Vinnere av Uprisen - årets ungdomsbok

Hvem er ungdommens favoritt? Her finner du oversikten over Uprisen-vinnerne.

2007: Ingelin Røssland for «Handgranateple»

Da Ingelin Røssland vant Uprisen i 2007 for Handgranateple, sa ungdommene fra juryen dette: "Forfatteren forstår hvordan ungdom tenker, snakker og oppfører seg. Det er ingen moral som styrer boka, men den er likevel tilstede. Boka er fengende fra første side og handlingen er uforutsigbar."

2008: Endre Lund Eriksen for «Pitbull-Terje blir ond»

Bøkene om Pitbull-Terje og Jim er oversatt til mange språk. Bøkene har vunnet priser delt ut av barn, av ungdom og av voksne. Bøkene blir hyllet av kritikere og lest av barn og ungdom. Alle er enige om at bøkene er bra. Det er sjeldent slikt skjer.

2010: Lars Mæhle for «Landet under isen»

Lars Mæhle er en allsidig forfatter. Han skriver humoristiske, alvorlige og spennende bøker. Han skriver om fotball, psykiatri og religion. Han skriver tynne og tjukke bøker. Landet under isen er den desidert tjukkeste boka som har vunnet Uprisen.

2011: Axel Hellstenius og Morten Skårdal for «Fittekvote»

Fittekvote er en tøff og morsom roman om en ung jentes virkelighet i det norske forsvaret. Da boka vant, sa juryen blant annet at ”Det er høydepunkter gjennom hele boka, og det topper seg i en uventet og dramatisk slutt. Vi har ikke lest noe lignende før. Og både gutter og jenter liker vinnerboka.”

2012: Terje Torkildsen for «Dystopia III»

“Forfatteren har skrevet en drivende og spennende bok. Det var lett å leve seg inn i historien, og leseren blir hele tiden overrasket. Samtidig er boka både morsom og rørende. Det humoristiske veksler med det mer alvorlige.” Fra Juryens begrunnelse Om Terje Torkildsen: Ungdommens forfatterleksikon Terjes hjemmeside Wikipedia Samlaget