Elg i soloppgang
Åse Ombustvedt og Hilde Hodnefjeld, Vigmostad & Bjørke 2023
Elg er en helt vanlig elg. Han jobber som bussjåfør.
Det er fint å være bussjåfør, synes Elg. Men en dag dukker det opp uventede passasjerer på bussen.
Hva skal Elg gjøre nå?
Bla i boka:
Heng opp plakater:
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Lesestund med "Elg i soloppgang"
Les sammen med barna, se på bildene og snakk om det som skjer!
Her er opplegg til lesestund med bildeboka Elg i soloppgang.
Du finner også forslag til hvordan dere kan mime forskjellige dyr til musikk, og hvordan dere kan lage tullerim.
Opplegget er laget av Toril Hægeland, universitetslektor ved OsloMet.
Sett gevir på elgen og fargelegg
Gå på «elgjakt» i skolegården eller i skogen, og let etter løv og blader som ligner på gevir!
Eller kanskje dere finner høstløv som ikke ligner på gevir i det hele tatt, men som har fine farger og former?
DU TRENGER:
- Utskriftsmal med elg (se lenke under)
- Tegnesaker
- Papir
- Løv og blader
- Limstift, tape eller lim
SLIK GJØR DU:
- Skriv ut denne malen med bilde av en elg. Fargelegg elgen og lim på blader som gevir.
- Lag en utstilling av alle blad-elgene, skogens konge!
TIPS:
Det kan være lurt å legge bladene i press, for eksempel ved å bruke tunge bøker eller lignende. Legg bladene i press før dere limer dem på tegningen, eller legg hele det ferdige bildet med pålimte blader i press til slutt.
Dette trenger du.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
BUSSTUREN - Se video
Lek at dere kjører buss! Her kan barna finne på og leke at de er ulike typer passasjerer og etterligne hverandre.
SE VIDEO:
DU TRENGER:
- Et rom med gulvplass
- Stoler/benker som kan settes i rader etter hverandre, som i en buss.
SLIK GJØR DU:
- Ett barn leker bussjåfør, og de andre barna er passasjerer som kommer på bussen etter hvert.
- Når bussjåføren roper «stopp», kan et nytt barn sette seg på bussen. Men hver ny passasjer, må velge seg og komme inn på bussen med en type personlighet eller en følelse. Da må alle som er på bussen (også sjåføren) etterligne den nye passasjeren, enten det er personligheten eller følelsen.
- Passasjeren må kjøpe billett av bussjåføren og de må ha en liten samtale før han/hun kan sette seg. For eksempel kan bussjåføren spørre hvor den nye passasjeren skal hen, og passasjeren kan spørre hvor mye billetten koster.
- Bussen kjører videre. Passasjerene og bussjåføren kan gjerne snakke sammen. På neste holdeplass kommer det en ny passasjer på bussen – da må alle etterligne hvordan den nye passasjeren er!
Dere kan også leke at dere kjører en «bil» slik at det bare er fem barn som leker om gangen. Det kan være veldig morsomt for de andre å se på!
TIPS:
Denne øvelsen kan være litt vanskelig i starten. Den handler om improvisasjon og fantasi – barna må finne på i farta, og det er ikke noen fasit på hvordan barna leker passasjerer. Men leken blir morsommere etter hvert som barna klarer å gå inn i ulike roller, og når de blir gode på å etterligne hverandre.
Før dere leker kan dere gjerne snakke sammen om hvilke personer/karakterer de kan være, hvordan de kan late som de er denne karakteren/personligheten, eller hvordan man oppfører seg hvis man er sint, glad, trist osv.
Opplegget er laget av teaterpedagog Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
Elg og Hund
Denne leken er en variant av leken «katt og mus».
Lær leken ved å se videoen «Monsterleken» under opplegg til boka Bak den svarte porten. Bytt ut «monster og barn» med «elg og hund».
DU TRENGER:
- Et rom med gulvplass, for eksempel en gymsal eller et grupperom.
