Mieko danser
Mariko Miyata-Jancey og Marianne Gretteberg
I november passer det fint å lese Mieko danser, en bok som inspirerer til å være seg selv.
Boka handler om Mieko, en jente som elsker å snurre, hoppe og danse fritt. Hun har gledet seg til dansetimene som endelig har startet igjen etter ferien, men opplever utfordringer med trang dansedrakt og for langt og utemmelig hår som ikke helt passer Mieko. Med støtte fra storesøster og mamma, finner Mieko sitt eget uttrykk – med kul, kort hår og fargerike klær hun føler seg hjemme i.
Mieko danser handler om å finne ut hvem man er og hva som føles riktig. Den stiller spørsmål som mange kan kjenne seg igjen i, både barn og voksne. Dette er en nydelig bok om identitet, fellesskap og motet til å være seg selv!
Plakater til Mieko danser:
Mieko danser – Plakat 1
Mieko danser – Plakat 2
Mieko danser – Plakat 3
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Lesestund
Les sammen med barna, se på bildene og snakk om det som skjer!
Her er opplegg til lesestund med bildeboka Mieko Danser
Opplegget er laget av Toril Hægeland, universitetslektor ved OsloMet.
DANSEHEKS - se video
Se video for å lære leken:
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
Fargerike tutti-frutti-muffins med dansepynt
Bak muffins med fargerik glasur og pynt.
Skriv ut de to malene, danser A og danser B, til muffinspynt. Her er det dansere fra boka i ulike posisjoner. Se på fargene i boka og bruk gjerne de samme fargene når dere skal pynte!
DU TRENGER:
SLIK GJØR DU:
- Fargelegg danserne, klipp ut langs den stiplete linjen og brett langs streken.
- Lim sidene sammen med limstift og legg en coctailpinne mellom lagene. Klem godt rundt pinnen.
- Bak og pynt i vei!
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Dans og tegn hverandre
Bytt på å tegne og å danse!
DU TRENGER:
- Tegneark
- Blyant
- Fargeblyanter
SLIK GJØR DU:
- Gå sammen to og to. Den ene skal tegne, og den andre skal gjøre bevegelser/danse.
- Tegn: Se på hvordan den andre beveger seg, og tegn bevegelsen uten å se på arket. Prøv å la streken du tegner få følge formen på bevegelsen. Lag gjerne flere tegninger oppå hverandre slik at flere former gå inn i hverandre. Se ned på arket innimellom og tegn mange dansere på arket! Fargelegg tegningen, gjerne ved å bruke farger som dere finner i Mieko danser.
- Dans: Den som danser kan prøve å vise forskjellige følelser og kroppsholdninger. Dans med et stolt og selvsikkert uttrykk, og dans og lat som du er sjenert eller engstelig.
TIPS:
- Legg noe hardt under arket, tegnebrett eller en bok. Stå og tegn og beveg dere rundt, både tegnere og dansere. Sett på diskomusikk!
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Lag kule disko t-skjorter
Med poteter, farger og noen gamle t-skjorter kan dere lage nye, kule t-skjorter!
DU TRENGER:
- Poteter
- Stoffmaling i forskjellige farger + hvit
- Noe å blande maling i
- Kniv
- Svamp/pensel
- Tørkepapir
- Strykejern
- T-skjorter (hvite eller i lyse pastellfarger)
SLIK GJØR DU:
- Bland stoffmaling i skåler. Bland og lag gjerne flere nyanser av gult, rødt, rosa, blått og grønt i de forskjellige skålene. Med litt hvitt kan dere lage lysere nyanser av fargene.
- Del potetene i to. Del noen på tvers og noen på langs slik at dere får ulike former av rundinger. Noen sirkelrunde og noen mer ovale.
- Tørk poteten lett av med tørkepapir etter at de er skåret over, slik at bitene ikke er så fuktige.
- Legg t-skjorten dere skal trykke på et flatt underlag. Det er fint om underlaget også er litt mykt, da blir trykket bedre. For eksempel kan du bruke et stykke filt med gråpapir over som underlag. Legg også et papir inne i t-skjorten (så ikke fargen går igjennom).
