Bak den svarte porten
Anders Bortne og Marianne Gretteberg Engedal (illustratør), Gyldendal 2021.
En bildebok om Halloween, redsel, mot og uventet vennskap.
Bak den svarte porten er både en spøkelsesfortelling og en fortelling om å få en venn.
Gjør deg kjent med boka. Her kan du bla i de første sidene:
Heng opp plakater med bilder fra boka:
Se leker og aktiviteter til Bak den svarte porten under!
Farger i boka: Mørke nyanser i lilla, blått og sort. Kontrastfarger i oransje og rosa.
Aktiviteter
Klikk på bildene under og kom til aktivitet
LESESTUND: LA BARNA FORTELLE
Fortell om en gang du var redd, eller en gang du fikk en ny venn. Les sammen med barna, se på bildene og snakk om det som skjer!
Her er opplegg til lesestund med Bak den svarte porten.
Opplegg: Toril Hægeland. Foto: Foreningen !les.
Lek: Med bind for øynene (se video)
I Bak den svarte porten møter Olivia en jente som hun går sammen med på Halloween. Etterpå spør jenta om Olivia vil følge henne hjem.
Her er en lek som handler om å følge og stole på hverandre!
Opplegg: Margrete Bratberg / Nesodden teaterfabrikk.
Filmen er laget av Brillefilm.
Woo hoo Halloween!
Lag morsomme eller skumle masker på en enkel måte!
SLIK GJØR DU:
Bruk hvite papptallerkener som dere klipper i to på midten. Klipp hull til øyne og små hull ved ørene.
Bruk gjerne en elastisk tråd slik at dere kan feste maskene rundt hodet.
DU TRENGER:
- hvite papptallerkner,
- farget papir i flere farger eller silkepapir,
- ev. pynt som perler, paljetter, fjær,
- maling og tegnesaker,
- elastisk tråd eller strikk,
- saks,
- og lim.
TIPS:
Gå på jakt ute og finn tørkede blomster, pinner, små kongler. Mal dem og bruk dem som pynt på maskene.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Monsterleken (se video)
I Bak den svarte porten er det Halloween og mange barn går «knask eller knep» fra hus til hus. I denne leken må barna skynde seg inn i et «hus» før monsteret tar dem.
Monsterleken er en variant av «katt og mus». Lær leken ved å se videoen under! (varighet: 2 min og 30 sek.)
SLIK LEKER DERE:
Del dere inn i par, to og to. Dere kan enten stille dere i en ring, eller stå spredt ut på gulvet.
Parene skal stå arm i arm og med den ytterste armen i siden (slik at man enkelt kan hekte seg på). Det er Halloween, og hvert par er liksom et hus.
Et par starter med å være monster og barn – de står i midten av ringen. Barnet må se redd ut og rope «hjelp, hjelp!». Monsteret strekker armene opp i luften og brøler «Væææ!»
Monsteret skal løpet etter og prøve å ta barnet. Hvis monsteret klarer å ta barnet, bytter de roller sånn at monsteret blir barn og motsatt.
For å redde seg selv kan barnet hekte seg på et av «husene», men hvert par har kun plass til to barn. Når barnet hekter seg på, må barnet på den den på den andre siden av «huset» ut å løpe. Fortsett så lenge det er gøy!
TIPS:
Ha et ekstra fokus på at alle får bli med på leken! I denne leken er det et felles ansvar i barnegruppa at det ikke blir de samme barna som er ute og løper hele tiden. Slik får alle være med og leke!
Kommandolek med knask eller knep
Her kan barna bevege seg! Dette er også en enkel rollelek.
Denne leken kan gjøres både før, under og etter at man har lest boken. De første gangene dere leker, kan en voksen lede leken ved å gi barna ulike oppgaver underveis.
HVOR:
Leken kan gjennomføres i en gymsal, på et grupperom eller ute.
SLIK GJØR DU:
- Be elevene om å spre seg utover gulvet. Gi beskjed om at barna skal gå rundt i rommet, men uten å komme nær hverandre eller snakke sammen. Hver gang du klapper i hendene, vil barna få en ny «oppgave».
