Polititjuven
Marianne Gretteberg Engedal, Samlaget 2021
Kjell er fødd inn i ein tjuvefamilie, men er ikkje tjuv lenger. Det er ingen i verda Kjell likar så godt som Pølse-Per og det er ingenting i verda Pølse-Per likar så godt som pølser.
Men rett før skulen skal på overnattingstur i skogen, flyttar det ein politifamilie til byen. Politijenta Perit skal bli med på klasseturen. Og for Kjell endrar alt seg når Perit blir ein polititjuv: Ho stel bestevennen Pølse-Per!
Bla i boka:
Heng opp plakatar:
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Lesestund med Polititjuven
Les sammen med barna, se på bildene og snakk om det som skjer!
Her er opplegg til lesestund med Polititjuven.
Opplegget er laget av Toril Hægeland, OsloMet.
Bevegelseslek: Spion (se video)
Kjell har vokst opp i en tyvefamilie, men så ville han ikke være tyv lenger. I boka Polititjuven skal Kjell på klassetur sammen med sin beste venn Pølse-Per. Men det har begynt en ny jente i klassen som heter Perit, og hun er fra en politifamilie. Perit liker ikke tyver, men hun liker Pølse-Per veldig godt. Det er litt vanskelig for Kjell. Dere kan lese boka for å finne ut av hva som skjer til slutt!
Før dere leser, kan dere leke en lek som vi kaller for «spion».
SE VIDEO:
BESKRIVELSE AV SPION:
Barna går rundt i rommet og plukker seg ut en av de andre de vil spionere på. Det er om å gjøre å ikke bli oppdaget. Man skal bevege seg rundt i rommet og spionere, men samtidig prøve å finne ut om noen spionerer på deg. På signal fra den voksne som leder leken, peker man på den man tror spionerer på seg selv, eller man peker på den man spionerer på.
HVOR:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, i et rom med god plass, eller ute.
SLIK GJØR DU
- Først skal alle leke at de er hovedpersonen i boka, Kjell, som går rundt i rommet. Det er ikke lov å komme nær hverandre, ikke lov å prate og alle må gå sin egen vei (ikke følge etter hverandre).
- Rop «FRYS», og gi barna følgende oppgave: alle skal lukke øynene og tenke på en annen i gruppa. Når barna beveger seg igjen, skal de følge med og alltid vite hvor i rommet personen er og beveger seg. Barna skal «spionere».
- Barna kan til slutt peke på den man tror spionerer på seg selv, eller man peker på den man spionerer på.
UTVIDELSE AV LEKEN:
- Rop «FRYS», og gi barna en ny oppgave: be barna om å lukke øynene, og tenke på en annen i gruppa som er bestevennen Pølse-Per, og en som er Perit. Når de beveger seg igjen, skal de holde seg nærme Pølse-Per og holde seg langt unna Perit.
- Deretter kan barna tenke at den de har valgt ut som Pølse-Per, skal være mellom dem selv og den de har valgt ut som Perit.
- Be barna om å bevege seg fortere og langsommere.
- Barna kan til slutt peke på den de har valgt ut som Pølse-Per og Perit.
TIPS:
I denne øvelsen øver vi på konsentrasjon og ha flere fokus på en gang. Det kan være veldig vanskelig!
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk. Foto: Brillefilm
Kommandolek
Her kan barna bevege seg! Dette er også en enkel rollelek.
Leken kan gjøres både før, under og etter at man har lest boken. De første gangene dere leker, kan en voksen lede leken ved å gi barna ulike oppgaver underveis.
HVOR:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, på et grupperom eller ute.
SLIK GJØR DU:
- Be elevene om å spre seg utover gulvet. Gi beskjed om at barna skal gå rundt i rommet, men uten å komme nær hverandre eller snakke sammen. Hver gang du klapper i hendene, vil barna få en ny «oppgave».
- Klapp i hendene, og rop stopp. Rop ut den første kommandoen, for eksempel «bestevenner» eller «grille pølser» (se beskrivelse under). La de prøve å være «i rolle» en liten stund.
- La barna på nytt få bevege seg rundt i rommet før du klapper i hendene og roper «stopp». Gi barna en ny oppgave.
Øvelsen kan bygges ut med flere oppgaver eller kommandoer. Det er fint om de ulike oppgavene varierer mellom oppgaver som barna må løse alene, og oppgaver de må løse sammen med andre.
Dere kan variere om barna skal være stille og «stå i frys», eller om de skal lage en bevegelse med lyd.
FORSLAG TIL OPPGAVER:
Kjell og Pølse-Per: to og to barn går sammen og lager en statue eller et «bilde» av to bestevenner.
Grille pølser: alle setter seg i en stor ring og later som de griller pølser.
Gapahuk: Tre og tre barn går sammen. To lager et «tak», og et av barna later som det sover inne gapahuken.
