Lærerveiledning

Til lærere som deltar i rein tekst.

Dere har nå fått pocketbøkene med tekstutdragene til rein tekst tilsendt til skolen. Her følger en enkel bruksanvisning til hvordan man kan legge opp aksjonen.

1. Hva vil vi oppnå? Målet med aksjonen er at elevene skal få kjennskap til et variert utvalg av litteratur. Utdragene er henta fra oversatte klassikere og norsk samtidslitteratur. Mange av bøkene vi har henta utdrag fra er kjent som ”lesevekkere”, bøker som har gitt mange lyst til å lese mer.

2. Hvordan får vi elevene til å lese? Gjennom en konkurranse. Bakerst i pocketboken er det et svarskjema som elevene eller klassene kan sende inn til !les. Merk tydelig om det er svar fra klasse eller enkeltperson. En elev vinner en bærbar PC, andre og tredje premie er DVD-er og bøker. En klasse i hvert fylke vinner bokpakker.

3. Hva går konkurransen ut på? Tekstene som finnes i boka blir presentert uten at verken navnet på boka eller forfatteren står. I stedet er det ei bokliste bakerst i heftet. Oppgaven for elevene er å lese tekstene, og så sjøl finne ut hvilken av tekstene som henger sammen med hvilken bok.
Svarfristen er 15. november.

4. Hvordan jobber vi med konkurransen? Den aller enkleste måten å jobbe på, er ganske enkelt å la elevene lese tekstene individuelt eller i klassen, og så sette dem sammen i grupper for å finne ut av svarene, men det er også mulig å gjøre rein tekst langt mer kollektivt enn som så. Dere kan ta for dere tekstene en etter en, lese høyt eller lese dem stille først for så å diskutere når man tror den er skrevet, hvilket kjønn forfatteren kan ha, om det er særlige kjennetegn ved teksten som gjør den lettere å plassere. Her vil for eksempel utdraget fra Dostojevski og Erlend Loe være svært lette å skille fra hverandre. Videre er det mulig å ta utgangspunkt i boklista bakerst, og så jobbe i klassen med den. Hvis noen elever leser ei av bøkene, andre en annen osv vil man til sammen opparbeide seg all den kunnskapen som trengs for å løse oppgavene. Her er det mulig å alliere seg med det lokale biblioteket, både skole- og folkebibliotek og la elevene jobbe med bøkene der.

5. Aleine eller sammen? rein tekst er godt egna for gruppearbeid, både fordi det er vanskelig for de fleste eleven å klare alle oppgavene på egen hånd, og fordi oppgaven i seg sjøl åpner for diskusjon og detektivarbeid. Vi anbefaler at klassen får en del timer til gruppearbeid rundt tekstheftet. Samtidig er målet med aksjonen å gi hver enkelt elev en positiv leseopplevelse. Det er bare mulig hvis elevene får lese stille for seg sjøl og konsentrere seg om teksten. Vi håper derfor at dere kan sette av tid til at eleven får lese utdragene i timen eller hjemme før et gruppearbeid begynner.

6. Skal vi analysere? Nei, tanken er at tekstene ikke skal gjennomgå en tradisjonell analyse utover de spørsmålene man må stille for å finne ut hvor tekstene er henta fra. Hensikten med rein tekst er å gi elevene mulighet til å lese for gledens skyld, og vi tenker at denne lesinga må skilles fra tradisjonell analyse.

7. Er tekstene for vanskelige? En del av tekstene er ganske vanskelige. Vi har valgt utdrag med størst mulig spredning av så vel vanskelighetsgrad som tematikk. Det betyr at en del av tekstene og bøkene vil være for vanskelige for mange, noen vil være for lette for noen og de fleste utdragene vil ligge sånn midt på. Vi er takknemlige for tilbakemeldinger på tekstutdragene fra dere. Under følger en egen gjennomgang av de bøkene vi har henta utdrag fra.

8. Hvordan delta i konkurransen? Både klasser, grupper og enkeltelever kan sende inn svar på konkurransen. Vi trekker vinnere i alle kategorier, og det er ikke noe hinder for å delta individuelt at klassen eller gruppa har levert inn svar. Skjemaet bak i boka kan brukes, eller nettsidene våre
Svarfrist er 15. november og er endelig.

9. Ekstrakonkurranse? Vi kommer til å legge ut spørsmål knytta til rein tekst på hjemmesida vår. Disse spørsmålene er det meningen at elevene skal kunne jobbe med individuelt eller i klassen. Første riktige svar vi får inn via nettet vil bli belønnet med en bok eller DVD. Vi legger ut en ny konkurranse hver uke fra 20. september. Konkurransespørsmålene vil utelukkende knytte seg til forfattere eller bøker som har tilknytting til årets aksjon.

10. Bøkene og hva er hva? Her følger en liten oversikt over de bøkene vi har tatt med, hvilke som er tunge og lette og hvorfor de er med.

Til slutt. Ønsker dere fasit på oppgaven kan dere ta kontakt med oss via e-post og få den tilsendt. Fasit på nettoppgavene vil bli lagt ut fortløpende. For at elevene skal ha muligheter til å klare disse oppgavene, bør de enten ha tilgang til et bibliotek eller internett i løpet av konkurranseperioden.