SLIK GJØR DU:
- Del dere inn i par, to og to. Dere kan enten stille dere i en ring eller stå spredt ut på gulvet.
- Parene skal stå arm i arm og med den ytterste armen i siden (slik at man enkelt kan hekte seg på). Et par starter med å være elg og hund – de står i midten av ringen. De andre parene står rundt.
- Elgen må se redd ut, lage gevir med hendene og rope «hjelp, hjelp!». Hunden skal løpe bak og bjeffe, og prøve å ta elgen. Hvis hunden klarer å ta elgen, bytter de roller slik at hunden blir elg og motsatt.
- For å redde seg selv kan elgen hekte seg på et av de andre parene som står i rommet, men hvert par har kun plass til to barn. Så når barnet hekter seg på, må barnet på den andre siden ut å løpe.
- Fortsett leken så lenge det er gøy!
TIPS:
Ha et ekstra fokus på at alle får bli med på leken! I denne leken er det et felles ansvar i barnegruppa at det ikke blir de samme barna som er ute og løper hele tiden. Slik får alle være med og leke!
Opplegget er laget av teaterpedagog Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
Design et gevir
Her kan barna bygge et gevir selv! Tenk ut hvordan dere kan lage geviret – lek, prøv, feil og bygg!
Å lage et gevir som er stabilt, sitter fast på hodet og som ikke er vondt (for eksempel ståltråder som stikker ut), kan være vanskelig. Gjør det til en morsom oppgave å finne løsninger sammen.
Rare gevir er gøy, så la barna være kreative. Her er alle løsninger velkommen! Et gevir kan lages helt enkelt. For eksempel kan dere feste to eikeblader med hårspenner. Eller dere kan bygge større konstruksjoner sammen.
Bruk det dere har rundt dere: oppvaskhansker, votter, sykkelhjelmer, hårspenner, hårbøyler, melkekartonger, papp, lim, tape, maling eller lignende.
Det er morsomt å ha ulike ting på hodet! Kanskje kan dere ha en «elgwalk» med hodekreasjonene dere bygger til slutt?
SLIK GJØR DU:
- Lag et verksted: Finn frem ulike byggematerialer, gjenbruksmaterialer og naturmaterialer og lag et gevirverksted. Dere kan for eksempel koke pappmasjelim sammen. Se oppskrift under.
- La gjerne materialene stå fremme over flere dager. Da har dere tid til å tenke på ulike løsninger og teste ut ulike byggemetoder, materialer og måter å feste deler sammen.
- La barna finne på løsninger selv, men vær parat til å hjelpe til! Bygg sammen med barna, og finn løsninger sammen. Hvis dere bygger av lim, papp, papir, naturmaterialer, pappmasje, tape og lim så kan dere male geviret til slutt.
DU TRENGER:
- Gode ideer
- Ymse materialer (se forslag under)
- Tegnesaker
- Papir, papp
- Maling
- Ståltråd
- Hyssing
- Lim og tape
Et gevirverksted kan for eksempel inneholde (noe av) dette:
Byggematerialer: Pappesker, skumgummi, tørkerullkjerner, avispapir, kartong, gråpapir, melkekartonger, eggekartonger, pappkopper, bobleplast, bølgepapp, ulik pakke-emballasje, ispinner, spisepinner, klesklyper, blader, kvister, greiner, hønsenetting, garn, stoff, vanter, oppvaskhansker, votter, strømpebukser, avlagte klær, eller annet dere har liggende.
Verktøy: Saks, spikkekniv, tapetkniv, nål, syl, avbitertang og tang.
Festemidler: Ståltråd, piperensere, pakketape, malertape, trelim, limstift, skolelim, tråd, hyssing, tau, strikker, strips, ståltrådkleshengere, garn, pappmasjelim, gipsbandasje m.m.
Dekorasjon: Maling, pensler, tusj
TIPS:
- Malertape og hyssing kan brukes til å feste horn på sykkelhjelmer, hårbøyler og annet, som man ikke ønsker skal gå i stykker og som skal brukes etterpå.
