Patrick Radden Keefe: Si ingenting

FØR:

Klassesamtale.

Si ingenting er en sakprosabok om borgerkrigen i Nord-Irland.

– Hva vet dere om denne borgerkrigen?
– Vet dere når den fant sted og hvorfor det var en konflikt? Andre ting?
– Hvorfor tror dere boka heter Si ingenting?

– Kjenner dere til sjangeren True Crime?
– Har dere noen eksempler på True Crime? For eksempel dokumentarserier eller podcast?
– Hva kjennetegner en True Crime?

– Tror dere at dere kommer til å like utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

UNDERVEIS:

Sitatlogg

Elevene velger en eller flere sammenhengende setninger som gjør inntrykk på dem. Det kan f.eks. være fordi setningene er:

– Spennende
– Overraskende
– En god skildring/beskrivelse
– Et vendepunkt i teksten

Be elevene lese høyt det beste sitatet i par og/eller i klassen

 

ETTER:

1. Umiddelbar reaksjon på utdraget
Klassesamtale

Snakk først litt om hva som ev. overrasket dere og hva som gjorde inntrykk på dere i utdraget fra Si ingenting.
Be også elevene ta opp ting de lurte på mens de leste, slik at alle har en foreløpig forståelse av hva teksten handler om.

2. «Stille» lesesirkel*
Gruppearbeid.

Elevene deles inn i grupper på tre-fire elever som skal samarbeide om å lage en «stille» lesesirkel, dvs. en lesesirkel der de ikke får lov til å snakke – bare skrive til hverandre.

Hver elev trenger et ark, noterer navnet sitt øverst i venstre marg og skriver «Hei» øverst på siden, ev. etterfulgt av navn på gruppemedlemmene for å understreke det autentiske elementet. Elevene får nå 1-2 minutter til å skrive om leseopplevelsen. De kan skrive tanker, følelser, spørsmål eller andre reaksjoner på utdraget de har lest – helt uten å snakke. De bør skrive med leselig skrift og bruke så mye av den tilmålte tiden som mulig til å skrive.

Når tiden er ute, skal alle elevene sende teksten sin mot venstre, til den eleven som sitter der. Elevene leser arket de har fått, skriver navnet sitt i venstre marg og får deretter 1-2 minutter til å reagere på naboens tekst: De kan skrive en kommentar til teksten, fortsette tankerekken, skrive om de er enige eller uenige, stille spørsmål eller ev. sette i gang en ny tanke-rekke.

Etter tre gjennomføringer returneres arket til den som begynte med å skrive på det. Vedkommende leser tekstene og setter strek under en setning på arket – den som eleven synes er mest interessant og som han/hun har lyst til å diskutere videre i gruppen.

Deretter får elevene endelig lov til å snakke. Be dem om å begynne med en av de utvalgte setningene og la dem ellers snakke fritt om utdraget i noen minutter.

3. Samtale i hel klasse
Klassesamtale.

Hver gruppe kan nå få si litt om hva de diskuterte i gruppen og hva de synes om å jobbe med «stille» lesesirkel. Sørg for at så mange som mulig kommer til orde i samtalen.

Følg gjerne opp samtalepunktene som nevnes ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på elevenes svar. Da opplever elevene at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor. Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hvilket inntrykk får dere av Dolours Price og de andre i gruppen?
– Hva har det å si for deres oppfatning av dem at de går ut om kvelden på pub og på teater?
– Får dere sympati med dem? Hvorfor/hvorfor ikke
– Hvorfor planlegger de en større aksjon i London?
– Hva synes dere om det de planlegger?
– Hvorfor tror dere helt vanlige unge mennesker blir terrorister?
– Kan man noen gang forsvare terrorisme?
– Hva synes dere om framgangsmåten deres?
– Hvem er egentlig denne aksjonen myntet på?
– Hvorfor ringer de inn bombene i forveien?
– Hvordan påvirker det leseropplevelsen at historien som fortelles er sann?
– Hvordan ville historien blitt fortalt om det var politiet som fortalte historien?
– Hvilke likheter og ulikheter er det mellom denne terroren og terroren i nyere tid?
– Hvordan er situasjonen i Nord-Irland nå?

– Hva synes dere om utdraget fra Si ingenting? Hva liker dere og hva liker dere ikke?

 

* Idéen til denne fremgangsmåten er hentet fra:
Daniels, Harvey A. og Elaine Daniels (2013). The Best-Kept Teaching Secret, Corwin

 

 

Aktuelle kompetansemål:

– lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk (VG1)

– bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner (VG2)

– bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner (VG3)