Marie Aubert: Voksne mennesker

FØR:

Hva tenker dere om omslaget på boka?
Hvorfor tror dere at o-en i tittelen er plassert der den er?

Liker du tittelen? Hvorfor, hvorfor ikke?
Tror dere at romanen handler om mennesker er voksne/oppfører seg voksent?

Les ingressen.
Hvilke mulige konflikter får dere øye på i ingressen?
Hva tror dere kommer til å skje i utdraget?

Voksne mennesker vant Ungdommens kritikerpris 2020.

– Hvorfor tror dere at ungdomsjuryen valgte en bok om voksne mennesker som vinner av denne gjeve prisen?

– Hvilke forventninger har dere til boka?

 

UNDERVEIS:

Marker 2-3 steder i teksten.
1) Det kan være steder der det er et misforhold mellom det som blir sagt og det som menes, eller
2) steder som beskriver forholdet mellom de to søstrene, Ida og Marthe

 

ETTER

1. Foreløpig reaksjon på utdraget
Klassesamtale

La først elevene sitte i mindre grupper og begrunne valget av tekststedene for hverandre.
Ta deretter opp ev. spørsmål til teksten i hel klasse.


2. Vurdering

a. Personlig vurdering
Individuelt arbeid.

Be elevene ta stilling til utdraget:
– Likte du utdraget?
– Hva er de 3 viktigste grunnene til at du liker/misliker teksten?

 

b. Finn argumenter
Arbeid i par

Del elevene inn i par. Be dem snakke sammen i gruppa med utgangspunkt i vurdering og argumenter fra punktet over.

Elevene skal nå lage to lister: én liste med argumenter for, og én liste med argumenter mot, til hvert av synspunktene.

Be også elevene diskutere hvilke argumenter de synes er gode og begrunne hvorfor.

Elevene skal deretter bruke disse argumentene. Først skal de argumentere for, og så skal de argumentere mot. Dette gjør de etter tur: Den ene argumenterer, mens den andre bare hører på.

c. Bytt standpunkt
Grupper på fire

Nå skal parrene gå sammen to og to (grupper på fire). I hver av disse nye gruppene, skal to og to debattere mot hverandre. Den ene gruppa skal argumentere for, og den andre gruppa skal argumentere mot. Etter fem minutter skifter gruppene på hvem som skal argumentere for og mot.

Når debatten er ferdig i gruppene, kan den fortsette i hel klasse. Streken kan brukes som en måte å få fram og synliggjøre ulike meninger på.

 

d. Streken
Hel klasse

Streken er en metode for debatt i klasserommet. Formålet med denne metoden er å få frem ulike meninger og gode diskusjoner i klasserommet.

Marker en strek i klasserommet med teip, bøker, ved å peke eller på annen måte.

‘Streken’ skal fungere som en enig/uenig-akse, og elevene skal i løpet av diskusjonen plassere seg i forhold til denne aksen. En person – f.eks. læreren – setter frem ulike påstander i løpet av sekvensen. Elevane skal plassere seg på den ene eller andre side, eller midt på. Deretter blir det åpnet for begrunnelser og diskusjon, og elevene får anledning til å flytte på seg hver gang de endrer synspunkt.

Det kan være en god idé å starte med uskyldige påstander slik at elevane får mulighet til å prøve å flytte på seg før de større diskusjonene startar. Forslag til oppvarmningsspørsmål:

– Jeg badet i sommer
– Jeg liker at solen skinner
– Jeg gleder meg til vinteren
– Jeg liker sushi

Dette er spørsmål der det vil være en vis uenighet – men lite sannsynlig at mange flytter seg i løpet av diskusjonen. La derfor diskusjonen være kort. Set deretter i gang med en klassediskusjon på bakgrunn av utsagn fra den som leder diskusjonen.

Utsagnene kan hentes fra eller basere seg på en liste med argumenter fra gruppene dersom streken er forberedd med gruppearbeid (jf. forslaget over), men lærer kan også velge å forberede påstander selv og/eller trekke ut påstander fra diskusjonen etter hvert som den utvikler seg. Pass på at spørsmålene eller påstandene alltid er laget slik at alle alternativer er like riktige. Det skal ikke være muglig å velge «feil».

Deretter blir et nytt synspunkt presentert, og en ny diskusjon begynner.

Hvis mange av elevene plasserer seg på samme side kan læreren trekke inn elevene i diskusjonen på følgende måte: læreren ser at det er færre på den ene side av streken og gir derfor ordet til et par av de elevene som er på den siden der det er færrest elever. Elevene skal begrunne hvorfor de er enige/uenige.

Deretter blir et nytt synspunkt satt frem, og en ny diskusjon begynner.

Når debatten er ferdig, blir elevene spurt om å foreta en endelig plassering ut ifra hva de mener om teksten. Læreren spør nå:

«Utdraget ifra Voksne mennesker er en god tekst – enig eller uenig?»

 

3. Litterær samtale

Det er også mulig å bruke et eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål i en diskusjon av utdraget.

– Hvordan vil dere beskrive Ida?
– Hvilket inntrykk får dere av Marthe?

– Hvordan vil dere beskrive forholdet mellom de to søsken?
– Hvordan vil dere beskrive forholdet til moren?
– I hvilken grad kjenner dere dere igjen i noe av dette?

– Hva liker og misliker dere ved hovedpersonen Ida?
– Hva tror dere Marthe synes om søsteren sin?
– Hvorfor tror dere Ida reagerer som hun gjør når hun får vite at Marthe er gravid.
– Hvorfor tror dere Ida misliker at søsteren har malt hytta?

– Hvilke forestillinger tror dere Ida gjør seg om det gode liv?
– Hva er det gode liv for dere?

Ida bruker uttrykk som «å ende opp» og «å gå forbi».
– Hva synes dere om måten hun bruker disse uttrykkene på?
– Forstår dere hva hun mener og hvorfor dette er viktig for henne?

– Synes dere hun oppfører seg som et voksent menneske? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hva ville dere rådet henne til å gjøre?

Hva synes dere om utdraget?

Da Voksne mennesker vant Ungdommens kritikerpris våren 2020, skrev ungdomsjuryen bl.a. dette som begrunnelse for hvorfor de mente at boka fortjente prisen:

«Hovedpersonen kan oppfattes som usympatisk og frekk, men vi får medfølelse fordi hovedpersonen handler ut ifra gjenkjennelige følelser for oss ungdommer. Hovedpersonen ønsker å bli sett og lengter etter kjærlighet. Den viser fram mørke sider av typiske familierelasjoner og hvordan mangel på omsorg får fram irritasjon og sjalusi i et menneske. Det føles ekte. Likevel er det ikke bare en dyster bok, men en bok som også får fram en god latter. Og den gir oss innsikt i en verden vi ennå ikke har opplevd».
(Hele Juryens begrunnelse finner dere her.)

– I hvilken grad synes dere at denne omtalen passer for utdraget dere har lest?
– Hva er dere enige i og hva er dere uenige i?
– Hva legger dere vekt på når dere skal vurdere en bok?

Skriveoppgåver:

Skriv utdraget fra Voksne mennesker fra synsvinkelen til Marthe.