Oskar og eg
I Oskar og eg møter vi storesøster Ida og veslebror Oskar.
Maria Parr & Åshild Irgens(ill), Samlaget 2023.
Det er Ida som fortel historia, men den viltre og eigenrådige Oskar speler stadig hovudrolla i forteljingane hennar. Det handlar om lengten etter ein trampoline, om elvesafariar i vårsola og forsvunne vampyrar i haustmørket. Om hytter som er mindre enn ein hugsa, og cupcakes-kioskar som er finare enn forventa, om forandring og sakn, om melis og mold. Og om leik på lat og på ekte.
Maria Parr har skrive ei fartsfylt og varm høgtlesingshistorie om det å vekse til og sjå livet i eit anna lys enn ein gjorde før. Oskar og eg er ein hyllest til kvardagen, til søskenforhold og til alle dei plassane vi er.
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Lesestund
Les saman med barna, sjå på bileta og snakk om det som skjer!
Her finn du lærarrettleiinga til Oskar og eg.
Skriv og tegn: Samtale om å være redd
I første kapittel av Oskar og eg tror Oskar at det bor et monster i klesskapet. Særlig når det blir mørkt om kvelden, tror han det. Storesøster Ida vet at monster ikke finnes, men når lillebroren har sovna blir hun likevel litt redd for at gjemmer seg noen i det mørke skapet.
Har du noen gang vært mørkeredd? I denne øvelsen kan du snakke med barna om det å være redd.
DU TRENGER:
- Papirlapper
- Tegnepapir
- Skrive- og tegneblyanter
- Et tau
SLIK GJØR DU:
Øvelse 1: Hva kan man være redd for?
- Samtale: La barna tenke på ting det går an å være redd for. De kan gjerne fortelle til en læringsvenn før dere snakker sammen i klassen.
- Skriv og tegn: Skriv opp barnas forslag til ting det går an å være redd for på lapper, eller la dem selv tegne eller skrive på et ark.
- Legg ut et tau. I den ene enden kan barna legge det man bare er litt redd for. I den andre enden av tauet kan man legge det man er så redd for at man vil gråte eller skrike. La ett og ett barn fortelle om hva de har tegnet og/eller skrevet og plassere lappen sin på tauet.
Øvelse 2: Hva kan vi gjøre når vi er redde?
Ta utgangspunkt i barnas forslag fra forrige øvelse. Legg eventuelt til noen egne eksempler. Arbeid med ett eksempel om gangen og be barna finne løsninger.
-
- Eksempel 1: «Jeg er redd for sjøen.» Løsninger kan være: å starte med å vasse sammen med voksne, eller svømme i et basseng sammen med voksne, osv.
- Eksempel 2: «Jeg er redd for at mormor skal dø.» Løsninger kan være: Å snakke med mormor, lese bøker som handler om noen som har en død bestemor, eller snakke med noen som har en død bestemor, osv.
Denne øvelsen er utarbeidet av Toril Hægeland til prosjektet Les og lek og bildeboka Bak den svarte porten, men er her noe tilpasset.
Elvesafari
I kapittelet «Elva. Eller: elvesafari, en flaum og ei stor forandring» (s. 58–74) drar Ida og Oskar på elvesafari.
Lag en elv og små båter som de kan seile nedover elven, enten i klasserommet eller ute.
DU TRENGER:
- Stoff, en duk eller blått papir
- Det dere finner av steiner, pinner, blader, bark eller lignende.
- Papir for å lage papirbåter
- Saks
- Hyssing, lim eller tape
SLIK GJØR DU:
- Velg sted: Bestem om aktiviteten skal foregå i klasserommet eller uteområdet.
- Lag elven: Bruk stoff eller farget papir for å forme en svingete elv på gulvet eller på bakken. Legg steiner, blader, pinner eller andre ting dere finner for å lage elvebredden.
- Brett papirbåter (se lenke til oppskrift under).
- Start seilasen! La barna seile båtene sine nedover elven.
Brette papirbåter: Det finnes flere enkle oppskrifter på papirbåter, for eksempel her.
TIPS:
- Dere kan også lage båter ved å bruke pinner, bark, blader eller andre ting dere finner. Bruk for eksempel en hyssing eller tape for å feste delene sammen.
La barna være illustratører
Her kan barna være illustratører!
Å tegne til tekst er en fin måte å engasjere barna i historien som fortelles. Det gir også mulighet til å tolke og bearbeide inntrykkene de får gjennom lesingen.
