Gigabror
Annika Linn Verdal Homme, Aschehoug 2024
Du tenker kanskje ikke at annenhver helg er så spesiell. At det bare er en helt vanlig helg. Men det er det IKKE for lillebror.
ANNENHVER helg er de beste helgene, for da kommer GIGABROR.
BLA I BOKA:
Plakater
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
Lesestund
Har du søsken? Fortell om hvordan det er. Les sammen med barna, se på bildene og snakk om det som skjer!
Her er opplegg til lesestund med Gigabror.
Opplegget er laget av Toril Hægeland, universitetslektor ved OsloMet.
Tegn border og mønster
Se på bildene i Gigabror. Kan dere finne noen mønstre og border på tepper og klesplaggene i boka?
Her kan dere lage egne mønstre og border!
SLIK GJØR DU:
- Velg ut noen av fargene i boka som går igjen: for eksempel gul, blå, grønn og rosa.
- Bruk et tegneark. Tegn border og mønster fra venstre til høyre side av arket.
- Øvelsen kan tilpasses trinn og ferdigheter. De minste kan gjerne lage store border, mens de eldste kan lage mer detaljerte mønstre.
Øvelsen er fin for konsentrasjon og finmotorikk, og for bevisstgjøring om farger og mønster.
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Papir
TIPS:
- Uteaktivitet: Barna kan også tegne mønstre og border på asfalt med kritt. Dere kan også tegne i et tegneprogram på nettbrett.
- Oppgaven passer også som forarbeid til oppgave 2: Vev et teppe. Da kan barna tegne og planlegge sitt eget vevmønster.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Vev et teppe
Lag vev med inspirasjon fra boka!
Å veve et stoff selv som henger sammen er nesten litt magisk! Annenhver tråd over og under, over og under, igjen og igjen – til det til slutt blir et teppe. Dere kan veve GIGAstort eller veldig lite teppe!
SLIK GJØR DU:
- Se på bildene i boka og let etter mønstre i tegningene. Se på tegningene av tepper, klær og ulike stoffer.
- Finn fram tykt garn eller stoffremser, gjerne i farger fra boka som gul, oransje, blå, grønn og rosa.
- Dere kan bruke vever dere har på skolen, eller lage enkle vever selv (se tips under).
- Vev annenhver tråd over og under, over og under, igjen og igjen. Til slutt blir det et bilde!
- Se bilder under for en beskrivelse av hvordan dere kan veve – trinn for trinn.
DU TRENGER:
- Vever (eller lag en vev selv)
- Vevnåler (alternativt kan dere bruke spisepinner eller hendene)
- Tykt garn eller stoffremser
- Hyssing, jute eller tau til renning (til renningen trenger dere tråd eller garn som ikke er elastisk)
- Saks
TIPS:
– Lag en vev selv: Bruk gjerne tykk papp, tynne treplater eller bøker. Dere kan også sette opp tråder (en renning) mellom to stolben, to søyler, to trær eller lignende. Her er mulighetene mange! Denne videoen viser hvordan du kan lage en pappvev og renning, steg for steg.
– Hva er en renning? I en vev, så kalles trådene som er festet vertikalt i en tekstilvev for en renning. Så fører du garn eller tøyremser inn i renningen, over og under trådene. Garnet eller tøyremsene kalles ofte for innslagstråder.
– Lager dere veven selv kan det være lurt å bruke noe til å løfte opp renningen. Pinner til pinnekjøtt som selges i matbutikker kan være fine å bruke. De kan løfte trådene litt opp, ligger støtt på underlaget og holder samtidig renningen litt på plass.
– Trenger dere tips til veving? Se video her: Weave a Hanging Tapestry
1: Du trenger
2: Eksempel på enkel vev laget av papp og hyssing. Her er trådene (renningen) festet så stramt at pappen bøyer seg litt og løfter renningen opp fra pappen.
3: Mønster inspirert av boka! Eksperimenter med å bytte farge på tråden du vever med (innslagstråden). Du kan hoppe over ulikt antall renningstråder når du vever for å lage mønster. Her er det brukt spisepinner i stedet for vevnål.