- Klapp i hendene, og rop stopp. Rop ut den første kommandoen, for eksempel «skummel skog» (se beskrivelse under). La de prøve å være «i rolle» en liten stund.
- La barna på nytt få bevege seg rundt i rommet før du klapper i hendene og roper «stopp». Gi barna en ny oppgave.
Øvelsen kan bygges ut med flere oppgaver eller kommandoer. Det er fint om de ulike oppgavene varierer mellom oppgaver som barna må løse alene, og oppgaver de må løse sammen med andre.
Dere kan også variere om barna skal være stille og «stå i frys», eller om de skal lage en bevegelse med lyd.
FORSLAG TIL OPPGAVER:
Skummel skog: Barna må stå helt stille og late som de er et skummelt tre.
Knask eller knep: Tre og tre barn går sammen. To barn lager et hus og ett barn «bor inne i huset». Du som voksen kan gå rundt og ringe på døra og si «knask eller knep» for å se hvem som åpner døra.
Mumie: Alle må gå rundt som en mumie. Se i Bak den svarte porten hvordan Oliva gjør det! Si “åhhhh” og slep det ene benet etter deg.
Det forlatte huset: Barna går sammen om å lage et stort hus med ulike vinduer, vegger, tak, rom og en dør – gjerne med lyd som et ekte spøkelseshus. Kanskje du som leder leken, eller ett av barna kan gå tur rundt/inne i huset?
Tips: Når dere skal lage huset for første gang, kan dere lage det som et tablå (bilde). Ett og ett barn stiller seg opp og sier hva de «er» i huset (vegg, gulv, dør, osv.), deretter kan de andre barna «bygge videre» slik at hele huset eller bildet henger sammen.
Opplegg: Margrete Bratberg / Nesodden teaterfabrikk.
Lek med lys og skygge
Med hendene kan barna lage morsomme skyggebilder!
SLIK GJØR DU:
- Bruk en vegg og en sterk lyskilde som ikke sprer lyset for mye. Det er alt som skal til! Du kan bruke en lommelykt eller en arbeidslampe du kan rette mot veggen.
- Støtt lyskilden godt opp med bøker eller noe annet som egner seg. Lampen eller lommelykten bør kaste en klar lyssirkel på veggen, cirka 60 centimeter i diameter.
- Rommet ellers må være mørkt. Blir ikke skyggene klare nok, kan dere justere dem ved å flytte lyskilden nærmere eller lenger fra veggen.
- Gå i gang, prøv dere fram og bruk fantasien!
Skriv ut malen «Lek med skyggedyr» (pdf.) her.
DU TRENGER:
- Hender
- Lys og mørke
- Et mørkt rom og en vegg
- En sterk lyskilde (bordlampe, stålampe eller lommelykt)
TIPS:
- Lag skyggebilder med hele kroppen. Eller bruk for eksempel hatter og kroner for å se hva det forestiller. Kvister pinner og kosedyr kan også brukes.
- Heng opp mørke gardiner, eller bruk et rom uten vinduer. Bruk boken som inspirasjon og se om dere kan lage et koselig(!) mørkerom. I boken brukes det mønster og håndtegnede pastellfarger som kontrast til de mørke fargene.
INSPIRASJON:
Se filmer:
- Hvordan lage skyggebilder – film som viser hvordan man holder hendene og hvordan du kan bevege på dyrene (film på Youtube).
- Skyggeteater fra Sandnes Kulturskole (film på Facebook).
- Skyggetegning fra Espira (film på Facebook).
- Lag skyggeteater med gjenbruksmaterialer (Film på Youtube).
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Lag en spøkelseshistorie
Fortellingen i Bak den svarte porten er en spøkelseshistorie. Bruk boka som inspirasjon til å lage deres egen skumle historie!
Forslag til hvordan dere kan sette i gang fortellingen:
- Se på oppslag 6 i Bak den svarte porten. Her er det en illustrasjon over byen Olivia bor i. Kan dere sammen forestille dere hvem som bor i byen og hvor de bor? Det kan være noen Olivia kjenner, eller noen personer dere selv dikter opp.
- Hva er et spøkelse? Tror du på spøkelser? Hvordan kan et spøkelse se ut?
