Regnværsdagen
Max Estes, Ena forlag 2022
Det skjer aldri noe gøy på en regnværsdag. Bli med på et plaskvåt eventyr, helt uten ord!
En liten gutt står i vinduet og ser regnet falle utenfor. Han kaster på seg regntøyet og haster ut døra med hunden sin. De hopper fra pytt til pytt. Regnet høljer ned, og pyttene blir dypere og dypere. Snart seiler de nedover gata i en oppslått paraply. Strømmen blir striere, og plutselig er gata en elv, på vei mot det åpne havet. Hvor i all verden skal dette ende? Vil de noensinne komme hjem?
Gjør deg kjent med boka: Her kan du se bildeoppslag fra første del Regnværsdagen!
Lesestund: La barna fortelle!
I Regnværsdagen ligger fortellingen i illustrasjonene. Boka er uten tekst. Se på bildene i boka, og la barna fortelle om det som skjer! Hvilke historier finner dere? Forslag til opplegg: lesestund med Regnværsdagen.
Plakat til å henge opp
Under finner dere forslag til leker og aktiviteter som passer til Regnværsdagen.
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Regnværsregle (se video)
REGNVÆRSREGLE
Det drypper og drapper, og spruter og spretter.
Og vannet det sildrer og renner og detter.
Fra håret til nakken, og litt inn i øret;
så der er det bare blubb-blubb å høre.
BEVEGELSER TIL REGLEN (SE VIDEO):
- Sett tempo: Sitt på huk og trom med fingrene på gulvet fire ganger.
- (Det drypper og drapper …) Trom to ganger: slå i gulvet med høyre hånd, slå i gulvet med venstre hånd.
- (Og vannet det sildrer …) Rist på skuldrene (som om det sildrer), reis opp: høyre arm opp i været, venstre arm opp i været.
- (Fra håret til nakken …) Ta på håret, ta i nakken, lag ører med hendene.
- (Så der er det bare …) Bøy deg frem og klem kinnene sammen til en trutemunn.
I denne leken kan vi øve på blant annet diksjon, uttale, volum og uttrykk.
Mal din regnværsdag med vannfarger
Boka illustrerer hvordan det kan oppleves å være i regnet, og i en blå verden med regndråper, pytter, elver og vann. La barna male sin egen følelse av å være ute i regnet!
Sett frem vannfarger og ark, gjerne tykke ark som tåler litt vann. Velg gjerne farger i blå nyanser og fargene gul og rød, og la barna male fritt.
DU TRENGER:
- Vannfarger
- Tykke ark
TIPS:
– Lek med vått-i vått-akvarellteknikk. Mal først hele arket med bare vann, og mal så farger i hverandre uten å la det tørke mellom hver farge.
– Bli inspirert av de kjente, blå maleriene til kunstneren Miró. Les om Miró under «inspirasjon» nederst på siden.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Kommandolek til Regnværsdagen
Her kan barna bevege seg! Dette er også en enkel rollelek.
Denne leken kan gjøres både før, under og etter at man har lest boken. De første gangene dere leker, kan en voksen lede leken ved å gi barna ulike oppgaver underveis.
Det er en lek som trener konsentrasjon, reaksjonsevne, samarbeid og kreativitet.
Hvor:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, på et grupperom eller ute.
Instruksjon
- Be elevene om å spre seg utover gulvet. Gi beskjed om at barna skal gå rundt i rommet, men uten å komme nær hverandre eller snakke sammen. Hver gang du klapper i hendene, vil barna få en ny «oppgave».
- Klapp i hendene, og rop stopp. Rop ut den første kommandoen, for eksempel «gutt og hund» (se beskrivelse under). La de prøve å være «i rolle» en liten stund.
- La barna på nytt få bevege seg rundt i rommet før du klapper i hendene og roper «stopp». Gi barna en ny oppgave.
Øvelsen kan bygges ut med flere oppgaver eller kommandoer. Det er fint om de ulike oppgavene varierer mellom oppgaver som barna må løse alene, og oppgaver de må løse sammen med andre. Det er også fint å variere om barna skal være stille og «stå i frys», eller om de skal lage en bevegelse med lyd.
Forslag til oppgaver:
Gutt og Hund: To og to barn går sammen og lager et frysbilde hvor den ene er gutten, og den andre er hunden. Barna skal ikke røre seg, snakke eller le.
