Karl Ove Knausgård: «Den brune halen» fra Sjelens Amerika

Diskusjon og skriving

1. FØR:

Klassesamtale:
Legg opp til samtale med klassen om forventninger til essayet. Dette kan være en krevende tekst. Forklar gjerne ord du som lærer tror dere trenger å gå gjennom.
-Hva har elevene hørt om Knausgård, og hans bruk av eget liv i romanene?
-Kjenner de til grepet med å ta noe personlig og enkelt og gjøre det til en allmenn betraktning?

2. UNDERVEIS:

Elevene leser og noterer underveis:
-Spørsmål til teksten
-Setninger og formuleringer de liker
-Argumenter de synes er gode/er enige i
-Argumenter de synes er svake/er uenige i

3. ETTER:

Diskuter den umiddelbare oppfattelsen av essayet i klasserommet.
Diskuter spørsmål og argumenter fra leseloggen.

Skriveoppgave:
Finn en enkel, dagligdags opplevelse i hverdagen som du mener kan beskrive et mer generelt fenomen slik som Knausgård har gjort i sin tekst.
Finn tre argumenter som kan underbygge sammenhengen mellom det enkle og det generelle.
Skriv en tekst med Knausgård sin tekst som modell, og hvor argumentene brukes.

Opplegget dekker følgende kompetansemål:

-gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster og skrive egne argumenterende tekster på hovedmål og sidemål (VG1)
-skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål (VG2)
-skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster (VG3)