILM:
Tegn din Uppsa-opplevelse
I boka er det flere “uhell” som er beskrevet – vi kan kanskje kalle det for Uppsa-opplevelser?
Legg merke til hvordan illustratøren og forfatteren først bygger opp en forventning til hva som kanskje kommer til å skje.
Når man blar om siden, kommer det så et overraskende splash, plask, eller au! – og på neste side ser vi hvordan det føles i etterkant å få kjeft eller trøst når uhellet er ute.
Gå på jakt i boka. Hvor mange uppsa-hendelser kan dere finne?
Har du opplevd en liknende hendelse?
Tegn din egen Uppsa-opplevelse.
Skriv ut plakat og tegne-maler som kan stå fremme.
DU TRENGER:
Tegnesaker
Utskriftsmal 1
Utskriftsmal 2
TIPS:
Heng opp Uppsa-opplevelsene etter hverandre på veggen.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Lag animasjon på 1-2-3
Med to ark teipet sammen og tegnesaker kan du lage en mini-tegnefilm av en bevegelse eller hendelse.
Tenk på en aktivitet med en hendelse i to bilder. Det kan for eksempel være en person som hopper opp og ned, en ball som spretter, en fugl som flyr, hender som klapper, hammer som hamrer osv.
Når du tegner en bevegelse som gjentar seg kan du lage en “lang” film med bare to tegninger!
På det øverste arket tegner du for eksempel en som står i en sølepytt, på neste side tegner du på samme sted en som hopper over pytten.
DU TRENGER:
Utskriftsmal
Tegnesaker
Teip
Saks
TIPS:
Tegn enkle tegninger og bevegelser, så bli det lettere å få til en bevegelse som ser ekte ut når du ruller.
Bruk malen og tegn i de to firkantene, på samme sted på hvert ark.
Rull papiret med en blyant på det øverste arket innover til litt over midten.
Rull i vei, ganske fort, og se din egen lille tegnefilm bli til.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Lag og spill memospill med tegninger fra boka
Bla i Uppsa og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene. Det kan for eksempel være: En fugl, en hammer, en båt, en stige, en hatt, en stol, et fly eller en kopp.
Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «herme» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside (PDF).
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside (PDF).
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
– To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
– Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort, og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på for eksempel en tidsskriftssamler.
SPILLEREGLER:
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Spilleliste
Spilleliste (strømmetjenesten Spotify)
Fly, ja fly! Karsten og Petra (Kristin Langsrud)
Fly away, Tones and I
Fly av sted, Mgp jr.
Kråke-rap, DJ Mø
Kjeft gjer ikkje ilt, Lothepus
Sommer og skolefri, Malin
Kunst å bli inspirert av
Jackson Pollock var en amerikansk kunstner som levde fra 1912 til 1956. Han er mest kjent for sine ”action paintings” eller ”dryppebilder”.
Han la lerretet eller arket på gulvet og helte og kastet maling utover billedflaten med store pensler. Dråpene og strekene på bildet ”husker” på en måte
bevegelsen som ble gjort da han malte.
Det var ingen som hadde malt sånne bilder tidligere, og han både sjokkerte og fascinerte publikum. Han var ganske modig som turte å stille ut bildene, og han ble
veldig berømt. Bildene hans har hatt stor betydning for mange kunstnere.
Vil dere prøve denne teknikken selv?
Se eksempler i oppgaven «Uppsa-splashe-maling» (høyere opp på denne siden).
Mer info om Jackson Pollock:
wikipedia.org/wiki/Jackson_Pollock
snl.no/Jackson_Pollock
moma.org/calendar/exhibitions/1553?
Utstilling med Jackson Pollocks maleri på Moderna Museet i Stockholm.
Foto: Herbert Lindgren, Stockholms stadsmuseum.
Utställning med Jackson Pollocks måleri på Moderna Museet. Besökare på utställningen. – Stockholmskällan.
Hvordan lese og leke?
Vil du ha tips til hvordan dere kan bruke Les og lek sammen med barna på SFO?
Foto: Kunst i Skolen.
Om forfatteren og illustratør
Hilde Hodnefjeld
Fotograf: Trond Bredesen
Hilde Hodnefjeld (f. 1966) har skrevet og illustrert flere bildebøker.
For bildeboken Uppsa ble hun tildelt Kritikerprisen og Kulturdepartementets bildebokpris. Den fikk også gull i Årets vakreste bøker hos Grafill.