Er det sant at
Kari Stai, Samlaget 2023
Rakel elskar å teikne og gledar seg til teiknetimen på skulen. Men når vikaren fortel at dei skal lage farsdagskort, blir det vondt og vanskeleg. Kva er det eigentleg med faren til Rakel?
I denne bildeboka har Kari Stai teikna alle dei glade fargane i regnbogen, men også regn og mørke skyar som uttrykkar korleis Rakel har det inni seg.
Er det sant at handlar om å halde på ein vond løyndom, men også om kor godt det er å fortelje om det vanskelege til ein ven.
Les og snakk saman om å ha fine og vonde kjensler.
Bla i boka:
Heng opp plakatar
:
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Lesestund med "Er det sant at"
Les sammen med barna, se på bildene og snakk om det som skjer!
Her er opplegg til lesestund med Er det sant at.
Opplegget er laget av Toril Hægeland, OsloMet.
Teiknetimen (se video)
Er det sant at handler om Rakel. Hun elsker å tegne!
I denne leken skal barna få være kunstnere, men ikke ved å bruke pensel, maling og blyanter. Her skal barna få lage et bilde ved å bruke seg selv og kroppene sine.
SE VIDEO (varighet ca. 5 min):
SLIK GJØR DU:
- La barna sitte i en sirkel, eller på en rekke foran deg.
- Bli enige om et område i rommet som er «arket».
- Finn en tittel på bildet dere skal lage, for eksempel: «sirkus», «klasserom» eller som i filmen: «En dag i skogen».
- Ett og ett barn skal nå lage en statue av noe som kan være i bildet. Hvis bildet heter «En dag i skogen», kan for eksempel ett barn stille seg opp som et tre.
- Når barnet har funnet ut hvordan hen skal stå, sier barnet høyt hva man er, for eksempel «Jeg er et tre». Deretter kommer neste barn opp, plasserer seg i «bildet», og sier for eksempel: «Jeg er en ugle».
- Alle barna i gruppen skal være med – til sammen blir dere et stillbilde!
TIPS:
- For at bildet skal bli en helhet, kan du stille noen spørsmål til barna underveis, og la barna hjelpe hverandre med å finne ut hva de kan være i bildet.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk. Film/foto: Brillefilm.
Krypinn under pulten
I Er det sant at setter Rakel seg under pulten sin når hun blir lei seg. Det ser nesten ut som en hytte. Kan dere også lage en hytte under pulten?
TRIST ELLER GLAD?
Lag en trist hule med grå, sorte og mørke farger, eller lag et fargerikt krypinn ved å bruke klær eller stoffer i regnbuens farger.
BESØK HVERANDRE
I boka oppdager Rakel at en av guttene i klassen også sitter under pulten sin. De er nesten hyttenaboer. Kanskje klarer dere å lage et helt hyttefelt?
Besøk hverandres huler og les sammen i en bok. Eller fortell og del historier og hemmeligheter. Noen hemmeligheter er kanskje ikke så farlige eller triste lenger hvis vi deler dem.
DU TRENGER:
- Fargerike klær/stoffer
- Saks
- Teip
- Hyssing
- Lommelykter
- Bøker
TIPS:
La barna ta med fargerike eller grå/sorte klær og stoffer. Lag krypinn over små bord og lag tunneler og ganger så barna kan besøke hverandre.
Tekst: Kunst i Skolen / Margrete Bratberg. Foto: Kunst i Skolen
Kort til en du er glad i
I februar kan vi lage kort til forskjellige anledninger – vi har både morsdag, Valentines dag og Fastelavn i samme måned.
Lag et fargerikt kort til en venn eller en i familien din!
DU TRENGER:
- Farget papir eller papir dere maler selv
- Blyanter
- Fargeblyanter
- Viskelær
- Silkepapir
- Lim
- Saks
TIPS:
Skriv ut denne plakaten og sett den på et bord sammen med tegnesaker. Da kan barna gå i gang med aktiviteten når de selv vil.