- Bor det et spøkelse i byen? Viser spøkelse seg for noen av de som bor der? Hva skjer da? Eller er spøkelse helt usynlig?
Bruk barnas svar til å lage en egen fortelling om et spøkelse!
Dere kan også ta utgangspunkt i fortellingen om Olivia og dikte videre:
- Hvordan tror du Halloween var for Olivia året etter?
- Stod det forlatte huset fortsatt tomt? Hvis ikke: hvem flyttet inn der og hva skjedde i huset året etter ved neste Halloween? Kan dere lage deres egen historie om det?
Skumle mønstre
Se i boka Bak den svarte porten. På ett av bildene er det noe rart med øynene til Olivia! Ser dere mønsteret?
Her kan elevene tegne sine egne hypnotiske sirkler eller edderkoppnett.
SLIK GJØR DU:
Skriv ut malen: Skumle mønstre (pdf.)
Tegn sirkler eller edderkoppnett. Fargelegg mønsteret.
DU TRENGER:
- Mal til sirkler og nett
- Fargeblyanter eller tusj
- Saks
TIPS:
Skriv ut flere maler og la dem ligge fremme sammen med fargeblyanter. Da kan barna tegne når de vil!
Lag utstilling med mønstrene. Finn en vegg eller et hjørne som kan dekkes fra tak til vegg, og «fliselegg» med skumle mønstre til Halloween.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Tegn din magiske hånd
Ved hjelp av enkle strektegninger, kan dere få det til å se ut som om hånden kommer ut av bildet – dere kan lage en optisk illusjon! (Les om optiske illusjoner under Kunst å bli inspirert av).
Under finner du bilder av hvordan dere kan tegne hånden, steg for steg.
DU TRENGER:
- Papir
- Tusj eller fargeblyanter
- Linjal
- Viskelær
SLIK GJØR DU:
1. Legg hånden på papiret og tegn rundt hånden med en blyant.
2. Bruk en linjal og tegn streker med tusj eller fargeblyant fra den ene kanten av arket til den andre. Hopp over der hånden er tegnet. Bruk gjerne en linjal og tegn en linjalbredde om gangen.
3. Tegn deretter streker for hånd mellom hver linjalstrek slik at det blir mange streker rundt hånden.
4. Når du har tegnet så mange streker som du vil ha på tvers av arket, kan du begynne å tegne den magiske hånden!
5. Tegn hjelpstreker ved å tegne en liten loddrett strek opp fra hver ende av alle linjene. Slik kan du få en tydelig bue når du skal tegne linjer over hånden.
6. Tegn buede streker over hånden, fra hjelpestrek til hjelpestrek. Planlegg hvor streken skal treffe før du begynner å tegne buen!
7. Bruk flere farger!
TIPS:
De eldste barna kan hjelpe de yngre barna med å tegne rundt hendene. Dere kan også tegne rundt enkle former, som for eksempel et hjerte.
Var det gøy å tegne magisk? Det finnes flere morsomme oppskrifter og triks for magisk tegning, se for eksempel:
- Tegn flyvende bokstaver og hull i arket (film Youtube).
- Tegn en tredimensjonal stige (film Youtube)
- Tegn et magisk hull i hånden din! (film Youtube)
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Profiltegning – hva ser du?
Noen ganger kan vi se på et og samme bilde, men se ulike ting. Det er nesten litt magisk. Lag bilder av hverandres ansikter og se hva som skjer!
Under finner du bilder av hvordan dere kan tegne og klippe ut et ansikt i profil, steg for steg.
DU TRENGER:
- Papir i to forskjellige farger (bruk gjerne fargene fra boka)
- Blyant
- Viskelær
- Saks
- Lim
SLIK GJØR DU:
1. Klipp ut etter streken uten å brette ut arket.
2. Brett ut arket og vipps har du en vase med to speilvendte profiler!
3. Lim arket på det andre fargede arket du klippet ut i starten.
4. Gå to og to sammen og tegn hverandres ansikter sett fra siden.
5. Ta to forskjellige fargede ark og klipp dem ut i like store kvadrater, for eksempel 20×20 cm.
6. Brett det ene arket på midten på langs.
7. Tegn profil av en venn: Se på ansiktet til den andre, slik det ser ut fra siden. Bruk en blyant og start med å tegne pannen fra det øverste venstre hjørne.
