Kåre og Marimba hjelper til
Markus Lantto og Camilla Kuhn, Samlaget 2022
Ein dag når dei gode venene Kåre og Marimba kjedar seg, bestemmer dei seg for å hjelpe den første dei møter. Det blir tilfeldigvis Torsten, ein mann som står og fiklar med låsen på ein sykkel og helst ikkje vil ha noka hjelp. Men det stoppar ikkje Kåre og Marimba.
Trass i Torsten sine protestar hjelper dei han med å bryte opp sykkellåsen, og plutseleg leiker dei gøymsel med Torsten sine politikledde kompisar.
Kva er det Torsten held på med, eigenleg?
Bla i boka:
Heng opp plakatar:
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Lesestund med "Kåre og Marimba hjelper til"
Les sammen med barna, se på bildene og snakk om det som skjer!
Her er opplegg til lesestund med Kåre og Marimba hjelper til.
Opplegg: Toril Hægeland. Foto: Foreningen !les.
"Jeg kjeder meg!" Lek til boka (SE VIDEO)
Kåre og Marimba kjeder seg. Da er det ikke alltid så lett å finne på noe å gjøre. Bli med på leken: Jeg kjeder meg!
Hva gjør du når du kjeder deg?
SE VIDEO:
SLIK GJØR DU:
- Alle elevene går rundt i rommet. Uten at dette er avtalt på forhånd, setter ett av barna seg ned og sier: «Jeg kjeder meg!» Så skal alle barna svare: «Hvorfor det?» osv. (se replikkene under).
- Så må barnet finne på ting som kan hjelpe når man kjeder seg, for eksempel: spise is, dra på tivoli, bade, plukke blomster, sparke fotball osv.
- Alle later som de gjør det barnet foreslo en liten stund, og helt til en ny setter seg ned på bakken og sier «Jeg kjeder meg!», og leken starter på nytt igjen.
Replikker:
Barn: Jeg kjeder meg!
ALLE barna svarer: Hvorfor det?
Barn: Jeg har ingenting å gjøre.
ALLE: Vi kan gå hjem til meg å rydde rommet!
Barn: Rydde rommet? Nei, takk! Jeg tror det eneste som hjelper er å … (Så må barnet finner på en ting som kan hjelpe, se eksempler over.)
TIPS:
- Les det første oppslaget i Kåre og Marimba hjelper til (de to første sidene) før dere leker.
- Si gjerne replikkene sammen med barna de første gangene dere leker.
Torstens sykkeltur: hinderløype til musikk
– Ja, no drar vi, seier Marimba og set seg på lasteplanet. – Ein slik sykkel har eg alltid hatt lyst til å prøve! (Oppslag 5 i Kåre og Marimba hjelper til.)
Dermed må Torsten sykle i vei med Kåre og Marimba på lasteplanet. Bruk musikk og lage en hinderløype!
I denne leken kan vi øve på grovmotorikk, konsentrasjon og presisjon, og du kan bruke øvelsen til å la barna få riste litt løs.
SLIK GJØR DU:
- Til denne leken trenger du litt plass, enten inne eller ute.
- Lag en hinderløype med en benk, noen stoler, eller det du har tilgjengelig i rommet.
- Bruk musikk, for eksempel denne. Når du setter på musikken, skal elevene bevege seg gjennom hinderløypa. Når du stopper musikken, gir du barna noen utfordringer.
Eksempler på utfordringer:
- Tyven Torsten rømme fra politiet: Gi barna i oppgave å gå inn i rollen som Torsten som har det travelt med å rømme fra politiet, og som må sykle superfort gjennom hinderløypa.
- Passasjerer: Selv om han ikke vil, må Torsten ha med seg Kåre og Marimba på sykkelturen. Bruk bamser eller noe annet som barna må bære med seg gjennom løypa, eller gi dem i oppgave at tre og tre ban må leie seg gjennom løypa.
- Torsten stjeler is: Bestem et sted i rommet hvor det liksom ligger en kiosk med is. Før musikken stopper, må barna ha rukket å løpe innom «kiosken» for å stjele is.
