Nordisk Språkkampanje

Foreningen !les er sammen med Språkrådet og Foreningen Norden utpekt som Norges bidragsytere i Nordisk Språkkampanje 2011.

Dette er en satsing fra Nordisk Ministerråd hvor målene blant annet er å:

• Synliggjøre nordiske språk og nordisk kultur med fokus på språkforståelse.
  • Gjøre barn og unge oppmerksomme på nordisk språkforståelse.
  • Gi skolelærere redskaper som bidrar til å styrke barn og unges språkforståelse.

I læreplanen for norskfaget står det:

”Norsk språk og kultur utvikles i en situasjon preget av kulturelt mangfold og internasjonalisering, i samspill med nordiske nabospråk og minoritetsspråk i Norge og med impulser fra engelsk. I dette språklige og kulturelle mangfoldet utvikler barn og unge sin språkkompetanse. Med utgangspunkt i denne språksituasjonen skal det legges til rette for at barn og unge får et bevisst forhold til språklig mangfold (…)”.

Foreningen !les:

rein tekst 2011/12

I årets rein tekst vil dere finne to tekster på hhv svensk og dansk. Disse tekstene er også spilt inn som filer på lydboken som kan bestilles sammen med materiellet. Du som lærer vil få ytterligere tips til hvordan du kan arbeide med disse tekstene i klasserommet gjennom lærerveiledningen. Vi håper dette vil gi deg og klassen et godt utgangspunkt for positive leseropplevelser i møte med svensk og dansk litteratur!

Foreningen Norden:

Få besøk av en nordisk forfatter på din skole!

Denne høsten tilbyr Foreningen Norden gratis besøk av nordiske forfattere og litteraturformidlere til norske barne- og ungdomsskoler. Et personlig møte med en nordisk forfatter er et flott bidrag til nabospråksundervisningen og gir elevene en personlig og positiv opplevelse med skandinavisk språk og nordisk litteratur. Med besøket følger et undervisningsopplegg tilpasset læreplanens kompetansemål. Foreningen Norden arbeider for at barn og unge skal få en nordisk opplevelse og en følelse av fellesskap og samhørighet med våre naboland. Les mer

Språkrådet:

Nordisk barneordbok på nett

Vil du som lærer ha hjelp til å forklare hva en danske tror når du ber han klø deg? Vil du vite hva tilsvarende ord er på svensk? Da skal du ta en titt på denne nettordboka! Nordisk barneordbok er en nettordbok som er beregnet for skolebarn fra rundt 12 år. Den kan brukes som ressurs i undervisningen når det gjelder likheter og ulikheter i de skandinaviske språkene. Det finnes forklaringer til alle oppslagene på alle tre språkene, og man kan trene seg på et nabospråk ved å lese forklaringen til ordene. Opplesingen kan kontrolleres mot den innleste forklaringen i ordboken ved å klikke på lydikonet. Forklaringene er enkle og tilpasset målgruppen, og iblant blir det gitt eksempel på hvordan ordet brukes i stedet for en forklaring.

Samarbeidet med Foreningen !les betyr at de fleste ordene som forekommer i deres tekster, skal kunne slås opp i ordboka og få en forklaring. Ordboka er et samarbeidsprosjekt mellom språknemndene i Norden, og den er finansiert av Nordpluss språk, den nordiske språkkampanjen, språknemndene og Kunnskapsdepartementet i Norge.