Sølepytt: Tre og tre barn går sammen, legger seg ned på gulvet/bakken og danner en sirkel eller annen form (som en sølepytt).
Blekksprut: Barna må sette seg ned på rumpa, men med armer og ben opp fra gulvet eller bakken. Barna skal bevege armer og bein som om det er armene til en blekksprut.
Ufo: Barna kan slenge armene i været, snurre rundt og lage ufo-lyder.
Lek med grunnformer fra boka
I boka er det mange geometriske former. Se etter grunnformene sirkel, firkant og trekant.
I noen av tegningene er flere former satt sammen til nye former. Grunnformene kan deles (paraplyen) eller settes sammen (gutten i regnfrakk).
I boka er det også mye bevegelse. Regnværsdråpene tegnes som streker, og vann og skyer tegnes med former som er i stadig endring og som flyter. Figurene hopper og plasker!
Lag collage:
Lag egne figurer med grunnformer. Tegn og klipp ut på farget papir eller last ned og bruk mal med grunnformer. Lim formene på et stort ark og tegn gjerne konturene rundt/omriss med sort tusj eller fettstift. Barna kan lage collager hver for seg, eller de kan sammen lage et stort bilde som henges på veggen.
Lag pappskulptur:
Klipp hakk i formene og bygg skulpturer. Bruk tykt papir eller papp (se bilder under). Se inspirasjon til skulptur her.
Lag uro:
Lag en uro med grunnformer og flytende former inspirert av boka. Lag gjerne en stor uro sammen. Da kan uroen vokse etter hvert som det kommer nye former til. Se inspirasjon til uro her.
DU TRENGER:
- Tykt papir i farger; gul, blå, rød (eller mal på hvitt papir/papp i de fargene dere vil bruke)
- Ståltråd (sort)
- Avbitertang
- Saks
- Lim
- Tegnesaker
TIPS:
Ståltråd kan byttes ut med pinner, tråd, fiskesnøre.
Lag collage:
Lag pappskulptur:
Lag uro:
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Lek: Blekkspruten kommer!
I boka Regnværsdagen er vi plutselig ute på havet, og da kan det være morsomt å leke «haien kommer»!
I denne boka møter vi ikke en hai, men en stor blekksprut med lange armer. Når dere leker, kan derfor haien byttes ut med en blekksprut. Og barna kan leke at de er de andre karakterene og dyrene fra boka (gutten, hunder, fisker, måker eller romvesen/ufo).
Hvor:
Lek gjerne på en åpen plass utendørs, eller i en gymsal.
Hvordan:
- Et barn velges til å være «blekkspruten». De andre barna deles opp fire grupper som har hver sin «base», for eksempel i hvert hjørne av gymsalen/uteplassen. Hold av et åpent område i midten som kan være «havet». Barna står i basen sin, mens blekkspruten står i området i midten.
- Hver barnegruppe velger hva de vil være av karakterer eller dyr som de har sett i boka, for eksempel hunder, fisker, måker eller romvesener/ufoer.
- Blekkspruten roper «HUNDER, KOM UT OG SVØM!». Da må alle hundene løpe ut av basen sin, og begynne å svømme (løpe) i sirkel rundt blekkspruten. Når blekkspruten roper «MÅKER, KOM UT OG FLY», så må måkene fly (løpe) i sirkel rundt blekkspruten de også. Osv.
- Plutselig roper blekkspruten (på selvvalgt tidspunkt); «BLEKKSPRUTEN KOMMER!». Da skal alle barna løpe til sin base før blekkspruten tar dem med de lange armene sine. Alle som blir tatt, blir stående igjen i midten og blir blekksprutens armer.
Det siste barnet som blir igjen til slutt, den vinner!
Lek: Blekkspruten i havet (Hauk og due)
Dette er en variant av den kjente leken «hauk og due», men her leker vi at vi er i havet! Hauken er en blekksprut med lange armer, og duene er fisker som svømmer rundt.
I denne leken kan vi øve på blant annet fysisk oppvarming, motorikk og stemmevolum.
Hvor:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, på et grupperom eller ute.
Instruksjon:
- Et barn er «fiskemamma», og et barn er en blekksprut. De andre barna er fiskebarn.