- Rester av vannbasert veggmaling kan brukes til å male pappmasje (se oppskrift under). Kaffe (pulverkaffe med litt vann), gurkemeie og konditorfarger kan brukes til å farge malingen. Jord, sand og bakepulver kan blandes inn i malingen. Mal gjerne ute eller sørg for god lufting!
- Bygg sammen med barna. Vis hvordan de kan feste ulike materialer sammen slik at de kan se og lære.
-
-
- Bruk gjerne papp. Klipp hakk i formene dere lager av pappen for å feste delene sammen.
- Hjelp barna med å holde og feste knuter.
- Ståltråd kan strammes ved å tvinne med tang, eller med en liten trebit. Bøy inn endene på ståltråd og hønsenetting med tang og avslutt med tykk tape som elektrikertape.
- Tape fast, bruk tvinge, klesklyper eller lim deler sammen.
-
-
SLIK LAGER DU EGET PAPPMASJE-LIM
- Bruk 1 kopp mel og 3 kopper vann.
- Lag en jevning med melet og litt av vannet, og varm opp under omrøring. Tilsett gradvis resten av vannet. Om du tilsetter 1-3 ss sukker så får du en hardere konsistens på den ferdige pappmasjeen.
- Kjøl så ned pappmasjelimet og det er klart til bruk.
Det holder i ca. en uke i kjøleskap i en lukket boks. Limet skal ha en konsistens som hvit saus når du koker den, og den tykner til en grøt når den er avkjølt. (Sjekk at alle tåler mel, og bruk eventuelt glutenfritt mel). Dypp avispapirstrimler i limet og surr forsiktig rundt figuren din. Legg lag på lag til du er fornøyd. Figurene må tørke i en til fire dager, avhengig av hvor tykk pappmasjen er, før de kan males.
Dette trenger du.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Tegn og mal "Elg i soloppgang"
«Elg i solnedgang» er et kjent motiv i Norge. Her kan dere lage solnedganger- eller oppganger i forskjellige teknikker, med og uten elg i forgrunnen.
La dere inspirere av tegningene og fargene i boka, eller se på malerier med elg og solnedganger under «Kunst å bli inspirert av».
SLIK GJØR DU:
Maling: Hvis dere vil male er det lurt å spenne fast papiret med maskeringstape. Bruk vannfarger og mye vann for å få til gradering og flytende overganger. Hvis dere vil ha med en elg i maleriet, kan dere tegne elgen med blyant først. Fargelegg gjerne med sort maling etterpå.
Fargeblyanter: Fine soloppgangen kan tegnes med fargeblyanter! Vi har brukt rød nederst på arket, så orange, gul og så lys blå. Øv dere på graderinger der dere først tegner litt løst, og så med mer og mer trykk. La fargene gå i hverandre. Elg eller landskap kan klippes ut i farget papir og limes på arket. Legg arket med lysest farge på først, og deretter ark i mørkere og mørkere farge. Dere kan skrive ut en mal fra oppgaven «Sett gevir på elgen» for å tegne på et gevir, fargelegge og klippe ut.
Skrapeteknikk: Et morsomt alternativ er å lage ny design til fyrstikkesken med skrapeteknikk. Tegn rundt en fyrstikkeske og klipp ut. Fest arket til bordet med maskeringstape (da får dere den fine hvite kanten rundt fyrstikkesken). Bruk fettstifter (gjerne Carand’ache eller oljepastell) og lag en fin soloppgang med rød, orange og gul. Fargelegg hele flaten med sort fettstift etterpå. Med en litt flat og spiss gjenstand, som en plastspatel eller en mynt, kan dere skrape ut et gevir og silhuetten av en elg. Skrap vekk hele bakgrunnen. Med en vannfast tusj i hvit eller sort, kan dere skrive på og lage nytt design på skriften (Nittedals Hjelpestikker).