- Dypp svamper i farge og stryk på potetflatene. Bruk en egen svamp eller pensel til hver farge. Ta godt med farge på svampen og trykk det inn i svampen før dere påfører malingen i et jevnt lag på poteten.
- Trykk i vei på t-skjorten, trykk gjerne noen farger litt delvis oppå hverandre. Det gir en fin gjennomskinnelig effekt.
- Etter at fargene er tørket, kan t-skjorten vrenges og strykes på baksiden av der det er maling i fem minutter (uten damp) og vaskes på 40 grader. Følg ellers anvisningen på stoffmalingen dere bruker.
TIPS:
Lag disko! La barna ta på seg sine egne t-skjorter, sett på musikk og dans i vei!
1. Du trenger.
2. Bland stoffmalingen i skåler – lag gjerne flere nyanser av gult, rødt, rosa, blått og grønt i de forskjellige skålene. Med litt hvitt kan dere lage lysere nyanser.
3. Del potetene i to. Del noen på tvers og noen på langs så dere får ulike former av rundinger. Noen sirkelrunde og noen mer ovale.Tørk poteten lett av med tørkepapir.
4. Legg t-skjorten dere skal trykke på et flatt underlag. Det er fint om underlaget også er litt mykt, da blir trykket bedre. Vi har brukt et stykke filt og så kraftpapir som underlag. Legg også et papir inne i t-skjorten.
5. Dypp svamper i farge og stryk på potetflatene. Bruk en egen svamp eller pensel til hver farge. Ta godt med farge på svampen og trykk det inn i svampen før dere påfører malingen i et jevnt lag på poteten.
6. Trykk i vei, trykk gjerne noen farger litt delvis oppå hverandre. Det gir en fin gjennomskinnelig effekt.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Dansende piperensernisser
Alle nisser trenger ikke være røde eller blå – de kan ha alle regnbuens farger! Og med piperenserkropp så blir man bevegelig som den mykeste danser!
Dere kan leke med nissene og lage ulike følelsesuttrykk med kroppene. Hvordan kan dere få nissene til å se lei seg ut eller usikre – hvordan er kroppen da? Og hvordan blir uttrykket når de er glade/stolte? Når dere tegner på fjes så kan dere gjerne se etter hvordan ansiktene i boka er tegnet, og prøve å tegne likt.
DU TRENGER:
- Piperensere i forskjellige farger
- Kreppapir
- Treperler/papirkuler
- Farget ull/bomull/garn (til skjegg)
- Skolelim/trelim
- Avbitertang
- Saks
- Penn til å tegne ansikt med
- Eventuelt pynt som perler, fjær, stoffrester
SLIK GJØR DU:
Lag kroppen:
- Brett en piperenser i tre deler. Bruk en avbitertang til å dele piperenseren ved den første bretten. Da får du en bit som er en tredjedels lengde, og en bit som er dobbelt så lang. Den korteste biten skal bli armene og den lengste blir kroppen og bena.
- Legg de to bitene sammen som på bildet nedenfor. Begynn med å vri ståltråden så du får en liten hals, legg så inn armene, og tvinn dem en runde rundt «kroppen» for å feste dem. Deretter tvinner du piperenseren et par cm, dette er kroppen. Nå har du armer bein og kropp.
Lag hodet med lue:
- Hodet kan dere lage av en stor treperle eller en papirkule. Lag skjegg ved å bruke garn eller bommul.
- Bruk lim for å feste hodet til «halsen». Er hullet på treperlen stort, kan dere surre litt malertape eller trå med lim rundt «halsen» før dere fester perlen, slik at hodet sitter godt fast.
- Lag lue: Klipp en bit kreppapir på ca 6 x 4 cm. Legg på lim langs kanten, og fest luekanten til hodet. Til slutt kan tuppen av lua tvinnes litt forsiktig og formes til en lue.
- Tegn på fjes og form føtter, hender og ledd.
TIPS
Bruk avbitertang for å dele piperenserene, så unngår dere ødelagte sakser!