- Fiskemammaen står i den ene enden av rommet eller uteområdet, fiskebarna i den andre. Blekkspruten står i midten av rommet.
- Når «fiskemammaen» roper: «ALLE MINE FISKER, KOM HJEM!», skal fiskebarna prøve å komme seg over til fiskemammaen uten å bli tatt av blekkspruten.
- Hvis fiskebarna blir tatt av blekkspruten, blir disse blekksprutens armer. Da må de sette seg ned på rumpa på det stedet de ble fanget, og så skal de hjelpe blekkspruten med å fange flere fiskebarn. Blekksprutarmene har ikke lov til å flytte på seg, men skal forsøke å ta flere «fiskebarn» ved å strekke seg ut med både armer og bein. De som blir tatt av blekksprutens armer, må hjelpe til med å fange nye fiskebarn.
Magisk fargeeksperiment
Lek med vann og primærfargene gul, rød og blå! Med disse fargene kan du blande deg frem til alle andre farger, og lage hele fargesirkelen!
DU TRENGER:
- Vann
- 6 glass
- Konditorfarger gul, rød, blå
- Kjøkkenpapir
- Litt ventetid, ca 1 time
SLIK GJØR DU:
- Sett 6 glass kant i kant i en sirkel og fyll opp med vann: Glass nr 1, 3 og 5 skal være litt mer enn halvfull, og glass 2 og 4 og 6 skal være litt under halvfull.
- Ta rød konditorfarge i glass 1, gul konditorfarge i glass 3, og blå konditorfarge 5.
- Brett kjøkkenpapir og stikk det nedi så et papir går fra glass 1 til 2, et papir fra glass 2 til 3, osv.
Nå er det bare å vente! Det kan ta litt tid før vannet begynner å trekke over i neste glass, men følg godt med. Det tar ikke lang tid før vi ser at fargene begynner å bevege på seg.
Vannet trekkes opp med kjøkkenpapiret, og vil gå fra der det er mest vann til der det er minst vann. I de to glassene med minst vann vil fargene blandet seg, og vi får laget helt nye farger! Etter en times tid vil det skje mye!
Eksperimentet er ferdig når det er like mye vann i alle de 6 glassene – og dere har laget tre nye farger! Orange, grønn og lilla!
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Lek med vann ute
En regnværsdag kan det passe å hoppe i pytter og se om, eller leke at fisker eller andre ting dukker opp fra pyttene.
Er det tørr asfalt kan dere tegne med vann på asfalten, for eksempel sprute med ketchupflasker. En bøtte med vann og litt tykke malepensler kan også brukes for å tegne på tørr asfalt.
DU TRENGER (REGNVÆRSDAG):
- Vannpytter, vann fra takrenner, vann som renner.
- God fantasi, og eventuelt noen fisker eller andre former dere klipper ut, og som dere kan leke med i vannet (se også oppgave 2 for tips til figurer).
DU TRENGER (SOLSKINNSDAG):
- Tørr asfalt
- Bøtte med vann
- Tomme spruteflasker
- Tykke malepensler
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Lag regnbue
Lag regnbue ute
Er det sol og dere har en vannslange eller vannkanne, kan dere lage regnbue med vann i sollys ute. Stå med ryggen til sola og hjelp barna med å se gjennom vannstrålene – ser dere en regnbue eller flere dukke opp? Hvis dere vil, kan dere forsøke å ta et bilde av det dere ser ved å bruke en iPad eller et kamera.
Vannglass kan settes på hvitt papir i sollys. Da vil solstrålen gå gjennom glasset, og barna kan erfare at lyset danner regnbue i glasset og på papiret.
Lag regnbue inne
Inne kan dere leke med lysbryting med forstørrelsesglass, såpebobler eller vannglass.
Hvilke andre steder kan dere finne regnbuer og lysbryting? La barna lete! (Tips: krystaller og perler, diamanter, glitter, reflekser, olje på vann.)
DU TRENGER:
- Vann
- Hvitt papir
- Vannslange/vannkanne
- Vannglass eller vannkarafler
- Forstørrelsesglass
- Såpebobler
- Ev. kamera
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Lag og spill memospill med tegninger fra boka
Bla i boka og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene.
Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «hermetegne» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside (PDF)
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside (PDF)
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
-To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
-Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort, og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Lag rabletegning
Tegn streker og former på papiret uten å løfte blyanten. Lag en slags stor krusedull med blyant, og fargelegg etterpå. Hvilke former kan du finne eller se komme frem?
DU TRENGER:
- Papir
- Blyant
- Fargeblyanter
TIPS:
Lek sammen: En lager krusedull, og en annen fargelegger.
Bruk farger som Miró: Legg frem fargene rød, gul, grønn, blå, sort.
Bli inspirert: se fargeleggingsark som kan lastes ned gratis her.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Tegn og fargelegg som Miró
Bli inspirert til å tegne egne figurer! Barna kan også bruke fargeleggingsark med motiv av Miró.
Legg frem farger og ark – bruk gjerne tynne tusjer eller spissede fargeblyanter.
Fargeleggingsark kan laste ned gratis her.
DU TRENGER:
- Papir
- Fargeleggingsark
- Fargeblyanter eller tusjer
TIPS:
Bli inspirert! Se på maleriet: «The garden, 1925» av Joan Miró under.
Dere kan også se en filmsnutt fra Youtube der en animatør har laget dette bildet på nytt.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Kunst å bli inspirert av
Kunstner: Joan Miró, maleri og skulptur
Joan Miró (1893-1983) var en spansk kunstner som både malte og laget skulpturer.
Han var en av de aller mest kjente kunstnerne mens han levde. Du kan se kunsten hans over hele verden.
Han var opptatt av naturen og materialene han brukte til å lage skulpturene med. Han kalte seg selv en kunstnergartner.
Formene han malte var ofte en blanding av firkanter og sirkler, og former du finner i naturen. Det er ikke alltid så lett å se hva maleriene og skulpturene skal forestille. Ofte er de en blanding av mennesker, dyr og planter, men de er ikke helt som i virkeligheten.
Stilen hans kaller vi surrealistisk, ikke virkelig. Fargene han brukte var sterke og klare. Rødt, blått, gult og sort er farger som kjennetegner bildene hans.
Du kan se flere bilder av Bleu II her.
Her finner du lenke til en VR-utstilling på museum Pompidou.
I Barcelona ligger museum som viser kunsten til Joan Miró, og som du finner lenke til her.
Spilleliste til Regnværsdagen
Her er sanger, musikk, regler og dikt som passer til boka.
DIKT
Les diktet og lag et lydorkester! Tapp med fingrene på gulvet, bruk oppvaskkoster eller bokser med ris oppi. Høres det ut som regn?
Regn av Sigbjørn Obstfelder
En er en, og to er to —
vi hopper i vand, vi triller i sand.
Zik zak, vi drypper på tag,
tik tak, det regner idag.
Regn, regn, regn, regn,
øsende regn, pøsende regn,
regn, regn, regn, regn,
deilig og vådt, deilig og råt!
En er en, og to er to —
vi hopper i vand, vi triller i sand.
Zik zak, vi drypper på tag,
tik tak, det regner i dag.
REGNVÆRSREGLE (se film med bevegelser til reglen under aktiviteter)
Det drypper og drapper og spruter og spretter.
Og vannet det sildrer og renner og detter.
Fra håret til nakken og litt inn i øret;
så der er det bare blubb-blubb å høre.
LYDER AV VANN
(Lydspor i sangbokappen Trall utviklet av OsloMets barnehagelærerutdanning).
Gå til «Forundringsrommet» i Trall-appen og finn lydsporet Vann (Børre Flyen, 2022).
LYDSPOR (STRØMMETJENESTEN SPOTIFY):
Regn, Rasmus og verdens beste band, 2017.
Regn fra blå himmel, Gabrielle, 2013.
Regnværssang, Strays barnekor, 1999.
Blekksprut, Snurr-Musikkeriet, 2022:
Luft, jord og vann, Trond Viggo Torgersen og Kåre Grøttum, 1976.
Om forfatteren og illustratør
Max Estes
Max Estes (f. 1977) er født og oppvokst i Milwaukee, Wisconsin og er i dag bosatt i Fredrikstad.
Han har siden debuten i 2005 utgitt rundt 20 bøker, blant annet Regnværsdagen (Ena 2022), Et katteliv (Ena 2021), Hva i all verden (Ena 2020) og Bananen og månen (Ena 2019).
Foto: Eigil Korsager