Tom Chatfield: Dette er Gomorra

FØR:

Klassesamtale.

Se på forside, sjangerbetegnelsen og les ingressen.

– Hva legger dere merke til på bildet på forsiden?
– Hvilken stemning uttrykker bildet, ifølge dere? Begrunn svaret.

På omslaget av boka står det «Kontrollerer du internett, kontrollerer du verden».
– Er dere enig i dette utsagnet? Hvorfor/hvorfor ikke?

– Hva vet dere om det mørke nettet?
– Kjenner dere til Gomorra? Hva er det?

Dette er Gomorra er en thriller.
– Hvilke andre bøker eller filmer i denne sjangeren kjenner du til?
– Hva forventer du når du skal lese en thriller?
– Tror dere at dere kommer til å like utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?
 

UNDERVEIS:

Velg ut 2-3 setninger som gjør inntrykk på dere, som dere liker eller misliker.

 

ETTER:

I boka 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på (red. Kverndokken 2015), fremhever norskdidaktikeren Henning Fjørtoft en måte å organisere det muntlige arbeidet på som han kaller tenk-par-del. Uttrykket viser til at elevene arbeider i tre faser: Først individuelt og så i par før de til slutt deler svarene i hel klasse.

Blant fordelene ved denne måten å jobbe på er at alle elever involveres og aktiviseres og at den legger til rette for en mer dialogisk samtalestruktur i klasserommet med økt kvalitet på de muntlige bidragene som fremføres i plenum.

1. Tenk

Individuelt arbeid.

La først elevene formulere for seg selv hvordan de opplevde utdraget fra Dette er Gomorra. Ev. kan de få i oppdrag å skrive ned tankene sine i form av stikkord eller setninger. Dersom de har behov for støtte i denne fasen, går det an å bruke setningsinnledere som:

a. Da jeg leste, la jeg merke til …
b. Jeg likte godt da …
c. Jeg likte ikke at …
d. Jeg ble overrasket over …
e. Jeg synes at …
f. Det gjorde inntrykk på meg at …
g. Slutten var …

Synspunktene bør begrunnes med eksempler og ved bruk av argumentasjonsord som fordi, derfor eller liknende.

 

2. Par
Gruppearbeid.

La elevene få noen minutter til å dele, diskutere, sammenlikne og reflektere over leseopplevelsene/setningene sine. I tillegg kan parene få i oppdrag å velge ut 1-2 ting som de ønsker å snakke om i plenumsdiskusjonen.

 

3. Del
Klassediskusjon

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelser, stikkordene de tok under lesingen og de tingene som de ønsker å diskutere. La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan dessuten ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hva synes dere om måten teksten er fortalt på og hvordan språket er brukt?
– Hvordan vil dere karakterisere måten det fortelles på?
– Hva forteller det oss om hvordan fortelleren er?
– Hvem er Azi?
– Hvordan vil dere beskrive ham?
– Kjenner dere til The Onion router?

– Hvilke eksempler på hacking vet dere om?
– Er hacking alltid ulovlig? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Er det noen ganger bra med hacking?
– Føler dere at dere har kontroll på dine data?
– Hva gjør dere konkret for å beskytte dataene deres?

– Er dere enig i dette utsagnet?
«Dette er hackerens etikk: plukke ting fra hverandre og sette dem sammen igjen på sin egen måte. Man gjør det for moro skyld, av ren nysgjerrighet, muligheten til å få andre til å se dumme ut sånn at man selv kan føle seg smart. Pluss at en gjeng med nynazister som jobber for å gjøre verden verre, fortjener å hackes grundig. En dose rettferdig sannhet så omfattende og kompromitterende at selv ikke mødrene deres vil vedkjenne seg dem.»

– Finnes det flere grunner for å hacke?
– Synes dere samfunnet burde gjort mer for å kontrollere internett og begrense på hacking?

– Oppfatter dere dette utdraget som en thriller?

Avslutt med å vurdere teksten:
– Synes dere utdraget fra Dette er Gomorra er spennende? Hvorfor/ hvorfor ikke?
– Synes dere teksten tar opp et interessant tema? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Fikk dere lyst til å lese mer av boka som utdraget er hentet fra? Hvorfor/hvorfor ikke?

– Hva tror dere kommer til å skje videre?


Aktuelle kompetansemål:

– lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk (VG1)

– bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner (VG2)

– bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner (VG3)