4: Spisepinner kan også brukes i stedet for vevkam til å dytte trådene du vever med sammen.
5: Her er det laget renning i ulike farger, og vi vever så både trådene du vever med (innslagstrådene) og trådene i renningen synes.
6: Baksiden av renningen. Ved å la renningen løpe rundt hele papplaten slik som dette, går det fort å lage renning og man får samtidig renningstråd nok i endene til å knyte trådene sammen når veven skal avsluttes. Knyt sammen og lag frynser.
7: Her er det brukt trepinner til å løfte trådene i renningen opp fra pappen, og brede tråder som gir en stabil renning.
8: Bruk fantasien og lag deres egne vever!
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Latterkrampe
Å le sammen er fint! Dette er en øvelse for å bli godt kjent og trygge på hverandre.
DU TRENGER:
- Et rom med gulvplass.
SLIK GJØR DU:
- Her skal barna legge seg ned på gulvet i en lang rekke.
- Hodet skal man legge på magen til en annen i gruppa,
- Nå skal alle late som de ler og lage latter-lyder. Hvordan høres det ut når man ler? Fortsett å lage lyder, gjerne til barna faktisk begynner å le!
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
Rollelek: GIGA (se video)
Stor, større, størst og GIGA!
Dette er en enkel rollelek hvor barna kan lage levende bilder med kroppene sine. Det er også en lek med størrelser. Ett barn starter leken, deretter blir flere og flere barn blir med: ett barn, tre barn, fem barn og til slutt alle sammen!
SE VIDEO:
DU TRENGER:
Et grupperom med litt plass eller en gymsal.
SLIK GJØR DU:
- La barna stå i en ring.
- Finn på et yrke eller et sted barna skal leke at de er eller skal være. For eksempel en bonde og en bondegård.
- Én står i midten og peker ut et barn som får i oppgave å være et yrke. Hvis barna skal leke at de er på en bondegård, kan barnet late som det er en bonde.
- Hvis den som står i midten sier «bondegård», må de to nærmeste barna bli med å lage en bondegård eller være dyr på bondegården. Barna må finne plassene sine, eller finne ut hva de skal være, innen lederen har talt til ti!
- Hvis den som står i midten sier STOR bondegård, må to barn til være med på leken.
- Og hvis man sier GIGA bondegård, da må ALLE barna i ringen bli med!
Tips til yrker og steder: Bonde – bondegård, politi – storby, badevakt – badeland, billettkontrollør – kino, dj – diskotek, lærer – skolegård, fotballdommer – fotballbane.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk. Video: Brillefilm
Forme med kroppen
Bruk kroppene til å forme bokstaver eller noe annet morsomt!
I denne øvelsen trener man på å tenke abstrakt, og hvordan noe kan se ut hvis vi lager noe fysisk med kroppene våre. Det kan være overraskende vanskelig å lage bokstaver eller tall med kroppen, spesielt hvis flere barn skal gjøre det sammen.
DU TRENGER:
- Et rom med gulvplass.
SLIK GJØR DU:
- Barna kan stå spredt utover gulvet. Først skal de jobbe alene, deretter kan de gå sammen tre og tre barn, og til slutt skal de lage noe sammen med hele gruppa.
- Bruk ord fra boka som barna kan forme sammen. Se forslag til ord under.
- Dere kan enten lage noe liggende på gulvet eller stående. Da blir figuren dere lager i 3D!
FORSLAG TIL NOE BARNA KAN FORME:
Alene, én og én: Bokstaven I, T eller L , tallet 4, et tre, en blomst eller en stein.
Tre og tre sammen: Bokstavene F eller K, en bro, en maurtue eller et baderom.
Hele barnegruppa: En skog, på kino, en blomstereng, et hav, en isbre eller en dyrepark.
Opplegg: Margrete Bratberg, Nesodden Teaterfabrikk.