8. Tegn nesen, munnen og haken i ansiktet, også fra siden.
9. Stopp med å tegne streken når du kommer til haken og halsen, helt nede i venstre hjørne av arket.
10. Klipp ut etter streken uten å brette ut arket (arket er fortsatt brettet).
11. Brett ut arket og vipps har du en vase med to speilvendte profiler!
12. Lim arket på det andre fargede arket.
Til slutt: Se godt etter! Hva ser du?
TIPS:
Heng opp alle bildene etter hverandre på veggen. Da vil bildene danne et fint mønster!
Se flere tegninger av vase eller ansikt, alt ettersom hva du ser, her: Rubin vase (Wikipedia).
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Lag og spill memospill med tegninger fra boka
Bla i Bak den svarte porten og se om dere finner tegninger av ting og figurer som dere kan tegne på kortene.
Det kan for eksempel være: et gresskar, en flaggermus, et høstblad, en mumie, en bøtte eller en tegning av godteri.
Oppmuntre gjerne barna til å se etter og «hermetegne» etter tegningene i boka. Hvordan har illustratøren tegnet de forskjellige tingene?
For å kunne spille spillet må dere lage to og to par med kort.
- Som forside kan dere bruke malen: memospill – forside (PDF)
- Som bakside til spillet kan dere bruke malen: memospill – bakside (PDF)
DU TRENGER:
- Tegnesaker
- Saks
- Papir
- Kartong, papp eller tykt papir
- Limstift
TIPS:
-To og to går sammen og tegner utvalgte tegninger fra boka, på hvert sitt kort, som danner kortpar til spillet. For eksempel kan en eldre elev tegne og en yngre elev fargelegge et kortpar. Dere kan også bruke matpapir til overføringstegning, og tegningene kan klippes ut og limes på tykkere papir eller papp.
-Istedenfor tegninger inspirert av boka, kan dere bruke utvalgte ord hentet fra boka. Velg noen ord, skriv ordet på norsk på ett kort, og det samme ordet på et annet valgt språk på det andre kortet. Slik danner de et språkpar.
– Lag en egen boks til spillet. Etikett til boksen (PDF) kan skrives ut og limes på f.eks. en tidsskriftssamler.
SPILLEREGLER:
Her finner du spilleregler til spillet memo (PDF).
Lag magiske skyggebilder sammen
I Bak den svarte porten er det en mystisk stemning i illustrasjonene. Det er solnedgang, skumring og sorte, store skygger. Lag fine skyggebilder sammen med barna!
Under finner du bilder og beskrivelser av hvordan dere kan lage skyggebilder.
DETTE TRENGER DU:
- Sort papir (eller mal et ark sort på begge sider)
- Hvitt papir eller farget papir (gjerne rosa, rød eller oransje)
- Ev. maling. Bruk solnedgang-farger fra boka: rosa, oransje og rød.
- Saks
- Lim
SLIK GJØR DU:
1. Finn fram to ark i ulike farger. Klipp til slik at arkene blir kvadratiske. Det ene arket kan være sort, gjerne i tykt papir. På det andre arket kan dere male en himmel i fargene rosa eller oransje.
2. Brett det sorte arket og del det på to på midten. Du skal kun bruke den ene halvdelen (sidekameraten kan gjerne bruke den andre halvdelen).
3. Tegn valgfrie former på kanten av det det sorte arket – gjerne med inspirasjon fra boka. Tips til enkle former er blader, grener eller gjerdestolper (se eksempel under). De litt større barna kan for eksempel prøve seg på flaggermus, gresskar, fugler eller planter.
4. Klipp ut formene og spar på dem.
5. Lim det svarte arket (som dere har klippet i) på det fargede arket. Det skal dekke halve arket.
6. Lim de utklipte formene på det fargede papiret slik at figurene blir symmetriske og speilvendte (se bildet under).
TIPS:
Heng opp barnas bilder på veggen, enten i grupper eller etter hverandre.
Opplegg og foto: Kunst i Skolen.