1. Du trenger.
2. Brett en piperenser i tre. Bruk en avbitertang til å dele piperenseren ved den ene bretten. Da får du en bit som er en tredjedels lengde, og en bit som er dobbelt så lang.
3. Begynn med å vri ståltråden til en liten hals, legg så inn armene, og tvinn dem en runde rundt “kroppen” for å feste dem. Tvinn piperenseren et par cm, dette er kroppen. Nå har du armer, bein og kropp.
4. Fest hodet på halsen. Skjegget kan gjerne festes samtidig. Bruk lim og pass på at halsen sitter godt fast i hodet. Er hullet på treperlen stort, kan det surres litt malertape eller trå med lim rundt “halsen” før perlen festes for at hodet skal sitte godt på.
5. Klipp en bit kreppapir på ca 6 x 4 cm som skal bli lue. Flat ut og dra litt langs den ene langsiden, og stryk på litt lim langs samme kant. Fest luekanten til treperlehodet.
6. Til slutt kan tuppen av lua tvinnes litt forsiktig og formes til en lue. Tegn på ansikt og form føtter, hender og ledd.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Memospill
Lag og spill memospill!
SLIK GJØR DU:
- Bla i Mieko danser og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene. For eksempel: en danser, prikkete t-skjorte, klippemaskin, et tutu skjørt, skjegg, et hjerte.
- Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «herme» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
- For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside (PDF).
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside (PDF).
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
– To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
– Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort, og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
SPILLEREGLER:
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Dansememory
Lek og spill memory – ikke med kort, men ved å bruke oss selv!
Se gjerne en videoen til leken Menneske-memory som ligger under boken Hvordan er det å være voksen, men bytt ut følelser med dansetrinn eller bevegelser.
DU TRENGER:
- Et rom med plass til at barna kan bevege seg.
SLIK GJØR DU:
- To barn går på gangen. De andre stiller seg i en ring.
- Du som voksen, deler barna inn i par. Hvert par skal finne på en bevegelse selv. Alternativt kan du som voksen gi hvert par en bevegelse.
- Nå skal barna spre seg utover som et brett med memory-brikker. Viktig: det er ikke lov å flytte seg underveis!
- De to barna som har vært på gangen, skal nå komme inn og peke på en og en «brikke» som reiser seg og viser sin bevegelse. Og akkurat som i memory er det om å gjøre å finne de to barna som har den samme bevegelsen!
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
HELT MEG SELV - se video
Dans «Helt meg selv» – se video med forslag til koreografi!
Print gjerne ut teksten til barna slik at de kan lære seg den: Teksten til helt med selv. Hvis dere har tilgang til Spotify, kan dere høre låta her.
Lær dansen ved å se video:
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
Navn og bevegelse
Denne bevegelsesleken er også en fin bli kjent-lek!
DU TRENGER:
Et rom med gulvplass.
SLIK GJØR DU:
- Akkurat som i boka, stiller alle i gruppa seg i en stor sirkel.
- Barna skal en etter en si navnet sitt samtidig som de gjør en bevegelse – deretter gjentar de andre navnet og bevegelsen.
- Når alle har fått sagt navnet sitt sammen med en bevegelse, kan barna prøve å huske hverandres bevegelser uten at de sier navnene sine først.
- Lek videre for eksempel ved å:
- bytte plasser,
- kun gjøre bevegelsen barna har valgt uten å si barnas navn først,
- sette på musikk og gjøre bevegelsen til rytmen i musikken.
Tips: Sett gjerne noen begrensninger på hva slags bevegelser man kan velge (at man må stå på plassen sin, bare bruke armene eller lignende). Det er fint å unngå at leken ikke blir en konkurranse om hvem som kan gjøre de «vanskeligste» bevegelsene.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk.
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Kunst å bli inspirert av
Bli inspirert av kunst der dere er!
I området rundt skolen deres har dere mange kunstverk dere kan oppdage. Hvis dere er i nærheten av Oslo, eller kommer på tur dit en gang, kan dere ta en titt på Pipelotti Rist sine verk.