Dette trenger du
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Kommandolek til "Er det sant at"
Her kan barna bevege seg! Dette er også en enkel rollelek.
Leken kan gjøres både før, under og etter at man har lest boken. De første gangene dere leker, kan en voksen lede leken ved å gi barna ulike oppgaver underveis.
HVOR:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, på et grupperom eller ute.
SLIK GJØR DU:
- Be elevene om å spre seg utover gulvet. Gi beskjed om at barna skal gå rundt i rommet, men uten å komme nær hverandre eller snakke sammen. Hver gang du klapper i hendene, vil barna få en ny «oppgave».
- Klapp i hendene, og rop stopp. Rop ut den første kommandoen, for eksempel «horn» eller «sirkus» (se beskrivelser under). La de prøve å være «i rolle» en liten stund.
- La barna på nytt få bevege seg rundt i rommet før du klapper i hendene og roper «stopp». Gi barna en ny oppgave.
Øvelsen kan bygges ut med flere oppgaver eller kommandoer. Det er fint om de ulike oppgavene varierer mellom oppgaver som barna må løse alene, og oppgaver de må løse sammen med andre.
Dere kan variere om barna skal være stille og «stå i frys», eller om de skal lage en bevegelse med lyd.
FORSLAG TIL OPPGAVER:
Horn: barna står som en enhjørning med horn i panna (armen rett ut).
Tegnetid: To og to barn går sammen. Den ene «tegner» den andre ved å modellere den andres kropp i ulike posisjoner.
Vikaren: Alle setter seg ned og lager et frysbilde av en bråkete klasse. Her er det læreren/lederen av leken som er vikaren, og barna må plassere seg etter hvor hen står.
Sirkus: Barna lager en stor ring som en sirkusmanesje. Hvis barna har lyst, kan ett og ett barn kan gå inn i ringen og gjøre et «triks».
Telt: Fire og fire barn går sammen og lager et «telt» med kroppene sine.
TIPS: Se video av en kommandolek ved å gå til boken To små riddere (se under aktiviteter).
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk.
Pass på babyen
Vikaren i Er det sant at skal bli pappa, men har aldri passet på en baby før.
I denne leken later vi som en ballong er babyen, og barna må samarbeide om å passe på den!
SLIK GJØR DU:
- Tegn øyne og munn på en ballong.
- Nå er det om å gjøre å holde «babyen» oppe i lufta så lenge som mulig, og passe på at den ikke treffer gulvet eller sprekker.
- Lek så lenge det er gøy!
TIPS:
- Dere kan gjøre leken vanskeligere ved å spre elevene på et angitt området i rommet, og ved at barna ikke får lov til å røre på beina eller flytte på seg.
- Sett på musikk! Se forslag til musikk under spilleliste.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk. Foto: Foreningen !les.
Lag collage
Se på bildene i Er det sant at og let etter farger og former. Hvilke former er Rakel satt sammen av? La barna lage egne figurer ved å klippe og lime!
OM COLLAGE:
En collage er et bilde som er laget av mange forskjellige biter. Bitene kan være utklipp fra aviser eller magasiner, bilder, papir, tekstiler eller andre materialer.
Ordet collage kommer fra det franske ordet «coller», som betyr «å lime». Collage er en teknikk der man limer sammen forskjellige materialer for å lage et bilde.
SLIK GJØR DU:
- Bruk farget papir, eller fargelegg/mal papiret med farger, som dere kan klippe ut former av.
- Klipp ut former, og bruk delene til å lage en figur eller en person. Det kan være deg selv eller kanskje en venn?
- Sett sammen og lim delene på midten av et ark.
- Glad eller trist: På den ene siden av figuren kan du tegne eller skrive hva den liker eller er glad for. På den andre siden, kan du tegne eller skrive hva figuren ikke liker så godt eller er lei seg for.
DU TRENGER:
- Ark
- Farget papir
- Blyanter
- Fargeblyanter/Tusj
- Saks
- Lim
TIPS:
- Tegn formene med blyant før de klippes ut. Flytt litt rundt på formene og juster dem i forhold til hverandre, før de limes på papiret.
