Stilling ledig: Rådgiver med prosjektlederansvar

Skrevet april 5, 2022 i Bibliotek/lærer, Nyheter

Foreningen !les er en ideell organisasjon som sprer leselyst og skaper lesere blant barn og unge. Foreningen ble etablert i 1997 og har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemmene og mottar støtte fra blant annet Nasjonalbiblioteket og Utdanningsdirektoratet. Foreningen !les har tiltak i skolen og på andre arenaer og når årlig ut til rundt 400 000 barn og unge og 10 000 lærere og bibliotekarer. Tiltakene er gratis og nasjonale. Foreningen !les har i dag en administrasjon med fem ansatte.

Bokslukerprisen er en nasjonal leselystpris for elever på mellomtrinnet i regi av Foreningen !les. Prisen har til hensikt å fremme lesing og leselyst, og å løfte frem norsk litteratur som utgis for aldersgruppen 10-12 år. Prisen er støttet av Utdanningsdirektoratet.

RÅDGIVER MED PROSJEKTLEDERANSVAR
Vi søker en rådgiver i fast stilling som vil få ansvar for prosjekter i regi av Foreningen !les. Vi har for tiden behov for en medarbeider som vil ha ansvar for prosjekter rettet mot mellomtrinnet. Du vil formidle litteratur til barn gjennom litterære antologier og prisarbeid. Arbeidsoppgavene vil kunne endres og tilpasses den til enhver tid gjeldende strategiplan.

Arbeidsoppgaver:

• Iverksette og koordinere aktivitet i Bokslukerprisen.
  • Planlegge og gjennomføre arrangementer i tilknytning til Bokslukerprisen og andre prosjekter, prisutdelinger og lærerseminar.
  • Holde seg oppdatert på ny litteratur for målgruppen.
  • Redaksjonelt arbeid og utvikling av lærerressurser.
  • Kontakt og oppfølging av elever, lærere og andre deltagere i Bokslukerprisen.
  • Sørge for oppdaterte nettsider og generelt informasjonsarbeid.
  • Engasjere barn i prosjektet.
  • Videreutvikle og kvalitetssikre prosjektet.
  • Enkel økonomistyring.
  • Bidra i arbeidet med drift og utvikling av Foreningen !les.

Ønskede kvalifikasjoner og egenskaper:

• Relevant høyere utdanning fra universitet/høyskole eller realkompetanse, som for eksempel erfaring fra barnekultur, bibliotek, skole, forlag, organisasjonsarbeid, formidling.
  • Interesse for og kunnskap om lesing, barnelitteratur og formidling rettet mot barn.
  • Erfaring med prosjektarbeid.
  • God skriftlig og muntlig framstillings- og formidlingsevne.
  • Evne til å arbeide selvstendig og strukturert.
  • Har gjennomføringsevne, er løsningsorientert og god til å samarbeide.

Vi tilbyr:

• Stillingsbrøk: 100 prosent.
  • Faglig spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver i en liten, men effektiv administrasjon der alle bidrar til helheten.
  • Et hyggelig arbeidsmiljø med kompetente og kreative kollegaer
  • Mulighet til å forme egen arbeidshverdag og utvikle prosjekter.
  • 35 timers arbeidsuke. Kortere arbeidstid er kompensasjon for mye lesing utenom arbeidstid.
  • Lønn etter avtale.
  • Arbeidssted er Kulturhuset Sentralen i Øvre Slottsgate 3 i Oslo sentrum.
  • Ønsket oppstart snarest.

Spørsmål om stillingen kan rettes til daglig leder Vibeke Røgler på epost vibeke@foreningenles.no eller mobil 977 31 830.

Søknad med CV sendes til: vibeke@foreningenles.no

Søknadsfrist: 2. mai 2022.