Tegn en du savner
Tegn noen som du er glad i, og som du gleder deg GIGAmasse til å se igjen!
Bli inspirert av fargene i boka. Har bestemor eller tante blått, gult eller kanskje oransje fjes? Og kan håret være grønt? Slå dere løs og lag en fargesprakende utstilling!
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Papir
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Fotolek med perspektiv
Nærme eller langt unna? Lag morsomme bilder av ting og hverandre hvor dere leker med avstander og illusjoner!
SLIK GJØR DU:
- Gå sammen to og to, eller flere sammen.
- La noen av barna få i oppgave å ta bilder.
- I forgrunnen lar dere en ting være i fokus. I bakgrunnen – langt unna – kan den andre eller flere barn plassere seg.
- De som tar bildet, kan gi instrukser til hvordan barna skal stå slik at det blir en sammenheng mellom tingen som er i fokus, og barna som er lengre unna. For eksempel kan barna late som de holder tingen som er i fokus. Se eksemplene med eple, sko og ring!
- Ta bilder med kamera på nettbrett eller mobil. Lek dere med fokus på vekselvis forgrunn og bakgrunn, og se hva slags forskjellige effekter og synsoppfatninger det kan gi.
DU TRENGER:
- Gode ideer
- Noen ting: for eksempel en ball, en fot, en hengende frukt på et tre, en ballong eller lekeapparater.
- Kamera på nettbrett eller mobil
TIPS:
Hvis dere kan skrive ut bildene, kan dere henge dem opp og lage en morsom utstilling!
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Memospill
Lag og spill memospill!
SLIK GJØR DU:
- Bla i Gigabror og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene.
- Bruk malen: memospill – forside (PDF). Tegne bare én tegning, en ting eller en person fra boka, over hele malen. Klipp i to halve langs de stiplede linjene etterpå.
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside (PDF).
- Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «herme» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
- For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
– To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
SPILLEREGLER:
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Kunst å bli inspirert av
POP ART
Hva er pop art? Pop er forkortelse for «populaire» på engelsk, som betyr populær, og «art» som betyr kunst, altså populær kunst.
Pop art kaller vi det når kunstnere blir inspirert av ting fra hverdagen vår og lager kunst av dem! Stikkord for kunsten er kjente ting eller personer, store bilder, enkle former, repetisjoner og sterke farger.
En av de mest kjente kunstnerne innen pop art er amerikanske Andy Warhol (1928-1987). På 1960-tallet lagde han illustrasjoner for magasiner og kunstbilder av kjente varer som Coca Cola, suppebokser, pengesedler og kjendiser. Her kan du lese mer om Andy Warhol og kunsten hans:
LAG POP ART:
Velg for eksempel temaet «sommerferie», og la barna komme med forslag til ting som minner dem om det. For eksempel: sol, is, parasoll, jordbær, smågodt, brus, båt, skateboard, ball, badeball, bok, fly, bil, blomst, fisk, en bølge, en huske, et dyr, en person som bader, stuper eller hopper.
Tegn eller mal stort og med sterke, klare farger. Ikke bland fargene, men lag felter med noen utvalgte farger. Bruk gjerne et kvadratisk format, og heng opp alle verkene ved siden av hverandre og lag en pop art-utstilling. Se gjerne oppslaget hvor Gigiabror og Lillebror har latterkramper i boka.
Dere kan også tegne stort ute! Gå ut i skolegården en dag med fint vær og tegn stort med kritt, med utvalgte farger som for eksempel rosa, grønn, gul og blå.
Varianter av Andy Warhols serie ‘Shot Marilyns’ vist på Palazzo Ducale, Italia, 2016.
Bildekreditering: Faber1893, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
Opplegg: Kunst i Skolen.
Om forfatteren og illustratør
Annika Linn Verdal Homme
Annika Linn Verdal Homme (f. 1997) er musiker, illustratør og grafisk designer, utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun er opprinnelig fra Kristiansand, men bor og arbeider i Oslo.
Foto: Tonje Lona Eriksen