Perit politi: barna går rundt i rommet og later som om de er politi.
TIPS:
Se video av hvordan du gjennomfører kommandolek ved å gå til boken To små riddere (se under aktiviteter).
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk.
Sanglek: Tyven, tyven
Sangleker er leker til korte rim eller vers. Her kan du se video og finne teksten til sangleken Tyven, tyven.
SE VIDEO:
Se hvordan dere leker Tyven, tyven HER. Filmen er laget til prosjektet Folkepedia, nettsted for folkedans og folkemusikk av Noregs Ungdomslag.
SLIK GJØR DU:
- Hele gruppa står to og to sammen, men én i gruppa står alene.
- Syng sangen Tyven, tyven (se tekst under). Da skal den som er alene «skippe» eller «hoppedanse» til et av parene og «ta seg en venn». Da er det et nytt barn som er alene og må «skippe» til et annet par for å finne seg en venn.
- Fortsett slik, lek og dans til sangen er ferdig!
SANGTEKST:
Tyven, tyven skal du hete
for du stjal min lille venn.
Men jeg har et håp i vente
at jeg snart får en igjen.
Tror jeg tra-la-la, tror jeg tra-la-la,
tror jeg tra-la-la, så tror jeg tra-la-la, tror jeg tra-la-laa!
Jeg tror du står og sover, og ikke passer på min venn.
Jeg tror du står og sover
og ikke passer på.
-Å nei, og nei jeg sover ei.
Jeg bare står å hviler meg.
Jeg sover eller våker, så tenker jeg på deg.
Siste gang jeg var i byen mistet jeg min paraply.
Og den kostet mange penger,
og den var jo ganske ny.
Tror jeg tra-la-la, tror jeg tra-la-la,
tror jeg tra-la-la, så tror jeg tra-la-la, tror jeg tra-la-laa!
Sanglek: Ta den ring og la den vandre
Hvem har ringen? Dette er en gammel sanglek om en ring som vandrer fra hender til hender. Her skal barna lure de andre til å tro at de har fått ringen! Da øver vi oss på å spille teater.
SANGTEKST:
Ta den ring og la den vandre
fra den ene, til den andre.
Ringen er skjult, den synes ei,
nettopp nå er ringen hos meg.
Jeg gikk meg ut på den grønne eng.
Der gjettet jeg hvem ringen skulle få.
Ser du jeg har fått den,
ser du jeg har fått den,
tra-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la
DU TRENGER:
- En ring, eller noe annet lite som passer i en hånd
- God plass
SLIK GJØR DU:
- Alle elevene utenom én, står i en stor ring med ansiktene mot hverandre og hendene åpne på ryggen.
- Barna synger sangen «Ta den ring og la den vandre» (se tekst under). Samtidig går et utvalgt barn rundt de andre barna med en ring og later som hen plasserer ringen i hendene til de andre. Før sangen er slutt, legger barnet ringen i hendene til en av de andre barna.
- Når man kommer til strofen: «Tra-la, la-la, la-la, la-la-la-la-la», skal ringen ligge i noens hender.
- Når barna kommer til «Ser du jeg har fått den …», knytter de hendene slik at ingen kan se om de har fått ringen eller ikke.
- Nå skal barnet som har gitt fra seg ringen elle slik (voksne og de andre barna kan gjerne være med på ellingen): Hvem har ringen som sitter på den venstre eller høyre pekefingeren? Svar ja, eller nei, uten å betenke deg!
- Den siste som pekes på, må gjette hvem som har ringen. Gjetter barnet feil, er det barnet som man trodde hadde ringen som skal gjette på nytt. Slik fortsetter det til ringen blir funnet.
- Det er den som gjetter riktig som får være utvalgt, og som skal gå rundt ringen neste gang.
Bevegelseslek: Pølse-Per er borte
I Pølsetjuven krangler Kjell og Perit om hvem som hvem som er bestevenn med Pølse-Per. Men så er Pølse-Per plutselig borte! Klarer de å finne ham?
Denne leken er en variant av gjemsel, men barna skal lete i blinde! Vi kan øve på blant annet sanser, konsentrasjon og samarbeid.
DU TRENGER:
- God plass slik at barna kan bevege seg.
- Skjerf eller tøystykker som kan dekke til barnas øyne.
SLIK GJØR DU:
- Alle elevene får bind for øynene, og én elev får gjemme seg. Denne eleven er liksom «Pølse-Per» og trenger ikke bind for øynene.
- Nå skal barna lete etter «Pølse-Per» som har gjemt seg. For at barna som leter skal ha en lyd å følge, må «Pølse-Per» noen ganger rope på hjelp (slik som i boka).
- Når barna finner «Pølse-Per» er det en ny person som kan få denne rollen og gjemme seg for de andre.