DU TRENGER
Velg om dere vil male, tegne eller bruke skrapeteknikk, og finn fram det dere trenger som for eksempel:
- Maling og malesaker
- Fargeblyanter
- Fettstifter/oljepastell
- Hvit akryltusj eller annen vannfast tusj
- Hvitt papir (gjerne akvarellpapir eller annet tykt papir)
- Sort papir
- Matpapir
- Limstift
- Saks
- En mynt/spatel, eller redskaper til plastelina/leire
- Maskeringstape
- Eventuelt utskriftsmal fra oppgaven: «Sett gevir på elgen og fargelegg»
TIPS:
Heng opp alle elgene og solnedgangene på veggen og lag en fin høstutstilling!
Dette trenger du.
MALING:
FARGEBLYANTER:
SKRAPE:
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Bli-sett eller gå-i-ett
Ta bilder av hverandre!
Her kan dere jobbe med foto. Ta bilder av hverandre hvor dere stikker dere ut fra omgivelsene, og motsatt. Klarer dere også å gå i ett med bakgrunnen dere tar bilde av?
DU TRENGER:
- Nettbrett eller kamera
- Klær og eventuelt hatter/gevir til utkledning
- Gode ideer!
SLIK GJØR DU:
- To og to barn går sammen. En kan være modell og en kan ta bilder, men bytt gjerne på.
- Finn noen steder, enten ute eller inne, der dere kan prøve å gå i ett med omgivelsene: «i ett med tapetet». Det kan være en vegg, asfalt, et tre eller en skog. Se etter overganger mellom to ting, for eksempel overgangen mellom en vegg og asfalt.
- Finn fram klær eller kostymer dere kan bruke. Dere skal enten skille dere ut eller gå i ett med bakgrunnen. Velg gjerne én eller to farger på klærne dere vil ha på dere på bildet. For eksempel en farge på genseren og en annen på buksa, eller velg én farge på hele antrekket. Se bildene under.
- Ta bilder av hverandre i kostymet og med bakgrunnen dere har valgt!
TIPS:
- Gevirene dere har laget i oppgaven «design et gevir», kan gjerne brukes i denne oppgaven.
- Hvis dere kan skrive ut bildene, er det gøy å lage en utstilling med alle bidragene. Dere kan også lage en konkurranse. Hvem klarer best å «kamuflere seg» og hvem har den morsomste ideen?
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Hemmelig gave
Dette er en rolig øvelse hvor barna kan sitte i en ring, og gjette hverandres hemmelige gaver.
SLIK GJØR DU:
- Barna kan sitte i en ring på gulvet.
- Alle tenker på én ting de kan gi noen i gave. Så skal man forsøke å finne ut av hvilke gaver de andre barna tenker på ved hjelp av «ja» og «nei»-spørsmål.
- Velg ut ett barn om gangen som skal svare på spørsmålene, og la de andre barna få samarbeide om å gjette hvilken gave som han/hun tenker på.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
Utelek: Skygge elgen
Lek gjemsel med elgen!
DU TRENGER:
- Uteområde med trær, busker osv., gjerne et område i skogen
SLIK GJØR DU:
- En av barna er en «elg» som løper gjennom skogen. De andre barna løper etter som en flokk.
- «Elgen» stopper, lukker øynene og teller høyt til for eksempel 20. Da skal alle gjemme seg så nær «elgen» som mulig.
- «Elgen» har ikke lov til å flytte seg fra stedet hvor han/hun stoppet for å telle, men skal finne flest mulig av de andre fra der han/hun står. Hvem blir oppdaget?
- På signal kommer alle fram, og den som har gjemt seg nærmest «elgen» uten å bli oppdaget, leder leken neste gang.
TIPS:
Dere kan også leke leken ved at «elgen» står stille og teller høyt uten å løpe først.
Leken er laget av Toril Hægeland.
Lag og spill memospill
Lag og spill memospill!
SLIK GJØR DU:
- Bla i Elg i soloppgang og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene. For eksempel: en buss, gevir, blader, elgspor, et skilt, et ratt, en hund eller en gave.
- Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «herme» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
- For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside (PDF).
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside (PDF).
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
– To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
– Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort, og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
SPILLEREGLER:
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Kunst å bli inspirert av
Elg i solnedgang er et kjent og folkekjært motiv som har vært malt og senere kopiert mange ganger i Norge.
Et av de første og mest kjente maleriene er “Elg i solrenningen” av kunstneren Christian Skredsvig (1854-1924). “Solrenning” er et annet ord for “soloppgang”.
Chr. Skredsvig: Elg i solrenningen.
I 2024 er det akkurat hundre år siden Christian Skredsvik døde. Han var en kunstner fra Eggedal som malte i den perioden som blir kalt nyromantikken, rundt 1900- tallet, og han malte naturtro bilder av dyr, bondegårder, folkedrakter og norsk natur, i soloppgang og solnedgang. Det mest kjente bildet Christian Skredsvig har malt heter “Gutten med seljefløyten”.
La dere inspirere av landskap, dyr og lyset i landskapsmalerier fra den denne perioden og også fra den nasjonalromantiske perioden (1840-1870). Her finner dere en presentasjon av de viktigste verkene fra nasjonalromantikken, i en bildepresentasjon fra Kunst i Skolen.
Her er flere bilder av Skredsvig, kanskje vår første “elg-i-solnedgang”-maler?
Chr. Skredsvig: Fra Veblungsnæs i Romsdalen (1876).
Chr. Skredsvig: Jupsjøen (1902).
Chr. Skredsvig: Gutten med seljefløyten (1902).
Chr. Skredsvig: Skogslandskap med tjern (1895).
Chr. Skredsvig: Etter solnedgang (Eggedal 1896).
Bildene er hentet fra https://gwpa.no, Grev Wedels Plass Auksjoner.
Opplegg: Kunst i Skolen.
Boktips: "Skogens konge"
Vil dere lese og lære mer om elgen?
Da kan dere for eksempel lese boken Skogens konge av Line Halsnes (Cappelen Damm 2020).
Her kan dere lese alt dere vil vite om elgen: hvor den bor, hva den spiser og morsomme og noen rare fakta om det store dyret.
Jaktbok for barn
Kjenner barna til noen som er på elgjakt eller er nysgjerrig på hva det vil si å være en jeger? Da kan dere lese Loke er jeger av Bjørn Arild Ersland og fotograf Tommy Ellingsen.
Her kan dere bli med Loke, en gutt på sju år, ut på jakt! Dere kan lese mer om dyrene man kan jakte på, men også hvordan man kan ta vare på dem.
Aktiviteter til Halloween
Det er oktober og det er snart Halloween! Da kan dere lese bildeboka Bak den svarte porten.
Til denne boka finner dere også flere forslag til leker og aktiviteter som dere kan gjøre sammen med barna.
Bak den svarte porten er skrevet av Anders Bortne og illustrert av Marianne Gretteberg Engedal, og utgitt av Gyldendal i 2021.
Om forfatteren og illustratør
Åse Ombustvedt
Åse Ombustvedt (f. 1963) er lærer og forfatter. Hun er født og oppvokst i Våler i Østfold. I dag bor hun på Jeløya i Moss. Hun har skrevet flere diktbøker for ungdom og bildebøker for barn, blant annet Lillebror er ny som månen (2020) og Elg i soloppgang (2023).
Foto: Leikny Havik Skjærseth/NTB.
Hilde Hodnefjeld
Hilde Hodnefjeld (f. 1966) har skrevet og illustrert flere bildebøker. For bildeboken Lykke og ulykken (2019) ble hun nominert til Brageprisen og for Uppsa (2021) mottok hun Kritikerprisen og Kulturdepartmentets bildebokpris. Det er Hilde som har illustrert i Elg i soloppgang (2023). Hun er født og bor i Oslo.
Se opplegg til bildeboka Uppsa her.
Foto: Thomas Brun/NTB.