Sigbjørn Mostue: Himmelen skal gråte blod

FØR:

Samtale i grupper

Del elevene i grupper. Be dem se på omslaget.
– På hvilken måte gir det dere lyst til å lese?
– Hvor tror dere handlinga i dette utdraget foregår?
– Hva tror dere utdraget handler om?
– Hvordan forstår dere tittelen? Hva synes dere om den?

Utdraget er en thriller.
– Hva forbinder dere med denne sjangeren?
– Hvilke forventninger har dere til en thriller?
– Kjenner de til andre bøker og filmer som har en slik betegnelse?

Forfatteren har skrevet flere barne- og ungdomsbøker, i tillegg til bøker for voksne.
– Kjenner dere til forfatteren?
– Hva klarer dere å finne ut om hva han har skrevet tidligere og hvorfor han skriver?
– Har dere lest noe av ham tidligere? Fortell.

UNDERVEIS:

Lesestopp.

Stopp lesinga på side 12 etter setninga: «For noe skurret kraftig med denne mannens oppførsel, som om det midt iblant oss hadde dukket opp et feildimensjonert tannhjul i et ellers velfungerende maskineri.»

– Snakk om hva som har skjedd til nå og hva dere tror vil skje videre?
– Hvilket inntrykk får dere av hovedpersonen?
– Hvorfor tror dere han blir så oppmerksom på denne personen ombord i flyet?
– Hva tror dere denne personen planlegger?
– Hva tror dere hovedpersonen gjør videre?
– Hva tror dere skjer videre i utdraget?

ETTER:

1. Samtale om utdraget
Klassediskusjon

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og i de stikkordene de tok under lesingen og i forbindelse med lesestoppet.
La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.
Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

Snakk om hva dette utdraget handlet om, og hva elevene tror vil skje videre i boka.
– Endret dere inntrykket av hovedpersonene etter at dere hadde lest ferdig utdraget?
– Hvordan vil dere beskrive måten de fremmede personene handlet på?
– Hvorfor vakte de oppsikt?
– Hvordan fikk de kontroll på flyet?
– Hva tror dere hovedpersonen gjør nå?

Vend deretter tilbake til før-samtalen:

– Synes dere at tittelen og omslaget ble lettere å forstå etter at dere leste hele utdraget? Begrunn svaret.
– I hvilken grad mener dere at teksten levde over til sjangerbetegnelsen?
– I hvilken grad mener dere at sjangerbetegnelsen legger føringer for hvordan fortellingen vil utvikle seg videre?

Når dere har diskutert teksten, kan dere foreta en vurdering.

2. Finn argumenter
Gruppearbeid

Del elevene inn i mindre grupper og la dem snakke om hva de synes er bra og/eller dårlig med teksten, og hva de eventuelt synes kunne vært bedre.

Be dem lage en liste over de tingene som er med på å gjøre teksten god (argumenter for), og en liste over ting som trekker ned (argumenter mot). Be elevene skrive så mange fordeler og ulemper som de klarer.

3. Vurdering i hel klasse
Klassesamtale

La gruppene fortelle hva de har kommet frem til.
Klassen vurderer begrunnelsene og noterer de beste argumentene for og mot på tavlen, for eksempel fem gode argumenter for og fem gode argumenter mot.

Til slutt oppfordres elevene til å gi uttrykk for om de får lyst til å lese resten av boken? Hvorfor/hvorfor ikke?

Ekstraoppgaver

a. Skriv videre på utdraget.
Tenk over hva du tror skjer videre ombord på flyet? Hvordan tror du hovedpersonen reagerer? Se for deg hva det ender med og skriv din versjon av fortsettelsen.

b. Fra virkeligheten
Kommer du på eksempler på lignende hendelser i virkeligheten? Velg ut en og lag en faktaoversikt.

c. Spenning. En presentasjon
Lag en liste med stikkord som du mener en bok bør inneholde for at den skal være spennende.
Gå sammen med andre og diskuter kriteriene dere har satt opp. Er dere enige? Supplerer eller utdyper listene deres hverandre?
Lag deretter en presentasjon av en bok eller film dere synes er spennende, og fremfør for de andre elevene.