TIPS:
- Les eller fortell fra de seks første oppslagene i Kåre og Marimba hjelper til sammen med barna før dere leker hinderløypen (fram til Torsten begynner å sykle i vei med barna).
- Hvorfor skjønner ikke Kåre og Marimba at Torsten er en tyv? Snakk sammen med barna om hva de tror.
- Se forslag til spilleliste under «inspirasjon» nederst på siden.
- Se eksempel på hinderløype i videoen under.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk. Utsnitt fra «Kåre og Marimba hjelper til», oppslag 6.
Kommandolek med Kåre og Marimba
Her kan barna bevege seg! Dette er også en enkel rollelek.
Leken kan gjøres både før, under og etter at man har lest boken. De første gangene dere leker, kan en voksen lede leken ved å gi barna ulike oppgaver underveis.
HVOR:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, på et grupperom eller ute.
SLIK GJØR DU:
- Be elevene om å spre seg utover gulvet. Gi beskjed om at barna skal gå rundt i rommet, men uten å komme nær hverandre eller snakke sammen. Hver gang du klapper i hendene, vil barna få en ny «oppgave».
- Klapp i hendene, og rop stopp. Rop ut den første kommandoen, for eksempel «kjede seg» eller «en hel pose med is» (se beskrivelser under). La barna prøve å være i rolle en liten stund.
- La barna på nytt få bevege seg rundt i rommet før du klapper i hendene og roper «stopp». Gi dem en ny oppgave.
- Øvelsen kan bygges ut med flere oppgaver eller kommandoer. Det er fint om de ulike oppgavene varierer mellom oppgaver som barna må løse alene, og oppgaver de må løse sammen med andre.
- Dere kan variere om barna skal være stille og «stå i frys», eller om de skal lage en bevegelse med lyd.
FORSLAG TIL OPPGAVER:
- Kjede seg: Alle setter seg ned på gulvet hver for seg, og viser med kroppen at de kjeder seg.
- Kåre og Marimba: Tre og tre barn kan gå sammen og lager bokstaven K og/eller M på gulvet med kroppene sine.
- Nøklene er borte: Alle må gå rundt og late som de leter etter sykkellåsen.
- En hel pose med is: Alle stiller seg i en stor ring og sier navnet på ulike pinneis etter tur. Når barna ikke kommer på flere typer is, kan man leke videre.
- Sykkel: To og to går sammen. Nå skal de late som de sykler på samme sykkel. Den ene styrer, og den andre som sitter bak lager lyden til ringeklokka.
TIPS:
Se video av hvordan du kan gjennomføre en kommandolek her:
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk. Film: Brillefilm.
Tegnestafett!
Finn fram tegnesaker, og lag en tegnestafett!
SLIK GJØR DU:
- Finn fram tegnesaker. Del barna i to eller flere lag, som kan sitte rundt samme bord.
- Nå kan barna bla i boka og velg ut ting eller personer som de kan tegne i en stafett.
- Skriv ned det dere finner på lapper som legges i en haug midt på bordet, med ordet ned. Det kan for eksempel være ordene: sykkel, politi, tyv, is, bil, Kåre, Marimba, eple, hus eller gjerde.
- På hvert lag velges en som trekker en lapp, og som tegner det som står på lappen uten at de andre ser på. Nå må laget gjette hva som tegnes! Den som gjetter riktig, kan trekke en ny lapp og tegne for laget.
- Tegn og gjett til det ikke er flere lapper igjen på bordet. Laget som har trukket flest lapper fra bordet og gjettet riktig, er vinnere.
DU TRENGER:
- Ark
- Saks
- Fargeblyanter
TIPS:
En voksen kan også lage ferdige lapper med ord på ting fra boka. Da er alt klart til tegnestafett!
Dette trenger du.
Foto og opplegg: Kunst i Skolen.
