Lærerveiledning 2014/15

Velkommen til Rein tekst 2014. Denne lærerveiledningen inneholder tips og ideer som vi håper kan inspirere dere i arbeidet med å legge til rette for at elevene utvikler leselyst og engasjement for lesing.

Last ned hele lærerveiledningen som PDF her. Oppgaver til hvert enkelt utdrag som er med i årets antologi finner du på aksjonens egne hjemmesider og i PDF-en.

INNMAT Rein test 2014.indd

I den reviderte læreplanen i norsk står det at «opplæringen i lesing skal stimulere elevens lyst og evne til å lese og skrive, og innebærer at eleven skal lese ulike tekster, både for å lære og for å oppleve.» Elevene må derfor få «engasjere seg i tekster og få innsikt i andre menneskers tanker, opplevelser og skaperkraft.» Litteraturen spiller her en nøkkelrolle. Den gode leseopplevelsen er sentral for å skape engasjement for lesing blant unge. Oppgavene i denne lærerveiledningen legger vekt på å la elevenes opplevelser komme til orde og å få frem mulighetene i litteraturen. Utdrag og oppgaver skal stimulere til leselyst, gi rom for utveksling av tanker, synspunkter og meninger, og bidra til refleksjon over den litterære erfaringen.

I lærerveiledningen vil dere finne diskusjonsoppgaver, oppgaver i litterær vurdering og skriveoppgaver. Alle oppleggene knytter seg til kompetansemålene i den reviderte læreplanen, og er laget på en måte som skal gjøre det oversiktlig og enkelt å ta dem i bruk.

I tillegg finner dere bonusspor i feltet under hvert utdrag.

Prosessorientert lesing

Den didaktiske rammen rundt oppleggene er prosessorientert lesing, en god og fleksibel metode for å vekke lyst og engasjement for litteratur. Vi har delt opp alle oppgavene i fasene før, under og etter lesingen. Målet er at teksten åpnes for elevene, og at de får bidra aktivt med utgangspunkt i egne opplevelser og erfaringer. Samtidig får dere som lærere muligheten til å fungere som modell i de delene av lesingen dere du mener at elevene deres trenger støtte.

Mange ulike aktiviteter kan gjennomføres med et slikt metodeverk. Det er derfor også mange muligheter for å variere den leseundervisningen som finner sted i en slik didaktisk ramme, og dere har gode muligheter for å kombinere de konkrete forslagene i lærerveiledningen med deres egne favoritter dersom du ønsker det.
Vi håper dere lar dere inspirere av tekstene i antologien og finner nytte i noen av forslagene til opplegg i denne lærerveiledningen. Vi håper også at dere som lærere gir elevene tid til å diskutere og legger til rette for videre lesing som elevene kan gjøre på egenhånd også etter at arbeidet i klasserommet er over.

Tilbakemelding

For å lage en god antologi er vi avhengig av tilbakemeldinger fra dere som bruker den i skolehverdagen. I løpet av høsten vil vi be dere fylle ut et skjema for tilbakemeldinger, og vi blir svært takknemlig for alle som svarer.

Lykke til i det viktige arbeidet dere gjør for å spre leselyst og engasjement for lesing blant elevene!
Hilsen Foreningen !les

Lærerveiledningen er utarbeidet av Troels Posselt og Kristin Li i Foreningen !les. Begge er utdannet lærere og har erfaring fra norskfaget i skolen.

Rein tekst: Opplegg til tekstene i årets antologi

Litterær kvalitet

Opplegget kan med fordel gjennomføres som introduksjon til arbeidet med tekstene i årets Rein tekst-aksjon.

Samtale i hel klasse

La elevene bruke litt tid på å tenke over sine favorittbøker og hva som gjorde at disse leseopplevelsene var spesielt gode.

Be dem dele favorittene sine med klassen og snakk om hva elevene synes kjennetegner gode bøker de har lest:
Hva er det viktigste for at man skal lese og like en bok? Har det noe å si hvordan man får tak i boken (reklame, omtale, tips fra venner osv.) Hvilken rolle spiller forfatteren, sjangeren, emnet/temaet, personene, handlingen, måten den er skrevet på? Har omstendighetene rundt lesingen noe å si (nettopp blitt slutt med kjæresten, begynt på ny skole osv.)? Er det forskjell på hva slags samtidslitteratur unge og voksne lesere liker?

På bakgrunn av samtalen forsøker klassen å bli enige om 5-10 punkter som kjennetegner en god bok. Lærer og elever noterer disse kriteriene til senere bruk.

Tips til videre lesing om leseglede og litterær kompetanse:

Hennig, Åsmund, Litterær forståelse. Innføring i litteraturdidaktikk. Gyldendal, Oslo 2011

Lillevangstu, Marianne, Elise Seip Tønnesen og Hanne Dahll-Larssøn (red.),
Inn i teksten – ut i livet. Nøkler til leseglede og litterær kompetanse. Fagbokforlaget 2007

Kverndokken, Kåre (red.), Gutter og lesing. Fagbokforlaget 2013