- Heng alle collagene etter hverandre på veggen. Dere kan også lage et stort fellesbilde, med mange personer på samme ark. Kanskje hele SFO/AKS-gruppa?
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Tegn glade og triste former og farger
Å tegne følelser: Jenta Rakel i Er det sant at er både glad og trist. Hvordan tegner du når du er glad eller trist?
SLIK GJØR DU:
- Skriv ut malen: Tegn glad og trist (PDF).
- GLAD: Tenk på noe som gjør deg glad. Bruk farger som du liker godt, og tegn former du liker å tegne. Kjenn på følelsen av å være glad mens du tegner i det øverste feltet av arket.
- TRIST: Tenk på noe som gjør deg trist eller sint. På den nederste delen av arket, kan du tegne streker og former mens du prøver å kjenne på disse følelsene.
- Se etter: Hvordan blir strekene forskjellige? Når tegner du hardt og når tegner du mykt? Hvilke farger og former velger du til de to følelsene?
DU TRENGER:
- Malen: Tegn glad og trist (PDF)
- Blyanter
- Fargeblyanter/Tusj
TIPS:
- Sett på musikk dere liker og som skaper positiv energi mens dere tegner. Når dere skal tenke på noe som er trist eller sint, kan dere sette på musikk dere synes er skummel/trist/voldsom. Tegn etter musikken!
- Heng opp alles tegninger etter hverandre. Snakk om det dere har tegnet og hva dere følte. Hva tror dere de andre kan ha følt da de tegnet?
- Hvis dere ønsker å leke dere mer med farger, former og lære om hvordan tegning kan formidle stemninger, kan dere se gratis ressurs utviklet av Kunst i Skolen.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Lag og spill memospill
Bla i Er det sant at og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene. Det kan for eksempel være: en regnbue, en enhjørning, en smiley, en vase, et sirkustelt, en skolepult osv.
Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «herme» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside (PDF)
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside (PDF).
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
– To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
– Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort, og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
SPILLEREGLER:
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Kunst å bli inspirert av
KUNSTNER: BRITT JUUL
Britt Juul (f. 1964) er en norsk kunstner som er glad i farger! Hun kaller seg «kolorist». Det betyr at hun er opptatt av farger og hvordan de spiller sammen.
Hun arbeider ofte med grafikk der hun tegner og skjærer ut former som trykkes på papir. Formene kan ha mønster eller være ensfargede, og kan likne litt på papircollager.
TIPS:
Ta en kikk på Kunst i Skolens vandreutstilling Fabel, her finner dere mer informasjon om bildet og inspirerende oppgaver. På galleriseilet.no og kunstnerforbundet.no kan dere lese mer om kunstneren og se flere av bildene hennes.
Britt Juul: Uten tittel, litografi.
Tekst: Kunst i Skolen
Spilleliste
Tegnesangen, Dizzie Tunes, 1972
Kom så tegner vi en sang, Ingunn Kyrkjebø, 2002.
Når jeg er glad, Camilla Trøen Skeie, 2015.
Pappan, Oscar Danielson, 2011.
Puppan te pappa, Rasmus og verdens beste band, 2010.
Bestevenn, Odd Nordstoga, 2011
Tenkj om vi var venner, Maj Britt Andersen og Trond Brænne/Geir Holmsen, 1994.
Barn av regnbuen, Lillebjørn Nilsen, 1973.
Langt å gå, Klovner i kamp, 2015.
Tenke på en venn, Odd Nordstoga, 2016.
Hvordan lese og leke?
Vil du ha tips til hvordan dere kan bruke Les og lek sammen med barna på SFO?
Om forfatteren og illustratør
Kari Stai
Kari Stai (f. 1974) er forfattar og illustratør. Aller mest kjend er Stai for bøkene om dei to bestevennene Jakob og Neikob. Dei er omsette til fleire språk og har blitt animasjonsfilm og teater. Stai har også skrive boka Passe happy, ein illustrert roman for barn.
Foto: Kari Svanberg