TIPS:
Hvis det blir for mange barn som leter etter Pølse-Per, kan barnegruppa deles i to og gruppene kan se på hverandre leke. Det kan være spennende å følge med på letingen!
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk. Foto: utsnitt fra Polititjuven, oppslag 10 og 11.
Lek med påstander: Hvem lyver?
Hva er sant eller usant? La barna få prøve seg!
DETTE TRENGER DU:
- Plass til at barna kan sitte i en ring på gulvet
SLIK GJØR DU:
- Alle sitter i en ring. Barna skal tenke på noe de kan fortelle, en påstand som enten kan være sann eller usann. Det kan for eksempel være noe om seg selv, noe de liker eller ikke liker og gjøre.
- La barna fortelle på tur.
- De andre barna skal gjette om det er sant eller ikke.
Dette blir ofte veldig morsomt, og vi øver på å holde «maska» og å «finne på i farta», som på teaterspråket kalles improvisasjon.
Lag en by
Har dere sett bilde av byen Kjell og de andre barna bor i, helt fremst og bakerst i boka? Hvis du kunne velge hvilket hus du kunne bodd i, hvilket hus ville du bodd i da?
Hvis alle tegner eller maler hvert sitt hus, kan dere lage en hel liten by sammen! Hvordan ser ditt drømmehus ut?
DU TRENGER:
- Akvarellmaling/vannmaling
- Pensler
- Blyanter
- Fargeblyanter
- Viskelær
- Papir
- Silkepapir og annet farget papir
- Restepapir/papp
- Saks
- Stort papir
SLIK GJØR DU:
- Inspirasjon: Tegn eller mal hver deres husfasade. Se på tegningene av hus i Polititjuven før de setter i gang. Husfasadene dere skal tegne kan gjerne fortelle noe om hvem du eller familiene din er, eller hva du liker å gjøre.
- Lag en husfasade i papir: Bruk et hvitt A4-ark eller A3-ark. Brett hjørnene mot hverandre på den ene kortsiden, så de danner to trekanter mot hverandre (se bilde under). Lim dem sammen eller klipp til så du får en husfasade-form du kan male på.
Mal med vannmaling eller akvarellmaling, og tegn gjerne opp motivet med blyant først.
TIPS:
- Lag et felles bilde med alle fasadene sammen! Da blir det en fargerik by. Som et alternativ til tegning og maling, kan dere bruke fargerikt silkepapir eller annet papir som dere klipper til og limer på husfasadene.
- Dere kan også lage hus ved å bruke melkekartonger! Mal, klipp og lim på fargerikt papir på kartongen.
Dette trenger du.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Hvem liker hva?
Tegn noe du liker eller noe du synes er viktig. For eksempel noe du har en mening om og synes er viktig å kjempe for, eller du kan skrive det, i en snakkeboble. (Se også oppgave 3 om logo/slagord).
DU TRENGER:
- Blyanter
- Fargeblyanter
- Viskelær
- 3 utskriftsmaler med snakkebobler
SLIK GJØR DU:
1. Print ut og bruk utskriftsmaler:
2. Heng boblene opp på veggen. Les opp hva som står, og snakk om hva dere ser.
3. Hvis barna ikke skriver navnet sitt på sin tenke- eller snakkeboble, kan dere gjette hvem som har laget dem. Kanskje blir det lett å gjette, kanskje ikke, og kanskje blir det noen overraskelser.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
T-skjorter med logo eller slagord
Logo: En logo er et symbol, det kan være en forenklet form av noe som finnes, eller det kan være en geometrisk form eller strek. Den kan være i utvalgte farger, eller svart og hvit.
Slagord: Et slagord er noen få utvalgte ord som settes sammen til en kort og sterk setning. Ofte vil man med et slagord vise sin mening – at man kjemper for noe, for en sak eller for en organisasjon.
Logoer og slagord brukes for eksempel i reklamer og for politiske partier. Og mange mennesker bruker t-skjorter, buttons og capser med humoristiske eller alvorlige slagord som forteller noe om hva de mener eller hva de liker.
FØR:
Litt forarbeid: Snakk om noen kjente logoer/slagord som finnes, søk for eksempel på nettet på noen store organisasjoner som jobber med humanitært arbeid, søk på noen store bedrifter innen for eksempel sport, klær og teknologi, og snakk om de forskjellige symbolene/slagordene.
Tegn eller mal logoer eller slagord på ark først. Hvis barna kan ta med hvite t-skjorter kan de male på med stoff-farge eller tusjer som kan brukes på tøy.
