Joanna Rzadkowska: En flyktig frihet. Veien til Santiago de Compostela

FØR:

Klassesamtale.

Se på forside, sjangerbetegnelsen og les ingressen.

– Hva legger dere merke til på bildet?
– Hvilken stemning uttrykker bildet, ifølge dere?

Sammenlikn bildet på forsida med bildet på forsida til Shuggie Bain – det første utdraget i Rein tekst-antologien.
– Hvilke likheter og forskjeller legger dere merke til?

– Kjenner dere til pilegrimsleden til Santiago de Compostela? Hva vet dere?
– Vet dere om lignende steder/stier i Norge?
– Hvorfor tror dere noen velger å gå pilegrimsturer?

– Hva tror dere menes med tittelen: En flyktig frihet?
– Hvorfor tror dere Joanna vil gå turen på nytt?

Bokas sjanger er reiseskildring.
– Hva forbinder dere med denne sjangeren?
– Kjenner dere til andre eksempler på reiseskildringer – bøker, filmer, spill?
– I hvilken grad mener dere at det som står i en reiseskildring er sant?
– Hvilke forventninger har dere til utdraget fra En flyktig frihet?

Hvis du som lærer vurderer at utdraget kan bli en utfordring for elevene dine, kan lesingen ev. forberedes ved å snakke om ett eller flere av følgende ord:

restituerer (s.40), bohemtilværelsen (s.40), sangvinsk (s.41), botsgang (s.41), sentimentalitet (s.41), caminoen (s.42), Casanova (s.48), skamferte (s.48), kondomdrakter (s.49), skjelmsk (s.51), martyr (s.51), hardcorianer (s.51), besserwisser (s.51) og herberge (s.51).
Det går også an å knytte et par ord til de klassiske forfatterne som blir nevnt i utdraget: Dante (s.40), Hemingway (s.40), Vergil (s.48) og Augustin (s.50)

UNDERVEIS:

Noter stikkord til teksten mens dere leser. Det kan være stikkord til:

– Noe dere synes er vanskelig å forstå eller virker rart.
– Noe som dere reagerer på
– Noe dere synes er godt skrevet

ETTER:

1. Snakk kort om teksten i hel klasse
Klassesamtale.

Gi elevene mulighet til å ta opp ting de lurte under lesinga, slik at alle har en foreløpig forståelse av innholdet i teksten.

2. Samtale om utdraget
Klassediskusjon

Snakk om utdraget med utgangspunkt i elevenes opplevelse av teksten og i de stikkordene de tok under lesingen. Snakk også om i hvilken grad utdraget innfridde forventningene deres.

La samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsene deres blir hørt og tatt på alvor.

Hvis ønskelig kan ett eller flere av følgende mer spesifikke spørsmål også inngå i diskusjonen av utdraget:

– Hvordan vil dere oppsummere teksten dere har lest?
– Var det deler av teksten dere likte?
– Var det ting i teksten dere mislikte?
– Hva synes dere om Joanna? Begrunn svaret.
– I hvilken grad tror dere det passer med hvordan hun ser seg selv?
– Hvordan tror dere Joanna har endret seg, sammenliknet med hvordan hun var for ti år siden?
– Hvorfor tror dere hun vil gå pilegrimsleden på nytt?

Flere steder gjennom teksten beskriver Joanna en rastløshet.
– Hva tror dere hun mener med dette?

Hun nevner også noen måter som man kan forsøke å fylle denne rastløsheten på: frelse-gjennom-trening-kappløpet, frelse gjennom arbeid m.m.
– Er det reaksjonsmønstre som dere kjenner igjen?

Joanna skriver om at det å tro og være ateist er prosjekter som ligner på hverandre.
– Er dere enige med henne i det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvordan forstår dere dette sitatet (s.41):
«Er dette sannheten som jeg innbiller meg selv at jeg ikke leter etter?»

– Hvordan vil dere beskrive de forventningene hun har til pilegrimsleden?
– Tror dere hun vil få oppfylt disse forventningene? Hvorfor/hvorfor ikke?

– Hvilke forventninger har dere til livet deres?
– Hva er forskjellen på forventningene dere har til deres eget liv og forventningene andre har til dere?

Joanna skriver om forskjellen på å være «varm», «kald» og «lunken».
–  Hvilken av disse tre kategoriene mener dere at Joanna kan passe i? Begrunn svaret.
–  Hva synes dere om slutten på utdraget?

– Synes dere utdraget var interessant? Hvorfor/ hvorfor ikke?
– Fikk dere lyst til å lese mer av boka etter å ha lest dette utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?

Aktuelle kompetansemål:

– lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk (VG1)

– bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner (VG2)

– bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner (VG3)