DU TRENGER:
- Tegnepapir i A4
- Gråblyanter (til omriss)
- Fargeblyanter
SLIK GJØR DU:
- Les et kapittel høyt, og la elevene tegne til kapittelet. Bruk gjerne tegnepapir i A4, i liggende format.
- Samtale om teksten: Hva skjedde i kapittelet? Hva gjorde de, og hva hendte? La samtalen bygge videre på barnas svar og still gjerne oppfølgingsspørsmål (se flere tips til samtale i lærerveilendingen).
- Hva skal vi tegne? Spør elevene om hva de vil velge å tegne fra historien, og hva som gjorde inntrykk på dem. Hva var det viktigste, morsomste eller mest spennende som hendte?
- Bevegelser og ansiktsuttrykk: Barna kan tenke på Ida og Oskars bevegelser og ansiktsuttrykk – ble de glade eller lei seg? Snakk om hvordan vi kan få frem følelser i ansiktsuttrykk eller kroppsspråk.
- Sted: Hvor foregikk historien, hvordan så det ut rundt dem? Var det natt eller dag? Hva slags vær var det? Var de ute eller inne, på besøk eller et annet sted?
- Fargebruk: Hvilke farger vil barna velge å bruke? Lyse farger, mørke farger. Kan farger uttrykke en følelse eller stemning?
- Snakk om selve tegnestreken. Er den myk og rund og snill, eller hard og spiss og sinna?
TIPS:
- Bruk ressursen «Å TEGNE TIL TEKST» laget av Kunst i Skolen. Ressursen er gratis og gir inspirasjon til hvordan dere kan jobbe med å illustrere tekster.
- Dere kan også finne og skrive ut bilder av noe fra fortellingen. Lim utklipp på ark og tegn deretter inn karakterene i fortellingen.
- Du kan også jobbe med barnas innlevelse: De kan tenke at de selv er Ida eller Oskar når de tegner. Hvordan kjennes det ut å være dem? De kan prøve å lage et sint ansikt og et ansikt som er smilende – og så tegne ansiktsuttrykket sitt. De kan tegne noe så morsomt eller spennende eller trist som de føler seg.
- Tegningene kan henges opp i klasserommet eller dere kan lage deres egen bok med illustrasjoner!
Aktiviteter til Halloween
Hvis dere leser Oskar og eg på høsten, rekker dere kanskje å lese kapittelet der Ida og Oskar feirer Halloween (se kapittelet: «Nabodørene», side 120). Kanskje dere også trenger noe som kan muntre dere opp når dagene blir mørkere?
I prosjektet Les og lek kan dere finne flere aktiviteter inspirert av Halloween. Opplegget er laget til bildeboka Bak den svarte porten, men flere av forslagene til aktiviteter kan dere fint bruke selv om dere ikke leser og jobber med denne boka.
Oppleggene er laget i samarbeid med Kunst i Skolen og Margrete Bratberg ved Nesodden teaterfabrikk.
Om forfatteren og illustratør
Maria Parr
Maria Parr (f. 1981) debuterte med Vaffelhjarte i 2005, og fekk sitt store gjennombrot med Tonje Glimmerdal i 2009, som ho fekk Brageprisen, Teskjekjerringprisen og Kritikarprisen for. Bøkene til Parr er omsette til mange språk, og ho har også vunne ei rekkje internasjonale prisar. I 2019 mottok ho også Sult-prisen. I 2023 fekk ho Brageprisen for Oskar og eg. Ho har blitt samanlikna med både Johanna Spyris (Heidi) og Astrid Lindgren. Parr er frå Fiskå i Vanylven. Ho har mastergrad i nordisk litteratur frå Universitetet i Bergen, og er utdanna lektor.
Foto: Julia Marie Naglestad
Åshild Irgens
Åshild Irgens (f. 1976) er illustratør. Hun har hovedfag fra Kunsthøgskolen i Oslo og har illustrert en rekke barnebøker for flere forlag. Irgens var i mange år fast illustratør for Aftenpostens samlivsspalte. Hun har blant annet illustrert Mina Lystads Alfred må lese høyt (2015) og Helmer og Matilda (2016) og fire bøker om Lukas av Johan B. Mjønes. Lukas får en overraskelse (2020) er hennes femte samarbeid med Mjønes.
Foto: Samlaget