Pippilotti Rist (f. 1962) er en sveitsisk kunstner. Hun hadde kallenavnet Lotti da hun var liten og tok Pipi fra Pippi Langstrømpe. Hun er kjent for store fargerike videoarbeider og er opptatt av at vi skal få en god opplevelse akkurat i det øyeblikket vi ser på verket. I videoene er det konstant bevegelse og uvante vinkler. Vi kommer tett på naturen, blomster, bygninger og dyr, og hun vil minne oss på sammenhengen vi har med naturen rundt oss.
På Fornebu i Bærum er to av hennes verk er plassert ved inngangen til Equinorbygningen. Deler av verket er som et sort puslespill av foto i kraftige farger. Flere av bildene er i bevegelse og viser skiftende scener der kunstneren går tett på naturen. Når vi ser opp, blir vi nysgjerrige og spente på hva vi vil får se. Det hele er som et stort fargehav som skal gi oss glede og energi!
Et annet verk hun har laget finner dere på Ekeberg i Oslo. Det heter Nordic Pixel Forest og er en altomsluttende video- og lydinstallasjon plassert midt i Ekebergskogen. Ta en tur i skumringen og bli med inn i en skinnende lysskog. Se bilder og les om installasjonen her.
Kunst i Skolen har laget en oversikt over flere kunstverk på Fornebu, det kan dere laste ned gratis her.
TIPS:
La dere inspirere av kunstverkene og gjør om et rom til en fargerik verden med lys, refleksjoner og lyslenker. Bruk fargerike julelyslenker eller lyspærer med farge. Dere kan også dekke til lamper med for eksempel krepp-papir, og henge opp flere gamle CD’er i tråder fra taket. På den ene siden av CD’en kan dere lime på et fargerikt ark. Sett på diskomusikk, ta på de selvlagde t-skjortene med masse farger og dans i vei som Mieko!
“The Schimmering Solution, The Tender Pixel Storm”, 2011 av Pipilotti Rist. Fornebu, Bærum.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Podkast med Mariko Miyata-Jancey
I en episode av Barnebokinstituttets podkast, Barnebokprat, prater forfatter Mariko Miyata-Jancey om sin bok Mieko danser. Her snakker hun om viktigheten av mangfold i barnelitteratur og hvordan man kan skrive om kjønn og identitet for unge. Hun deler sine tanker om å formidle komplekse temaer fra barnets perspektiv, og om betydningen av asiatisk representasjon, inspirert av Michelle Yeohs Oscar-seier i 2023.
Bilde: Forfatter Mariko Miyata-Jancey og programleder Ingeborg Sivertsen Landfald, med boka Mieko danser. Gyldendal, 2023. Foto: Bassa Dulo
Tegnesnakk med Skinkeape
Bli med inn på arbeidsrommet til Skinkeape!
Litteraturhuset i Oslo har utviklet en spennende programserie som heter Tegnesnakk, hvor illustratører inviterer oss inn i sitt kreative rom. Vi får se hvordan de tegner og lager de bildene vi kjenner fra bøker og tegneserier!
Ta en titt på videoen her:
Om forfatteren og illustratør
Mariko Miyata-Jancey
Mariko Miyata-Jancey (f. 1989) er danser og koreograf, og har lang erfaring med formidling og forestillinger rettet mot barn og unge, samt vært tett på målgruppen som pedagog. Miyata-Jancey har en master i koreografi fra KHiO og tar for tiden en master i barne- og ungdomslitterær skrivekunst og formidling ved NBI. Mieko danser er hennes første bok. For denne boken vant hun Kulturdepartementets Bildebokpris 2023.
Foto: Julie Pike
Marianne Gretteberg Engedal
Marianne Gretteberg Engedal (f. 1986, også kjent som «Skinkeape») er forfatter, illustratør og kokk, og har de siste årene gjort seg bemerket blant kritikere og nominasjonsjuryer. Vinner av Kulturdepartementets Bildebokpris 2023 for Mieko danser.
Foto: Tove Bakke