Morsomme tegneøvelser
Tegn med matpapir over figurer i boka
En fin måte å lære seg å tegne på, er ved å se og tegne over andre tegninger. Da må man følge strekene nøye, og det er gøy å se at tegningen tar form og at det ligner!
Ved å etterligne andres tegninger, kan man også selv bli bedre til å tegne. Det er som om erfaringen har satt seg i hånda. kan man lære seg noen teknikker for tegning, og det kan bli lettere å tegne ved frihånd etterpå, det er som om erfaringen har satt seg i hånda.
SLIK GJØR DU:
- Velg ut en person eller figur fra boka og tegn over med gjennomsiktig papir, som matpapir eller bakepapir. Feste matpapiret med male- eller maskeringstape på arket i boka, så vil ikke arket flytte på seg underveis. ligger arkene mer stabilt.
- Tegn ganske hardt med en godt spisset gråblyant. Følg først strekene rundt figuren, som danner figurens form: få med armer, ben og ansiktstrekk. Fargelegging inni figurene kan gjøres etterpå.
- Legg matpapiret over på et hvitt ark. Den siden du har tegnet på, skal ligge ned. Tegn deretter over hele tegningen.
- Legg matpapiret over på et hvitt ark. Den siden du har tegnet på, skal ligge ned. Tegn deretter over hele tegningen. Følg strekene, og blyet vil feste seg til papiret. Tegn opp igjen eventuelle svake streker. Fargelegg gjerne til slutt.
Tegn hverandres ansikter
SLIK GJØR DU:
- SE og tegn ansiktet til en venn. En tegner og en er modell. Bytt på å tegne og sitte modell. Tegn omrisset av hodet og øyne, nese og munn.
- LUKK ØYNENE og tegn omrisset og ansiktet igjen over tegningen. Tegn det du husker med lukkede øyne, og uten å se på arket før du er ferdig!
DU TRENGER:
- Ark
- Matpapir/bakepapir
- Blyant
- Fargeblyanter
- Saks
- Maskeringstape
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
PICASSO på 1-2-3!
Å tegne uten å se på arket
Målet med denne øvelsen er at barna skal se former og tolke inntrykkene de får.
Du tegner det du ser, idet du ser det. Poenget er ikke resultatet på arket, men å øve på å se. Samtidig øver du på at øyet og hånden samarbeider.
DU TRENGER:
- Ark
- Blyant
- Fargeblyanter
- Ev. tegnebrett eller teip til å feste arket på bordet
SLIK GJØR DU:
- TEGN HVERANDRE. En tegner og en står modell. Sett blyanten på papiret. Finn et punkt på personen som du vil starte fra. La blikket gå sakte rundt kroppen, samtidig som du tegner en linje som følger hver detalj i formen du ser på. Tegn uten å løfte blyanten fra arket. Tegn omriss av hode og kropp, øyne, munn, nese, ører og hår i bare en strek, uten å løfte blyanten. Tegn i 10 sekunder. Ikke kikk ned på arket ditt før du er helt ferdig!
- ENDRE SYNSVINKEL. Modellen beveger hodet og kroppen til en annen posisjon. Tegneren tegner personen på nytt, oppå den første tegningen. Tegn i 10 sekunder.
- VIPPS har du laget en morsom og overraskende tegning med strek som Picasso!
Dette trenger du: tegnebrett eller teip til å feste arket på bordet, papir og blyant.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Tegn og lek politi- og tjuvjakt
Bruk det dere har på SFO: klosser, lego eller annet, og lag en by med inspirasjon fra Kåre og Marimba hjelper til, og bokas siste politijakt (se siste oppslag)
Et stort ark fungerer fint som kart. Her kan veier og hus tegnes inn eller limes på med farget papir. Bygg hus og veier, og bruk utskriftsmaler til å lage figurer og busker.
Lag figurer fra boka med trolldeig eller plastelina. Eller dere kan tegne papirdukker fra boka, busker, hindre, hus og hekker.
