Tips til lesestunden

En lesestund skal være hyggelig og gøy, både for barn og voksne. Her er noen tips til hvordan du gjennomfører lesestunden.

Før du leser: samle barnegruppa

Finn et rom, en krok eller et sted utendørs hvor du kan samle barnegruppa. For å få barna samlet og rolige, kan du for eksempel starte med:

  • en bevegelseslek,
  • spille musikk eller bruke enkle instrumenter (før og etter lesestunden),
  • finne fram en koffert eller boks med ting som passer til boken du skal lese.

For at alle skal kunne delta i lesestunden, er det lurt om barnegruppa kan sitte i halvsirkel foran deg. Da er det lettere å vise bildene i boka etter hvert som du leser.

Eksempler på ting du kan butte i boksen er et klesplagg, et bilde eller en tegning, en lapp med et ord, et instrument eller noe annet som lager lyd, eller noe du finner i naturen. Når du tar en av tingene opp av boksen, kan dere snakke om tingen. Hvorfor den ligger i boksen, og hvordan den forteller hva dere skal lese om. I samtalen om tingene og spørsmål knyttet til dem, får barna tid og rom til å dele sine assosiasjoner, tanker og spørsmål om noe fra bokas verden FØR dere går inn i boka. På den måten kan du lage broer fra barnas verden inn i bokas verden. Du kan være med på å gi barna opplevelser av at deres tanker, fortellinger og spørsmål er viktige.

Før lesinga er det også fint å se på illustrasjonene på omslaget på boka, lese tittelen og kanskje baksideteksten. Du kan stille åpne spørsmål: Hva ser dere? Hva tror dere boka skal handle om?

Underveis i lesinga: lesestopp

I bildebøker er illustrasjonene like viktige som teksten. Derfor er det viktig at barna får tid til å utforske og snakke om det de ser på bildene underveis i lesinga. Barn legger ofte merke til andre ting enn voksne lesere. La barna sitte i en halvsirkel foran deg slik at du lett kan vise bildene etter hvert som du leser. Høytlesing som ikke lar barna få se på illustrasjonene, gir dem bare en halv opplevelse.

Et lesestopp er en pause du tar midt i lesinga. Lesestoppet kan komme spontant, for eksempel når noen oppdager noe i et bilde eller i handlinga som de gjerne vil snakke om. Eller det kan være planlagt av deg som leser høyt fordi det er noe du vil rette barnas oppmerksomhet mot. Noen ganger kan det være fint å stoppe opp mange ganger underveis, andre ganger kan det være fint å lese gjennom hele boka først og heller gå tilbake til noen oppslag i boka og snakke om dem.

Et oppslag er det samme som en dobbeltside i bildeboka. Fordi de fleste bildebøker ikke har sidetall, teller man i oppslag 1, 2, 3 osv – og oppslag 1 starter etter tittelsiden.

Etter lesinga

Etter lesinga kan det være fint å gå tilbake til det dere snakket om før dere leste boka. Hva handler egentlig denne boka om? Er det noe av handlingen som likner på noe dere har opplevd? Hva ville dere ha gjort hvis dere var hovedpersonen? Hvordan ville dere ha følt dere? Ble dere overrasket over noe? Hvorfor?

Til hver bok finner du forslag til:

  • ting og bilder du kan putte i kofferten,
  • noe du kan fortelle eller snakke om sammen med barna,
  • sanger, musikk, regler eller dikt som passer til boka,
  • lesestopp med spørsmål,
  • aktiviteter som bevegelsesleker, formings- eller dramaaktiviteter.