DU TRENGER:
- Blyanter
- Fargeblyanter
- Tusj
- Malesaker
- Maling/tusjer til stoff
- Ark
- Hvite t-skjorter
Dette trenger du.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Tegn over med matpapir
En fin måte å lære seg å tegne på er ved å se og tegne over eksisterende tegninger. Da må man følge strekene nøye og konsentrert, og det er motiverende å se at tegningen tar form og at det ligner. Ved å etterligne andres tegninger kan man lære seg noen teknikker for tegning, og det kan bli lettere å tegne ved frihånd etterpå, det er som om erfaringen har satt seg i hånda.
Velg ut noen typer fra boka og tegn over med gjennomsiktig papir, som matpapir eller bakepapir. Tegn ganske hardt med en godt spisset gråblyant. Følg først strekene som danner figurens form, rundt figurene og få med armer, ben og ansiktstrekk. Fargelegging inni figurene kan gjøres etterpå.
Legg matpapiret over på et hvitt ark med streksiden ned, tegn over igjen alle strekene, og blyet vil feste seg til papiret. Tegn opp igjen eventuelle svake streker, og fargelegg.
DU TRENGER:
- Blyanter
- Fargeblyanter
- Viskelær
- Papir
- Matpapir
- Saks
TIPS:
Tegn typene fra boka, men lag nye stiler til dem, for eksempel andre t-skjorter med nytt motiv.
Med inspirasjon fra boka og surrealismen (se ‘Kunst til inspirasjon’) kan dere lage flere morsomme og rare figurer. Typene kan være mangfoldige i farger, form og stil – kanskje en blanding av dyr og mennesker, og kanskje med flere enn to øyne?
Dette trenger du.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Lag og spill memospill med tegninger fra boka
Bla i Polititjuven og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene. Det kan for eksempel være: en pølse, et hus, mose, en hest, et bål, en bok eller en politihatt.
Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «herme» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside (PDF)
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside (PDF).
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
– To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
– Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort, og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
SPILLEREGLER:
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Kunst å bli inspirert av
Om surrealismen
Har du noen gang drømt om at du kan fly? Eller at du er i en verden der alt er mulig?
En kunstnerisk retning som prøver å fange følelsen av drømmer og det som ikke er virkelig, er surrealismen. Ordet betyr «over eller utover realiteten/det som finnes».
Surrealistiske bilder er ofte merkelige og uforståelige. De kan vise ting som ikke er mulig i den virkelige verden, for eksempel en fisk som går på land eller et hus som flyter i luften.
En kjent surrealistisk kunstner er Salvador Dalí (1904-1989). Dalís malerier er ofte fulle av merkelige og bisarre ting, som en flytende klokke eller en mann med elefantenes ben.
Her kan dere se bilder av han, med sin lange bart, og noen eksempler på kunsten hans: Salvador Dalí – Store norske leksikon
PRØV SELV:
Surrealisme kan være en morsom og kreativ måte å utforske fantasien på. Her er noen tips til hvordan du kan lage din egen surrealistiske kunst:
- Tenk på drømmene dine. Hva er det merkeligste eller morsomste du noen gang har drømt om?
- Prøv å forestille deg en verden der alt er mulig. Hva ville du ha gjort hvis du kunne fly? Eller hvis du kunne snakke med dyr?
- Ikke vær redd for å eksperimentere. Bruk fantasien din og ha det gøy!
TIPS:
Prøv å lage et surrealistisk bilde ved hjelp av AI (Kunstig intelligens). DALL·E 2 er et eksempel på en AI-bildegenerator som kan lage bilder etter en beskrivelse, kalt en ledetekst. Se og prøv på https://www.dall-efree.com/
Her er et eksempel på et bilde som har blir generert ut fra ledeteksten som Kunst i Skolen skrev inn: “Flying sausages in a surrealistic paiting style with Dali”.
Bilde: “Flying sausages in a surrealistic paiting style with Dali”, av Kunst i Skolen. AI-generert med DallE
Spilleliste
Spilleliste (strømmetjenesten Spotify)
Discopoliti, Barnesprell
Politi-sirene
Rappe Pølse (opp ned), Trond Viggo Torgersen
Varm pølse-boogie, Viggo & Reidar
Tjuver i bygda, Maj Britt Andersen
Tyven, Tyven, Sangfoni
Om forfatteren og illustratør
Marianne Gretteberg Engedal
Marianne Gretteberg Engedal (f. 1986) er illustratør og forfatter. Hun kaller seg også for «Skinkeape». Det er kunstnernavnet hennes.
Hun har laget bøkene om Kjell som er født inn i en tjuvefamilie: Pølsetjuven (2019), Polititjuven (2021) og Verdas rikeste tjuv (2023) utgitt på Samlaget. Andre bildebøker hun har illustrert er Mieko danser (2023), Bak den svarte porten (2021), Arkimedes og vindmølla (2020) og Arkimedes og appelsinskrellaren (2023) utgitt på Gyldendal.
Foto: Ingrid Styrkestad