DU TRENGER:
- Et stort ark til bykart (eller lime sammen flere mindre ark)
- Utskriftsmaler
- Fargeblyanter
- Teip
- Saks
- Lim
- Klosser, lego, pluss-pluss eller det dere har tilgjengelig
- Trolldeig, plastelina eller leire
SKRIV UT MALER:
Forslag til det dere trenger.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Tegn din drømmeis!
Marimba drømmer om is!
Hvordan ser din drømmeis ut? Tegn og fortell en venn om hvordan drømmeisen din smaker.
DU TRENGER:
- Skriv ut malen: Tegn din drømmeis
- Fargeblyanter
Opplegg: Kunst i Skolen
Fang tyven! Veddeløp
Klarer politiet å fange tyven? La noen av barna leke at de er politi, og lag et veddeløp.
DU TRENGER:
- Kritt eller maleteip
- To terninger
- Lapper (post-it eller notatlapper)
SLIK GJØR DU:
- Seks barn kan være politi, og må finne på et navn og hva som er deres spesialitet. For eksempel: Pål Pallesen Politi, ekspert på butikktyveri, fanger tyvene ved å spenne bein på tyvene.
- Lag en startlinje, ti streker fremover, og et mål. Her kan du for eksempel bruke kritt eller maleteip.
- Hver politi får et tall fra 1–6, og skal delta i veddeløpet.
- Deretter kaster du som voksenperson, som leder leken, to terninger. Hvis terningene viser tallene 3 og 5, kan politi nr. 3 og nr. 5 ta et skritt fremover. (Hvis terningen viser to femmere, kan politi nr. 5 gå to skritt fremover.)
- Politiet som jar kommet først i mål, har klart å fange skurken!
- Imens dere leker, kan resten av barnagruppa heie og gjette på hvilken av «politiene» som vinner. Bruk lapper som «lodd». De av barna som har gjettet riktig, kan gjerne vinne en liten premie som i et veddeløp.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk.
Lek sisten: politi-politi-politi
Lek sisten med politi og tyver!
SLIK GJØR DU:
- En av barna starter som «politi» og er den som «har’n», og de andre barna er tyver.
- Hvis man blir «tatt» av politiet, så blir man også politi. Da må man leie den andre som er politi.
- Etter hvert blir det flere og flere som er politi (i en lang rekke), og det blir vanskeligere å slippe unna for barna som er tyver.
- «Tyven» som er igjen til sist, har vunnet, og må starte som politi i neste runde.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden teaterfabrikk. Utsnitt fra «Kåre og Marimba hjelper til», oppslag 13.
Lag og spill memospill
Bla i Kåre og Marimba hjelper til og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene. Det kan for eksempel være: en sykkel eller en sykkellås, en is, gulrøtter, en politihatt, en hest, et helikopter osv.
Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «herme» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside.
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside.
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
– To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
– Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort, og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
SPILLEREGLER:
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Sanglek: Tyven, tyven
Er Torsten en tyv?
Sangleker er leker til korte rim eller vers. Her kan du se video og finne teksten til sangleken Tyven, tyven.
SE VIDEO:
Se hvordan dere leker Tyven, tyven HER. Filmen er laget til prosjektet Folkepedia – nettsted for folkedans og folkemusikk av Noregs Ungdomslag.
SLIK GJØR DU:
- Hele gruppa står to og to sammen, men én i gruppa står alene.
- Syng sangen Tyven, tyven (se tekst under). Da skal den som er alene «skippe» eller «hoppedanse» til et av parene og «ta seg en venn». Da er det et nytt barn som er alene, og må «skippe» til et annet par for å finne seg en venn.
- Fortsett slik, lek og dans til sangen er ferdig!
SANGTEKST:
Tyven, tyven skal du hete
for du stjal min lille venn.
Men jeg har et håp i vente
at jeg snart får en igjen.
Tror jeg tra-la-la, tror jeg tra-la-la,
tror jeg tra-la-la, så tror jeg tra-la-la, tror jeg tra-la-laa!
Jeg tror du står og sover, og ikke passer på min venn.