Bli inspirert
Klikk på bildene under og få mer inspirasjon
Kunst å bli inspirert av
Kunstner: Victor Vasarély (1908-1997)
Victor Vasarély ble født i Ungarn i 1908. Han bodde store deler av sitt liv i Paris, og han døde i 1997.
Vasarely var en kunstner som var opptatt av å skape illusjoner i bildene sine. En illusjon er når noe ser ut som noe det ikke er. Et synsbedrag kan man også kalle det. For eksempel kunne han få det til å se ut som en kule kom ut av bildet. Dette kalles optisk illusjon.
Bildet «Kube» er laget med en grafisk trykkemetode som heter serigrafi/silketrykk.
Kubens farger i dette bildet gjør at det ser ut som om den beveger seg ut av den sorte bakgrunnen. Og formene er forminsket og skjøvet på for å skape denne effekten.
Ønsker dere å lese mer om Vasarelys kunst, og se flere bilder som leker med synet vårt og skaper bevegelse, kan dere se bilder fra utstillingen BEVEGELSE laget av Kunst i Skolen her.
Her er også en film om hvordan du kan lage en optisk illusjon som Vasarely:
Victor Vasarely: Op Art Lesson #1 (film på Youtube).
Spilleliste
Bak den svarte porten handler om å bli litt skremt eller redd. Men den handler også om å ønske seg og få en ny venn. Her er forslag til musikk du kan bruke til leker og aktiviteter.
LYDSPOR OM ENSOMHET OG VENNSKAP (STRØMMETJENESTEN SPOTIFY):
Tenke på en venn, Odd Nordstoga, 2016.
LYDSPOR OG REGLE I TRALL:
Tumba tumba & Ormen den lange. KORK med Kristin Asbjørnsen og reglegruppe, 2022.
FORSLAG TIL «SKUMLE» LYDSPOR (STRØMMETJENESTEN SPOTIFY):
Halloween, Tobine, MGPjr 2016.
Spøkelsestoget, Knutsen & Ludvigsen, 1983.
Uhu – spøkelser, Josefine, 1997.
Grusomme Gabriels spøk, Kaptein Sabeltann, 2006.
Adams Family Theme, 2014
Darkside, Alan Walker, 2018.
Thriller, Michael Jackson.
Ghostbusters – From “Ghostbusters”, Ray Parker Jr., 1984.
Good to be bad, Descendants 3, 2019.
Eksperiment: superenkel optisk illusjon
Kan vi bli lurt av det vi ser? Her er to enkle og morsomme øvelser eller eksperimenter!
Flyvende fingertupp-eksperimentet:
- Hold hendene opp foran deg circa 20 cm fra øynene, og se på fingertuppene dine.
2. Se på et punkt i enden av rommet og fokuser på dette punktet.
3. Flytt fingertuppene litt fra hverandre.
4. Juster avstanden fra øynene, fokuspunkt og avstanden mellom fingertuppene dine til du ser en flyvende fingertupp (eller flyvende pølse eller kjøttbolle, om du vil kalle det noe annet).
Bøyd blyant-eksperiment:
- Hold en blyant litt løst mellom fingrene som på bildet.
2. Beveg hånden opp og ned, og det vil se ut som blyanten er myk!
Opplegg og foto: Kunst i Skolen
Om forfatteren og illustratør
Anders Marius Bortne
Anders Marius Bortne (f. 1973) er forfatter og musiker.
Han har skrevet flere bøker og tegneserier for voksne. Heldigvis ville han også skrive for barn.
Bak den svarte porten er hans første barnebok.
Foto: Agnete Brun / Gyldendal.
Marianne Gretteberg Engedal
Marianne Gretteberg Engedal (f. 1986) er illustratør og forfatter. Hun kaller seg også for «Skinkeape». Det er kunstnernavnet hennes.
Hun har laget bøkene om Kjell som er født inn i en tjuvefamilie: Pølsetjuven (2019), Polititjuven (2021) og Verdas rikeste tjuv (2023) utgitt på Samlaget. Andre bildebøker hun har illustrert er Mieko danser (2023), Arkimedes og vindmølla (2020) og Arkimedes og appelsinskrellaren (2023) utgitt på Gyldendal.
Foto: Ingrid Styrkestad