Samanta Schweblin: Kentuki

 

FØR:

Klassesamtale.

Se på bokas forside.
– Hva legger dere merke til?
– Liker dere tittelen? Hvorfor, hvorfor ikke?
– Hvilke forbindelser ser dere mellom tittel og motivet på forsida?

– Hva tror dere en Kentuki er?
– Hva tror dere menes med at utdraget er merket med fremtid?
– Hva er forskjellen mellom en dystopi og en fremtidsvisjon?
– Vet dere om andre romaner som foregår i en nær fremtid?

 

UNDERVEIS:

Noter stikkord til teksten mens dere leser. Det kan være stikkord til:
– Noe dere synes er vanskelig å forstå, virker rart eller ulogisk.
– Noe dere synes er overraskende
– Noe som dere reagerer på
– Noe dere synes er godt skrevet

ETTER:

1. Snakk kort om teksten i hel klasse
Klassesamtale

Gi elevene muligheten til å ta opp ting de lurte på mens de leste, slik at alle har en umiddelbar forståelse av tekstens innhold.

2. Vurdering

a. Personlig vurdering
Individuelt arbeid.

Be elevene ta stilling til utdraget:
– Likte du teksten?
– Hva er de 3 viktigste grunnene til at du liker/misliker teksten?

 

b. Finn argumenter
Arbeid i par

Del elevene inn i par. Be dem snakke sammen i gruppa med utgangspunkt i vurdering og argumenter fra punktet over.

Elevene skal nå lage to lister: én liste med argumenter for, og én liste med argumenter mot, til hvert av synspunktene.

Be også elevene diskutere hvilke argumenter de synes er gode og begrunne hvorfor.

Elevene skal deretter bruke disse argumentene. Først skal de argumentere for, og så skal de argumentere mot. Dette gjør de etter tur: Den ene argumenterer, mens den andre bare hører på.

 

c. Bytt standpunkt
Grupper på fire

Nå skal parrene gå sammen to og to (grupper på fire). I hver av disse nye gruppene, skal to og to debattere mot hverandre. Den ene gruppa skal argumentere for, og den andre gruppa skal argumentere mot. Etter fem minutter skifter gruppene på hvem som skal argumentere for og mot.

Når debatten er ferdig i gruppene, kan den fortsette i hel klasse. Streken kan brukes som en måte å få fram og synliggjøre ulike meninger på.

 

d. Streken
Hel klasse

Streken er en metode for debatt i klasserommet. Formålet med denne metoden er å få frem ulike meninger og gode diskusjoner i klasserommet.
Se opplegget til En lykkelig gift mann og andre noveller for en beskrivelse av metoden.

 

3. Litterær samtale

Det er også mulig å bruke et eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål i en diskusjon av utdraget.

– Når tror dere handlingen foregår?
– I hvilken grad mener dere at dette kunne foregått i dag?

– Hvorfor tror dere Kentukier er den tingen «alle» skal ha?
– Hvorfor tror dere det ofte er slik at alle skal ha den nyeste duppedingsen?
– Hvilke fordeler og ulemper tenker dere det er ved å ha et digitalt kjæledyr?
– Vet dere om lignende maskiner/leker?
– Hvem er det som har kontrollen på Kentukien?

– Hvilket inntrykk får dere av Robin?
– Hvordan tror dere Robin har det?
– Hvordan vil dere beskrive relasjonen mellom de tre jentene?
– Hva synes dere om den leken de leker?
– Hvorfor tror dere jentene gjør det de gjør?
– Hva synes dere om jentene?

– Hvordan er stemningen i utdraget. Beskriv den.
– Hvem tenker dere er i den andre enden?
– Ser dere hvordan situasjonen kan løses?
– Hvordan tror dere situasjonen i jentegjengen blir etter dette?
– Hvis dere måtte velge: Ville dere vært den som ble sett eller den som så på?
– I hvilken grad mener dere at teksten sier noe om vår samtid?

Avslutt med å vurdere teksten:
– Synes dere utdraget fra Kentuki er spennende? Hvorfor/ hvorfor ikke?
– Hvilke andre kvaliteter ser dere i teksten?
– Hva tror dere skjer videre?
– Fikk dere lyst til å lese mer av boka som utdraget er hentet fra? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Aktuelle kompetansemål:

– lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk (VG1)

– bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner (VG2)

– bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner (VG3)