Lærerveiledning
Velkommen til Stjerneboka!
Stjerneboka er et nytt høytlesningsprosjekt for elever i 3. og 4. klasse der vi inviterer deg som lærer eller skolebibliotekar til å lese utvalgte høytlesingsbøker sammen med elevene i løpet av skoleåret.
Skoleåret 2024/2025 inneholder Stjerneboka fire nye titler skrevet for barn, og bokpakker med de fire bøkene har blitt sendt ut gratis til de første 500 skolene som meldte seg på.
De utvalgte bøkene er:
Billie og Bo av Kristine Rui Slettebakken og Nora Brech (ill.), Gyldendal 2023
Grisaldo av Bjørn F. Rørvik og Per Dybvig (ill.), Cappelen Damm 2022
Oskar og eg av Maria Parr og Åshild Irgens (ill.), Samlaget 2023
Heltefabrikken av Pia Sabel Gulling, Cappelen Damm 2023
Oppdraget er å lese bøkene høyt i løpet av skoleåret og å evaluere prosjektet før sommeren 2025. I tillegg ønsker vi at lærere og elever snakker sammen om bøkene og at elevene gir uttrykk for hvordan de opplever innholdet og hva de synes om tekstene.
Med prosjektet følger et opplegg til hvordan lærere og bibliotekarer kan lese høyt og ha samtale med barna om bøkene, samt leker og aktiviteter som kan gjennomføres før eller etter en lesestund. Prosjektet handler også om medvirkning og vil gi barna mulighet til å mene noe om bøkene og kåre klassens stjernebok. Vi gleder oss veldig til å høre hva barna mener om bøkene og til å finne ut hvilken bok som er deres favoritt. Klasser som registrerer sin mening om alle de fire bøkene på prosjektets nettsider innen 23. april – Verdens bokdag – blir med i trekningen av fire forfatterbesøk. Det er altså mulig å vinne et besøk av forfatteren til klassens Stjernebok!
Vi håper at lesing, samtaler og diskusjoner underveis i arbeidet vil kunne bidra til at elevene blir bedre kjent med ny norsk litteratur og mer bevisst egen litterære smak og at de får gode leseopplevelser og økt leselyst! Forskning viser at høytlesing – å lese høyt og snakke med barna om det leste – blant annet kan bidra til å styrke fonologisk bevissthet, ordforråd, leseforståelse, lese- og skriveferdigheter, elevers leseridentitet samt forbedre barn og unges holdninger til lesing (Layne 2015; Cremin et al. 2023; Ness 2024). Mer positive holdninger til lesing og leselyst har – i sin tur – en lang rekke positive effekter slik det f.eks. går frem av rapporten «Research evidence on reading for pleasure» fra det engelske kunnskapsdepartementet. Når det gjelder høytlesing, viser forskningen dessuten at det gir barn tilgang på mer kompliserte tekster og et mer avansert språk enn når de leser selv fordi det frigjør kognitiv kapasitet som kan brukes til å forstå og lære seg mer avanserte tekststrukturer og et mer avansert ordforråd (Layne 2015; Ness 2024; Wexler 2024). I tillegg kan høytlesing bidra til et bedre klassefellesskap fordi elevene får tilgang til felles tekst og felles leseopplevelser og kan snakke om ting de har lest – sammen (Wexler 2024).
Disse ambisiøse målene forutsetter imidlertid engasjerte lærere, og vi er dermed helt avhengige av dere som har fått plass på prosjektet og måten dere legger til rette for arbeidet på for at prosjektet skal ha full effekt. Vi håper derfor dere liker prosjektet og blir inspirert av de fire bøkene.
Også lærerveiledningen er ment som en inspirasjon i dette arbeidet. Den er skrevet til dere lærere og inneholder tips og ideer som vi håper vil kunne støtte dere i arbeidet med prosjektet. Vi understreker at veiledningen er ment som et forslag og at dere står fritt til å lage egne opplegg – og til å bruke hele eller deler av veiledningen, akkurat slik dere ønsker. Det er dere som kjenner elevene deres og dere som kjenner gruppa, og dere må bruke både fagligheten og elevkunnskapen deres når dere planlegger prosjektet, setter av tid til høytlesing og når dere leser og snakker med elevene om hvordan de opplever litteraturen.
Veiledningen består av tre deler:
1. For det første består veiledningen av den teksten dere leser nå. Denne teksten inneholder blant annet en introduksjon til prosjektet, noen tanker om planlegging av prosjektet, tips til hvordan det kan gjennomføres i klasserommet, en kort omtale av hvordan dere går frem for å gi stjerner til bøkene m.m. Det er også med en kort beskrivelse av hvordan oppleggene kan knyttes til kompetansemålene i læreplanen i norsk (LK20).
2. For det andre består veiledningen av fire små filmer: Én film der teaterpedagog og kulturskolelærer Margrete Bratberg kommer med sine beste tips til hvordan lese høyt bøker med barn. Deretter tre filmer der prosjektleder Troels ønsker velkommen til Stjerneboka, forteller mer om hvordan prosjektet kan brukes som utgangspunkt for samtaler og snakker om hvordan Stjerneboka også kan inngå i arbeidet med kritisk lesing og kritisk tenkning.
3. Endelig, for det tredje, inneholder veiledningen fire spesifikke forslag til undervisningsopplegg knyttet til bøkene som er med i Stjerneboka 2024/2025.
Her finner du lærerveiledningene