Jeg tror du står og sover
og ikke passer på.
– Å nei, og nei jeg sover ei.
Jeg bare står å hviler meg.
Jeg sover eller våker, så tenker jeg på deg.
Siste gang jeg var i byen mistet jeg min paraply.
Og den kostet mange penger,
og den var jo ganske ny.
Tror jeg tra-la-la, tror jeg tra-la-la,
tror jeg tra-la-la, så tror jeg tra-la-la, tror jeg tra-la-laa!
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Kunst å bli inspirert av
Pablo Picasso (1881–1973) var en spansk kunstner som er kjent for sine nye måter å tegne og male på. Han lagde mange tegninger, og han er kjent for å tegne en tegning med bare én hel strek – uten å løfte blyanten!
Se for eksempel tegningen: Cheval et son dresseur, tegnet i 1920. Kan du se hvor han har begynt og hvor han har sluttet streken i denne tegningen? Under ser du et utsnitt fra tegningen, men se hele bildet i lenken over.
Utsnitt av tegningen «Cheval et son dresseur», 1920 © Succession Picasso/ Crédit photographique : Adrien Didierjean/Agence photographique de la Réunion des Musées Nationaux – Grand Palais des Champs Elysées
Ansikter
Picasso tegnet et ansikt fra mange vinkler på én gang, i samme tegning. Dette gjorde han for å få frem personligheten til den han tegnet best mulig. Han ville tegne alt han så på én gang!
Utsnitt fra «The Red Armchair», 1931 © 2018 Estate of Pablo Picasso / Artists Rights Society (ARS), New York. Se hele bildet i lenken.
På nasjonalmuseet.no/samlingen kan du se flere originale Picasso-tegninger. Her kan du se bilder hvor han har tegnet fra flere sider på én gang, og der han har tegnet omriss. Se for eksempel her:
- Drømmende kvinne i stol, med hodet i hånden, Pablo Picasso, grafikk 1934/1939.
- Francoise, Pablo Picasso, grafikk 1946.
- Skjegget mann med hatt med bjelle på, Pablo Picasso, grafikk 1968/1969.
- Sideblikk på Velázquez: Infant i tre-kvart profil, Pablo Picasso, grafikk 1968/1969.
I Kåre og Marimba hjelper til har illustratøren også tegnet mange ansikter fra flere sider. Det skaper bevegelse og fart, og vi får inntrykk av at personene i boka er på vei et annet sted, eller gjør flere ting på samme tid. Kan du finne noen eksempler på dette i boka?
Spilleliste
Låt til leken og hinderløya «Torstens sykkeltur» finner du her:
Jaktfalk, Nesodden Teaterfabrikk, 2022.
Spilleliste (Spotify):
- Kjedelig, No.4, 2016.
- Kjedelig, Barnas Supershow, 2016.
- En kjedelig sang, De Musikalske Dvergene, 2012.
- Is-sangen, Harlem & gjengen, 2023
- Is Til Middag, Barnas Supershow, 2010. Se musikkvideo på Youtube her.
- Sykkeltur, Mandarinsaft, 2018.
- Kamilla og Tyven, Morten Harket, 2005.
- Tyven, tyven, Sangfoni, 2017.
Om forfatteren og illustratør
Markus Lantto
Markus Lantto (f. 1973) arbeider som kunstnar og instrumentbyggjar i Trondheim.
For boka Kåre og Karimba hjelper til (2022) mottok han Kulturdepartementets bildebokpris og Nynorsk barnelitteraturpris.
Foto: Johanna Gullberg/Samlaget
Camilla Kuhn
Camilla Kuhn (f. 1975) har skrive og illustrert mange morosame bøker for barn, mellom anna Gorm er en snill orm, Samira og skjelettene, Lunda på rideskole og Dyras beste sjekketriks.
Ho har også illustrert bildeboka Ulf er uvel som er skriven av Rebecca Wexelsen, og Ridderne tar gull som er skriven av Bjørn F. Rørvik.
Foto: Tove K. Breistein/Samlaget